skip to main content
30 pod 30

Co neměříš, neřídíš. Tohle jsou knihy, které pomáhají šéfovi Aukra

2 minuty čtení

Lumíru Kunzovi je dvacet sedm a už dva roky šéfuje největšímu online tržišti v Česku. To, jak se Aukru snaží vrátit zašlou slávu, ho dostalo i do našeho žebříčku 30 pod 30. A tohle jsou knihy, které pomohly tomu, že Aukro loňský rok uzavřelo s obratem 1,6 miliardy korun a ziskem EBITDA 20 milionů.

Co? Marty Neumeier – The Brand Flip a Alistair Croll & Benjamin Yoskovitz – Lean analýza.

Proč? „Kniha The Brand Flip popisuje přechod ze starého modelu budování brandu k tomu novému. Ve starém modelu firma investuje peníze do samotné značky, která následně oslovuje zákazníky a stojí na ní celý byznys.

V novém modelu firma buduje vztah s uživateli, kteří následně vytvoří brand firmy. Jde zkrátka o obrat ke tvorbě smysluplné hodnoty pro zákazníky a pro rozvíjení jejich loajality.

Lean Analýza je naopak kniha, která se silně orientuje na data a pomáhá mně a mým kolegům s otázkou, jak správně měřit byznys, který děláte.

Není napsaná jako pohádkový příběh, ale připomíná spíše učebnici napráskanou zajímavými informacemi, takže na žádné večerní pohodové čtení, které nabízí předchozí kniha, to není. Popisuje řadu nejčastějších obchodních modelů a to, jak k nim správně nastavit klíčové metriky, jak je následně vyhodnocovat a jak se podle nich rozhodovat.“

Kdy? „The Brand Flip mi koupil kolega z Aukra začátkem tohoto roku a Lean analýzu jsem poprvé otevřel před dvěma lety.“

Co konkrétně? „V Brand Flipu se píše, že teprve příběh zákazníka, který prožije s firmou, tvoří brand dané firmy. Právě to rezonuje s podstatou Aukra, každá aukce, ať už vyhraná, nebo prohraná, je do jisté míry adrenalinový zážitek. Je to hra, je to příběh, který uživatel na Aukru zažívá, a když jsme těmto příběhům začali naslouchat, uvědomili jsme si, že nepotřebujeme složitě vymýšlet brandová sdělení a slogany – uživatelé je řeknou za nás.

Aktuální vydání magazínu
3D punk
Forbes 11/2019

U Lean analýzy se dá jednoduše říct – co neměříš, neřídíš. Konkrétně byla pro mě užitečná část, která popisuje problematiku dvoustranných tržišť. U marketplaců, kterým jsme, je extrémně důležité rovnovážně podporovat jak nabídku, tak poptávku. Když se jedna nebo druhá strana přepálí, byznys vám nebude fungovat – a autor popisuje, jak se s tím poprat.

Jak? „Většinou čtu před spaním nebo na cestách. Zmiňovanou Lean analýzu jsme ale také četli společně v jedné místnosti s ostatními kolegy a hned se ji snažili aplikovat do praxe.“