Maximilian Schay a Jonas Stolzke studovali ekonomiku na vysoké škole a při tom přemýšleli, jak rozjet byznys, který bude generovat nejen zisk, ale také dobré skutky. Když jim jejich kamarád ukázal fotku bambusového kola, na kterém jezdil v Ghaně, bylo rozhodnuto.

„To kolo jsme si okamžitě zamilovali a viděli jeho potenciál. Bylo nám ale jasné, že bude nějakou dobu trvat, než vyrobíme produkt, který zaujme i náročný evropský trh,“ říká Schay v jejich obchodě a showroomu v německém Kielu.

Vybudovat firmu My Boo, která je dnes největším výrobcem bambusových kol s pětadvacetičlenným týmem v Německu a pětatřicetičlenným týmem v Ghaně, jim trvalo sedm let. Ve svém projektu nakonec spojili vše, co chtěli – byznys, udržitelnost a sociální podnikání, kdy zaměstnávají muže a ženy přímo v Ghaně. Tam také staví školu a přispívají na studijní stipendia.

V praxi to funguje tak, že jim partnerská manufaktura Boomers v Ghaně vyrobí rámy z bambusu. Ty pak cestují po moři do Německa, kde je v dílně My Boo smontují na městská, treková, crossroadová, závodní nebo elektronická kola, která prostřednictvím asi stovky distributorů prodávají v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Velké Británii, Belgii nebo Nizozemsku.

V Ghaně spolupracují se sociálním podnikatelem Kwabenem Dansem, který stojí za iniciativou „The Yonso Project“. Když se s ním Schay a Stolzke potkali před sedmi lety poprvé, Danso kromě jiných sociálních projektů už zaměstnával tři lidi, kteří vyráběli bambusové rámy na 10 čtverečních metrech. Projekt ale fungoval jen díky dotacím.

„Od prvního momentu jsme si s Kwabenou sedli do noty a hned jsme začali řešit, jak by se projekt dal posunout dál a jaké platové podmínky by měli jeho lidé mít,“ vzpomíná Schay, který si tehdy zpátky do Německa odvezl šest bambusových rámů a začal zjišťovat, jak se dá kolo, které se pohybuje v cenovém rozmezí od 1500 do 5000 eur, doladit.

Aby mohli výrobu rozjet, mladí Němci manufakturu mladého Ghaňana finančně podpořili. Danso postavil větší výrobnu, vytrénoval 10 lidí a dnes má Boomers čtyři budovy a její zaměstnanci mají třikrát vyšší mzdu, než je minimální sazba, a k tomu sociální pojištění. Boomers se navíc chlubí, že její zaměstnanci můžou v rámci firmy kariérně růst a několik z nich našetřené peníze využívá na další studium.

„Cena bambusového rámu je několikanásobná v porovnání s běžným hliníkovým nebo ocelovým rámem, který se vyrábí v Asii. Zároveň je to ale dokonalý materiál, který je pevný jako ocel, lehký jako hliník, nepromokavý a odolný vůči UV záření,“ popisuje Schay, který z každého prodaného kola posílá částku na stavbu místní školy.

Nejen z pohledu kvality, ale také díky původu materiálu by zakladatelé My Boo chtěli, aby i ostatní firmy začaly klasické rámy nahrazovat těmi bambusovými, a oni tak měli více zakázek a více pracovních míst.

„Bambus roste divoce v lesích u farmářů, které Danso osobně zná. Ti rostlinu nasekají mačetou na specifickou délku a suší tři týdny, než se z ní může vyrábět rám. Rostlině pak trvá tři roky, než znovu naroste a může se zase použít,“ vysvětluje koncept udržitelnosti kola Schay.

Výroba kol ale není v Ghaně jednoduchá, na jeden rám padne 80 hodin manuální práce a často se stává, že nefunguje elektřina. „Do toho jsme museli řešit problémy s logistikou a byrokracií a často jsme několik dnů čekali na letišti, abychom rámy dostali z letištní kontroly,“ popisuje Schay, který je s Kwabenou v každodenním kontaktu přes WhatsApp nebo e-mail.

Outsider
Vydání Forbesu Outsider

Jejich roční obrat dnes dělá dva miliony eur, roční zisk více než 50 tisíc eur a jejich cílem je do pěti let kola dostat do celé Evropy.

„Chceme ostatním společnostem ukázat, že můžete mít vlastní výdělečný projekt a zároveň vytvářet pracovní místa a podporovat sociální projekty tam, kde je potřeba. Tedy ne skrze dárcovství, ale přímo jádrem vašeho podnikání.“