Kapitán James T. Kirk je jeden z nejslavnějších velitelů v historii Hvězdné flotily. Několikrát zachránil planetu Zemi, zastavil stroj zkázy, pomohl vyjednat mír s Klingony, udržel rovnováhu mezi Federací a Romulanskou říší… A dokonce bojoval s nacisty!

James T. Kirk je zkrátka velitel klasického střihu, který znovu a znovu vedl svou posádku tam, kam se ještě žádný člověk nevydal.

Jeho úspěchy přitom nebyly náhodné. Kirkův styl velení je příkladem, jak úspěšně vést svůj tým přes překážky a nebezpečí, kterým čelí. Tady je pět klíčových lekcí, ze kterých si můžete od kapitána Kirka vzít příklad.

Nikdy se nepřestaňte učit

„Největší nebezpečí, kterému čelíme, jsme my sami a náš iracionální strach z neznámého. Nic ‚neznámého‘ neexistuje, je to pouze dočasně skryté nebo nepochopené.“

Kapitán Kirk byl už na Akademii známý jako chodící knihovna a jeho vášeň pro učení mu při jeho misích mnohokrát pomohla. Asi nejlepší příklad najdeme v epizodě „Arena“, kde je Kirk donucen bojovat s gornským kapitánem v boji muže proti muži. Využitím svých vědomostí si dokáže postavit jednoduchou zbraň a Gorna porazit.

Pokud se nad tím zamyslíte, kapitán hvězdné lodi ve 23. století bojuje pomocí phaserů, fotonových torpéd, a nepotřebuje vědět, jak připravit střelný prach. V jeho době je střelný prach zbytečný a zastaralý, ale právě Kirkova touha po vědění ho zachránila.

Nezáleží na tom, čím se zabýváte, nikdy se nepřestávejte učit. Čím více toho víte, tím kreativnější můžete být. Čím více toho umíte, tím více řešení máte k dispozici. Pravda, asi nikdy nebudete čelit mimozemšťanovi na opuštěné planetě, ale na druhou stranu nikdy nevíte, co vám budoucnost přichystá. Vědění je nejlepší cesta, jak překonat jakékoli potíže.

Obklopte se poradci s různým pohledem na věc

„Jedna z výhod toho, že jste velitel, doktore, je mít možnost ptát se na radu bez toho, abyste se jí museli řídit.“

Dva nejbližší Kirkovi poradci jsou pan Spock, Vulkánec svázaný filozofií logiky, a doktor Leonard McCoy, člověk vedený soucitem a vědeckou zvědavostí. Spock s McCoyem často stojí proti sobě a doporučují rozdílná řešení. Kirk někdy poslechne jednoho, někdy druhého a občas použije jejich rady jako odrazový můstek a vymyslí něco úplně nového.

Slabí lídři se obklopují přikyvovači.

Což zároveň neznamená, že by sám sobě jako veliteli nevěřil. Slabí lídři se obklopují přikyvovači, kteří s nimi nepolemizují. To podporuje atmosféru strachu, kdy se každý bojí promluvit, a zároveň to neumožňuje kreativní ani inovativní jednání. Všichni potřebujeme v našem životě či práci někoho, jako je McCoy a Spock.

Buďte součástí výsadku

„Risk je naše práce. O tom je celá tahle loď. To proto ji opouštíme.“

Kdykoli se naskytne zajímavá mise či výzva, Kirk je vždy součástí výsadkového týmu. Díky tomu, že je na místě, je vždy schopen okamžitě situaci vyhodnotit a lépe se rozhodnout. Pro své lidi tak je velitelem hlavně díky svým činům, a ne podle barvy uniformy.

Pokud jste ve vedoucí pozici, je velmi snadné nebýt součástí týmu v terénu. Nakonec s vedením přicházejí výhody, že? Dostanete krásnou kancelář ve vyšším patře, asistenta/ku a váš den je plný schůzek, kde rozhodujete o nejrůznějších věcech.

Řada těchto věcí je naprosto nezbytná, ale stejně zásadní je neuváznout v rohu své kanceláře a nezapomenout, jak vypadá život v přední linii. Pokud tuhle perspektivu ztratíte, je mnohem těžší pochopit, co váš tým dělá a jak nejlépe řešit jeho problémy.

Navíc pokud nejste součástí týmu, je velmi snadné ztratit jeho důvěru.

Hrajte poker, ne šachy

„Ne šachy, pane Spocku, poker. Znáte tu hru?“

V jedné z nejlepších epizod Star Treku čelí Kirk a jeho posádka neznámé lodi ze skupiny, která si říkala „První federace“. Hrozba dospěje do bodu, kdy se zničení Enterprise zdá nevyhnutelné. Kirk se zeptá pana Spocka, jaké možnosti mají, a on mu odpoví, že Enterprise hraje šachovou partii a nezbývají jí žádné tahy, které by vedly k vítězství. Kirk mu však oponuje, že nemohou hrát šachy, ale musí hrát poker.

Šachy jsou složitá hra, ale mají pevná pravidla. Je to hra plná limitů. Pro velitelskou strategii je mnohem lepší poker. Život je hra pravděpodobnosti, ne definovaných pravidel. Často je mnohem větší výhodou to, že rozumíte svým protivníkům, než to, jaké karty máte v ruce. Sázky, blafování a argumenty jsou mnohem více součástí opravdové životní strategie.

Žít s náhledem do myšlení protivníků a nebýt omezován pravidly hry vede k mnohem lepšímu rozhodování než následování linek na šachovnici.

Zničte Enterprise

„Všechno, co chci, je velká loď a hvězdy, kam bych ji mohl vést. Můžeš cítit vítr v zádech, zvuk moře za tebou, a i pokud si tohle odmyslíš, je to pořád to samé. Loď je tvoje všechno i se všemi hvězdami, sakra.“

Jedno ze stále se opakujících témat v původní sérii Star Treku je Kirkova láska k Enterprise. Díky tomuto citu nepodléhá malicherným sporům, ale zároveň si nikdy nevytvoří žádné opravdové přátele nebo nezaloží rodinu. Ve filmu Star Trek III: Pátrání po Spockovi však přichází moment, který musel být pro Kirka nejbolestivější. Aby zastavil útočící Klingony a zachránil posádku, rozhodne se Enterprise zničit.

Scéna, kdy Kirk zničí svou loď, se nese v pohřebním tónu. Nicméně všichni přežijí a posléze také získají loď Klingonů.

Vedoucí jsou často vedeni svou vášní. Je jedno, zda nabízejí zboží, službu, či radu – a jak moc jsou o své pravdě přesvědčeni. Skutečností je, že časy se mění. Přicházejí nové produkty, nové způsoby, jak věci dělat, a tak určitě přijde i ve vašem životě čas, kdy už „vášeň“ nebude životaschopná. Čas, kdy nemá dál smysl pokračovat v tom, co jste dělali doposud.

Až nastane, a nezáleží na tom, jak moc bolestivé to bude, musíte „vyhodit Enterprise do povětří“. Tak to prostě je. Věcí, jež nefungují, je potřeba se zbavit.

I když to znamená chvilku žít na klingonské lodi.