Aktuální vydání magazínu Forbes

Číšník a servírka jen na pár hodin. Tohle je startup, který mění tvář gastronomie

Pošli to dál

Gastronomické Liftago. I tak by se dal popsat startup Grason.cz, který prostřednictvím aplikace propojuje restauratéry a gastronomické pracovníky, kteří mají zájem o krátkodobou brigádu. V Praze ho využívají už v 50 podnicích, například v Bruxxu, Vinohradském Parlamentu, Potrefené huse nebo v Kolkovnách.

Čtěte také: Smlouva na míru za deset minut a pár korun. Češi jsou advokáty půlky Evropy

S nápadem vytvořit platformu, která by řešila HR problémy gastropodniků, přišli před necelým rokem Jarmila Kowolowská a Karel Mařík, kteří se už léta jako konzultanti pohybují ve startupovém prostředí a v gastroprostředí viděli příležitost na rozjezd vlastního startupu.

Zleva Lukáš Strnadel (The Funtasty), Jarmila Kowolowská a Karel Mařík

„Restaurace řeší klasické nešvary jako složení týmu, že v něm jsou více, ale i méně spolehliví lidé. Když ten méně spolehlivý nepřijde na směnu, musí za něj zaskočit někdo jiný, který pak pracuje více, než by chtěl. Potýkají se ale i s tím, že mají časy, ve kterých potřebují víc obsluhy, jako jsou obědy, večeře nebo večírky, a na ty musí využít všechny své zaměstnance, kteří ale pak potřebují volno. Anebo jen kvůli obědu mají člověka zbytečně na celé směně,“ přibližuje Kowolowská, co se snaží svou aplikací řešit.

Za třítisícový měsíční poplatek jednotlivé hospody v její aplikaci vypíšou směny v množství a čase, na který potřebují obsluhu, a Grason to zobrazí zájemcům. Podniky díky tomu nemusí složitě hledat extra pracovníky a můžou fungovat jen se základem těch spolehlivých.

I z toho důvodu jsou tzv. grasoni nejčastěji obsazovaní na pozice číšník/servírka, které nevyžadují speciální znalosti daného podniku, protože mají za úkol většinou přinášet jídlo a uklízet stoly. Když se na danou směnu přihlásí, hospodský má několik hodin času na přijetí jeho žádosti, přičemž si hodinovou odměnu stanovuje sám grason, průměrná částka se pohybuje kolem 150 korun.

Aby byla zajištěna profesionalita freelance pracovníků, prochází zájemce o práci před zapsáním do systému neformálním přijímacím setkáním, kde Kowolowská a Mařík ověřují jeho znalosti a předchozí zkušenosti. Každý pracovník je po odvedení směny ohodnocen, stejně jako hospoda, recenzí a hvězdičkami.

„I když máme každý měsíc nové podniky, stále trochu bojujeme se skepsí vůči gastropersonálu a s konzervativností hospodských. Když si ale provozní aplikaci vyzkouší, jsou nadšení a většinou pak oslovují ty samé grasony. Těch máme v systému aktuálně 500,“ říká Kowolowská a dodává, že se vedle gastropodniků začínají soustřeďovat také na cateringové společnosti, které potřebují velké množství lidí a jsou na tento druh spolupráce zvyklé.

Startup v podobě, v jaké je dnes, by ale nefungoval, kdyby do projektu v jeho začátku nevstoupila česká investiční skupina Miton se sedmimístnou konvertibilní půjčkou a následně i firma The Funtasty Lukáše Strnadla.

Ten se svým týmem z původně webové platformy, jež nefungovala například kvůli tomu, že stála na e-mailové komunikaci, kterou typický pracovník v gastronomii nepoužívá každý den (nebo několikrát denně), vytvořil aplikaci, jejíž forma a notifikace celý proces „namlouvání“ ulehčily, zrychlily a zpřístupnily. I Strnadel, výměnou za dvacetiprocentní podíl, do firmy investoval sedmimístnou částku.

Od jeho vzniku před devíti měsíci si lidé přes Grason vydělali více než milion korun na téměř 500 směnách měsíčně, startup roste meziměsíčně o 50 procent a všichni tři společníci očekávají, že budou mít za další rok desetinásobná čísla.

Mezitím přemýšlejí, jak svoji službu, která má podle nich udělat z gastronomie dostupnější, svobodnější a atraktivnější obor, ještě vylepšit.

Čtěte také