skip to main content
Jak být lepší

Co poslouchat při práci? Záleží, na čem zrovna děláte

2 minuty čtení

Posloucháte při práci hudbu, nebo pracujete v úplném tichu? A co je vlastně nejlepší pro naši produktivitu? Tady je pár tipů, které byste měli při výběru pracovního playlistu vzít v potaz.

K rutinním úkolům hudbu, kterou znáte

Pokud pracujete na rutinním úkolu, je dobré pustit si hudbu, kterou znáte, vyplývá z této studie provedené na 50 chirurzích. Experiment přišel se zjištěním, že pokud vykonáváme práci, kterou už umíme, hudba, již si vybereme, nám může pomoci udělat ji rychleji.

Takže až budete dávat do tabulky v Excelu dva tisíce jmen s adresami a telefonními čísly, pusťte si k tomu oblíbený playlist, se kterým běžně chodíte běhat do posilovny. Uvidíte, že práci uděláte daleko rychleji.

Ke kreativnímu úkolu ticho

Reklama

Jestli naopak tvoříte něco kreativního, hudbu úplně vypněte. Tato studie zjistila, že při kreativních úkolech, do kterých se mimochodem počítá i běžná práce se slovy, tedy i to, když píšete mail, nás hudba – ať už instrumentální, nebo s textem – ruší. Pokud nedokážete pracovat v naprostém tichu, sáhněte po playlistech s bílým šumem. Myslete ale na to, že byste si ho neměli pouštět nahlas – ideální je podle studie 70 decibelů, což odpovídá zhruba zvuku puštěného vysavače. Vyšší hlasitost by mohla vaší kreativitě naopak ublížit.

Na soustředění Mozarta

Ve chvíli, kdy se potřebujete soustředit, například na čtení, dejte si instrumentální kousek. Tento experiment ukazuje, že písničky s textem naši koncentraci snižují. Naopak instrumentální hudba nám může při čtení pomoci.

Abyste neztratili zbytečně moc času hledáním toho správného Mozarta, dejte si některý ze skvělých playlistů Spotify, které byly vytvořeny speciálně pro tyto účely. Pokud u práce chcete být i produktivní, myslete na to, že by skladby měly být v durové tónině. Ta vám na rozdíl od mollové může dodat potřebnou sílu, tvrdí tato studie. Tak si dejte třeba tento playlist durové klasiky.

Co posloucháte při práci vy? Napište nám na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině.

Reklama
Reklama
Reklama