skip to main content
Future

Číslo 5 doručuje. V San Francisku a Los Angeles vozí jídlo roboti

3 minuty čtení

Kalifornská firma Postmates založila svůj byznys na zakázkových rozvozech jídla a zboží, které počínaje loňským rokem obstarávají žlutočerní roboti. Ty teď Postmates vybavuje technologií ze samořiditelných a dálkově ovládaných vozů Phantom Auto, aby je měla víc pod kontrolou a zajistila, že na cestě neuvíznou a dopraví objednané věci – především jídlo – k zákazníkovi včas. Roboti jsou tak de facto na dálkové ovládání.

Roboty vybavené softwarem od Phantomu firma testovala nejprve v San Francisku a následně je nasadila do ostrého provozu v Los Angeles. Díky novým technologiím dokážou s pomocí sonaru a kamer dokonale zmapovat a vyhodnocovat aktuální situaci na ulici, stejně jako je toho schopno autonomní auto.

„Nový software nám umožňuje roboty sledovat a v případě nutnosti nad nimi i převzít kontrolu a dovést je do cíle,“ vysvětlil Forbesu Ali Kashani, který má v Postmates na starosti speciální projekty. „Cíleně hledáme partnery, kteří dokážou posouvat hranice myslitelného, a Phantom právě k takovým partnerům patří – s jeho pomocí budou naši robotičtí kurýři rychlejší a spolehlivější, což znamená, že obslouží víc lidí ve vícero oblastech.“

Phantom odmítl zveřejnit, za jakých podmínek se s Postmates dohodl na sdílení svých technologií. Podobné systémy každopádně vyvíjí i další kalifornský startup The Mountain View, který už je také s úspěchem prodává nejrůznějším dopravcům.

Technologie Phantomu vyvinul jeho osmadvacetiletý zakladatel a CEO v jedné osobě Shai Magzimof s cílem instalovat je do autonomních aut pro případy, že se dostanou do svízelných situací a bude potřeba je navigovat, nebo dokonce dálkově převzít jejich řízení.

Reklama

V takovém případě je to technik, kdo se ujme řízení. A technik bude řídit i roboty Postmates v San Francisku a v Los Angeles, pokud to bude potřeba. Roboti jsou malí, pohybují se po chodníku, o to větší nástrahy na ně však čekají. Například situace, kdy narazí na špatně zaparkované skútry, nebo když budou muset projet rušnou městskou křižovatkou.

Úplně autonomní zatím také být nemůžou – z bezpečnostních důvodů předpisy přímo vyžadují, aby byli dálkově monitorováni a kontrolováni. Celý program je teprve na začátku, nicméně už během příštího roku má firma v plánu poslat do ulic San Franciska a Los Angeles více než 100 robotů.

Podobnou technologii jako Postmates dnes používá například i startup Starsky Robotics, který vyvíjí autonomní dodávky a náklaďáky, nebo automobilka Nissan či Zoox, který vyvíjí robotaxíky. Na rozdíl od nich mají robotičtí kurýři jednu velkou výhodu, a sice že se pohybují po chodnících.

„Auta jsou tunové kolosy, které se pohybují rychlostí 80 kilometrů v hodině a jejichž reakční doba jsou milisekundy, což je z bezpečnostního hlediska riziko. Nemůžou jen tak zastavit a zeptat se technika na druhém konci města, kudy dál. Na chodníku ale panují jiné regule. Malý robot může kdykoliv zastavit a vyslat žádost o pomoc s navigací. Pohybuje se rychlostí 4 km v hodině a váží jen 45 kg,“ shrnuje největší výhody robotických kurýrů Kashani.

Reklama
Reklama
Reklama