skip to main content
Jak ušetřit čas

Chybí vám sebedisciplína? Takhle se ji naučíte

3 minuty čtení

Znáte ten pocit, když máte něco udělat, hlava ví, že je to potřeba, ale tělo je proti? Nejčastěji odkládáme těžké nebo důležité závazky, které nemají určený termín splnění. Nespěchají, neupozorňují na sebe, ale přesto víme, že jsou pro naši budoucnost podstatné.

Čtěte také: Věřte papíru. Návod, jak s notýskem vyzrát na time management

Co bychom v takových situacích dali za vlastní disciplinovaný přístup. Umět  si prostě sednout a pracovat na tom. Často však čekáme až do doby, než se z neurgentního úkolu stane něco, co spěchá. Termín se kvapem blíží a nám nezbývá než se do dané věci pustit. V takové situaci pak s vypětím všech sil práci odevzdáme, ale mnohdy se to podepisuje na výsledku, respektive jeho kvalitě.

Jednou z cest, jak se toho vyvarovat, je vytvořit si z plnění nenaléhavých důležitých závazků návyk. Ale než se k němu dopracujete, bude potřeba vybudovat si alespoň základy sebedisciplíny. Jak na to? Tady je několik funkčních tipů.

Pracujte s energií

Vždy se soustředíme a rozhodujeme lépe, když máme dostatek energie. Vyčerpané tělo toho zvládne mnohem méně, a hlavně rádo řešení oddaluje. Hodně věcí pak valíme před sebou, jedeme na doraz a nejde nám to od ruky tak, jak bychom si představovali. Naopak odpočaté tělo si s podobnými stavy dokáže poradit.

Tři základní pilíře pro dostatek energie jsou spánek, pohyb a funkční stravování. A všechny se vzájemně ovlivňují. Když špatně spíte, máte vyšší tendenci jíst nezdravě. Když jíte špatně, je i pohyb složitější. Dostatek pohybu zase pozitivně ovlivňuje spánek. Nezanedbávejte proto ani jeden z pilířů a starejte se o ně, jak jen to jde.

Představte si výsledek

Často odkládáme věci, o kterých nevíme, jak mají ve finále vypadat. Proto doporučuji začít pracovat na každém projektu od konce. Představte si, že se vše povedlo podle vašich představ. Jak to vypadá? Jaká je finální podoba? Jaký z ní máte pocit? A jak to vnímá okolí, kterého se výsledek dotýká?

Představa o ideálním výsledku je perfektní způsob, jak nasměrovat tělo i hlavu k řešení. Pokud dokážete popsat vlastnosti konečného produktu, zjednodušíte si pak konkrétní nasměrování a zároveň zvýšíte motivaci pro zahájení a udržení pozornosti při samotné realizaci. Pokud se jedná o dlouhodobější projekt, klidně si výsledek pár větami zapište do poznámek, ke kterým se budete pravidelně vracet.

Rozdělte úkol/projekt na dílčí kroky

Obrovské úkoly a projekty mají jednu nevýhodu. Umějí v nás dokonale probudit obavy z komplikovaného a energeticky náročného procesu. Sám to vnímám například při psaní. Jeden článek nebo kniha, kterou píšu, se zdá jako obrovské sousto. A protože vím, že jej nedokážu pozřít najednou, rozdělím ho na menší porce. Mohou jimi být drobnější další kroky, které nejsou tak obtížné a abstraktní.

Přistihnete-li se v situaci, kdy některý z úkolů neustále odkládáte nebo selháváte v jeho plnění, rozdělte si jej na drobnější úkony. Tento článek také nevznikl v rámci jednoho úkolu, ale skládá se z dílčích úloh. Vymyslet téma, připravit kostru, napsat koncept, zrevidovat… Čím déle konkrétní úkol odkládáte, tím je to vhodnější adept na rozkouskování.

Měřte pokroky

Snažíte-li se získat návyk na konkrétní činnost, je pro vaši motivaci velmi důležitá zpětná vazba. Je skvělé, když můžete kdykoli vidět, že postupujete vpřed a že se práce na konkrétní aktivitě posouvá. Ne vždy se však projekt nebo úkol mění až tak viditelně, abyste to dokázali každý den vnímat.

Proto jsem si velmi oblíbil postup, který si vysloužil pojmenování „Don’t Break The Chain“ neboli „Nepřetrhni řetěz“. Je to jedna z často používaných technik, která pomůže s mapováním postupů. Její realizace je velmi jednoduchá. Za každý den, kdy se vám podaří splnit konkrétní dílčí krok směrem k ideálnímu výsledku, si udělejte značku do svého systému. Tím může být například papírový kalendář, do kterého si červeným křížkem vyznačíte úspěšné splnění.

Pracovat však můžete také s moderními aplikacemi, například HabitShare, která kromě značky umožní vaše postupné plnění sdílet také s dalšími lidmi, čímž si na sebe můžete uplést bič veřejného závazku. Vaším cílem je pak nepřetrhnout řetěz značek. Každý den se počítá, i kdyby mělo jít o sebemenší dílčí krok.

Tak nebuďte líní a vzhůru do toho!