Aktuální vydání magazínu Forbes

Chytal wi-fi na lavičce, dnes s kolegy radí i miliardářům s realitami

Pošli to dál

Tady máš laptop, tamhle na náměstí je lavička, kde se dá chytit wi-fi, tak běž. Běž a dělej byznys. Miroslav Barnáš se polekal a dost možná zapochyboval, když se před lety rozhodl změnit zaměstnání a vstoupil v dobré víře do zavedené nadnárodní poradenské společnosti působící v realitách, ale šéf ho místo do křesla v kanceláři vyhnal ven se slovy „umíš přece podnikat“. V Bratislavě tak začal Barnáš budovat nový realitní byznys.

„Vzdal jsem se předchozí práce v zahraničí ve prospěch absolutního neznáma a pochopil, že bude nutné máknout,“ vzpomíná 41letý slovenský manažer na ten tvrdý start a zase už sedí v centru města a znovu dělá byznys. Tentokrát se ale místo Bratislavy usadil v Praze, v kanceláři společnosti JLL, odkud vede její české i slovenské zastoupení a řídí mezinárodní tým 200 odborníků. Něco mu však od kariérních začátků zůstalo – stále nemá vlastní kancelář. „Chci být blízko lidem a byznysu,“ vysvětluje Barnáš.

Inovace a důvěra

Jones Lang LaSalle, jak zní celý název firmy, patří k top dvěma celosvětovým společnostem, které zajišťují poradenství a full service v procesu investování do nemovitostí. Od momentu nápadu, tzn. kde, kam a jak vložit prostředky, přes přípravu projektu, zabezpečení financování a ocenění po samotnou realizaci a následnou správu až případný exit z investice. Mezi její klienty patří i řada z těch, kdo se objevují v žebříčku nejbohatších Čechů, který rok co rok sestavuje Forbes.

„Našim lidem pomáháme, aby mohli realizovat své ambice,“ říká Barnáš k metodám. A připomíná benefit, který v tomto oboru stále není zcela samozřejmý: „Dáváme volnost pracovat odkudkoli. Fungujeme na principu důvěry a zatím se nám to vyplácí. Podporujeme kreativitu a inovativnost. Dáváme všem možnost přijít se svým vlastním nápadem a realizovat ho pod záštitou silné společnosti. Tím budujeme prostředí, které a je win-win pro všechny.“

„Část klientů už má jasné cíle. Od nás očekávají, že jim najdeme vhodný produkt,“ objasňuje Barnáš. Jsou ale i tací, kteří potřebují na správnou strategii nasměrovat. „Klientovi pokládáme takové otázky, které ho nemají znechutit, ale navést, jestli pokračovat v úvahách o investici v Praze, nebo celé České republice, případně v jakém segmentu, lokalitě a časovém horizontu. Zkrátka identifikujeme jeho potřeby a zhmotníme je do finančního efektu.“


Tým JLL zastupoval exkluzivně HB Reavis při prodeji projektu Metronom Business Center v Praze 5 o celkové ploše přibližně 34 tisíc metrů čtverečních.

Ty špičkové příležitosti jsou dnes u nás nedostatkové. „I proto dnes vhodné nemovitosti proaktivně vyhledáváme a mimo standardního zastupovaní kupujícího nebo prodávajícího také zprostředkováváme pro naše klienty i tzv. offmarketové dohody při zachovaní maximální diskrétnosti,“ vysvětluje ředitel JLL. „Kupující jsou za takový styl obchodování ochotni platit ‚premium‘ ke kupní ceně.“

Kanceláře stále táhnou

Jako u všeho jiného i tady ale obliba realitního sektoru a samotného segmentu kolísá – někdy víc láká retail nebo logistické prostory, ale historicky i dnes jsou v oboru investic nejžádanějším produktem kanceláře. Tomu nasvědčuje i to, že v prvním pololetí zaujaly největší podíl na investicích. Za první pololetí letošního roku se v Česku učinily celkové investice zhruba za jednu miliardu korun, z čehož tvořily 50 procent právě kancelářské nemovitosti.

Barnáš se teď opírá v zasedačce firemních kanceláří na Příkopě a má celkem jasno o nejvýnosnější pražské lokalitě. „Praha 1 vždy bude důležité místo pro investice,“ říká. „Praha 4 historicky vždycky byla a zůstane zajímavou, ale máme tu i lokality typu Karlína, který vyrostl z ničeho.“ A pak přidá ještě svůj odhad, kam se v budoucnu možná vyplatí dívat: „Podle mého názoru budou následovat Holešovice, možná Smíchov a další rozvojová území, se kterými pracuje metropolitní plán.“

Praha má co nabídnout

Každopádně Praha, potažmo Česká republika, je podle Barnáše pro investory zajímavou destinací. A jestliže dosud v CEE regionu hrálo prim Polsko, loni ho Česko v parametrech předběhlo. A to primárně díky atraktivitě hlavního města a dostupnosti produktu. Tento rok to zas může dopadnout jinak.


JLL zastupovala společnost Stage Capital při prodeji největšího logistického portfolia, které se nachází nedaleko Plzně. Celková plocha portfolia činí přibližně 150 tisíc metrů čtverečních.

„Praha je specifické město. V Praze člověk chce být, žít, užívat si ji. Česká republika má štěstí, že má Prahu. A i pro tohle postavení je výnosnost zdejších nemovitostí na úrovni Varšavy a nižší,“ srovnává Barnáš. „Výnosnost kancelářské budovy v top lokalitě v Praze se pohybuje pod pěti procenty a má našlápnuto, aby pokračovala v poklesu; retailové nemovitosti typu Pařížské jsou na úrovni západní Evropy a blíží se ke třem procentům; logistika klesá hluboko pod šest procent, což nebývalo. V porovnání s Německem, Francií, Anglií je však Česko ještě stále výhodná investice.“

Pražská pobočka JLL je jednou z 80 po celém světě. Barnáš, který do jejího vedení nastoupil před necelými dvěma roky po pětileté zkušenosti se slovenskou pobočkou a působení v CEE představenstvu s novou vizí a energií, připomíná:

„Samozřejmě máme ups and downs, ale já nemůžu být vděčnější za trh, jaký máme k dispozici. Navzdory tomu, jaké výzvy přináší. To, že jsem si prošel od startupu přes rychlý růst firmy, realitní krizi, konsolidaci až po fúzi s jednou z nejlepších a největších světových společností, a fakt, že pracuji s nejlepším týmem na trhu, mi je pomáhají překonat.“

Čtěte také