Když Juraj Atlas spolu s Martinem Hausenblasem a Ondřejem Krátkým v roce 2012 plánovali spuštění online platformy Liftago, jejich velkým hnacím motorem bylo – samozřejmě vedle vytvoření funkčního byznysu – ulevit městským centrům od přetížení automobilovou dopravou. Liftagu se dnes daří dobře: do mixu svých služeb přidává i přepravu zásilek a Juraj Atlas chce jít ještě dál. Jeho nový vlastní projekt dostal název Mileus.

O tom, jak má nová digitální platforma fungovat a co všechno může přinést, dokáže Juraj Atlas zapáleně vykládat dlouhé desítky minut. Zjednodušeně řečeno chce ale Mileus v reálném čase zkombinovat městskou hromadnou dopravu s garantovanou návazností na dopravní služby typu taxi. Nebo ještě jednodušeji: Začnete svou jízdu v MHD a tam, kam už by vás kvůli chybějící dopravní obslužnosti nedostala, vás sveze taxi, které vám aplikace pomůže najít a vybrat během cesty „sockou“. Díky aplikaci na vás bude navazující taxi na vhodné zastávce už čekat.

Tvůrce si od svého systému slibuje úbytek aut v centrech měst, zvýšení komfortu veřejné dopravy pro obyvatele městských okrajových částí či předměstí a samozřejmě i pozitivní vliv na životní prostředí. 

Juraj Atlas

„Není sporu o tom, že jsou naše města přetížená automobilovou dopravou. Jenže zatím chybělo funkční řešení,“ říká Juraj Atlas. „Mileus si klade za cíl vytlačit neefektivní individuální automobilovou dopravu na okraje měst tak, aby lidé k cestování po městě užívali sdílenou dopravu – v čase dopravních špiček především tu hromadnou. V místech, kde už není problém se zahlcením dopravní infrastruktury, tedy dál od centra, pak budou moci využívat osobní vozidla formou komfortnější placené dopravní služby.“ 

Projekt Mileus začne na podzim s testováním technických modelů, a služba by se tak měla dostat k obyvatelům Prahy během prvního čtvrtletí příštího roku. O technologii už projevily zájem i velké evropské metropole jako Paříž či Londýn. Každé z měst má přitom jinou dopravní infrastrukturu a Mileus se jim přizpůsobí na míru. Přímá jednání o integraci platformy začnou podle Atlase v říjnu v Paříži, v Londýně potom v lednu příštího roku.  

V první fázi se platforma zaměří na přepravu v podvečerních a nočních hodinách, v dalších fázích na celodenní návaznost různých druhů přepravy. Atlas předpokládá, že když nabídne obyvatelům měst garanci rychlé a pohodlné cesty z práce domů za dobrou cenu (nižší než při běžném používání taxislužeb), nechají svůj vlastní vůz ráno doma. 

Automatizovaná návaznost na městskou hromadnou dopravu by zároveň měla usnadnit provozování individuálních dopravních služeb a sdílení vozidel a spolujízdy na okrajích měst, kde se to dosud dopravcům příliš nevyplatilo. 

„Provozovatele individuálních dopravních služeb a organizátory sdílené přepravy nic nenutí obsluhovat málo výdělečné okraje měst. Naše digitální platforma jim zajistí vyšší poptávku v oblastech mimo centra měst, vyšší frekvenci objednávek jízd, a tedy i vyšší výnosy, aniž by přetahovali pasažéry z městské hromadné dopravy. Jednoho dne se taxi v jeho různých budoucích formách stane součástí integrované městské dopravy. Bez ní totiž není možné dlouhodobě budovat udržitelnou dopravu a zvyšovat životní úroveň všech obyvatel velkých měst,“ vysvětluje Juraj Atlas, jak zajistit, aby měli dopravci motivaci se do systému zapojit.