Aktuální vydání magazínu Forbes

Creative Dock chystá útok na finanční sektor

Pošli to dál

Max Vrána, Martin Matula a Karel Soukeník jsou jedni z ambasadorů nového fintechového projektu, který vzniká v Creative Docku. Cílem je změnit konzervativní finanční sektor a stavět nové finanční služby s lidmi. Výsledkem bude tzv. nadbanka, v jejíž nabídce budou jak vlastní produkty, které lidem na trhu chybějí, tak vybrané služby finančních institucí, pokud se už osvědčily. A protože Creative Dock už uspěl třeba se Zonky, i v tomhle případě jsou ambice opravdu vysoké.

Zkuste si kvíz: jste pro finanční svět vizionáři, nebo spíš konzervativci?

Velká jména ze světa financí, obchodu a IT přilákal Creative Dock do řídících pozic. Proč se do jednoho vzdali úspěšných kariér v korporátním prostředí? Chtějí přicházet s novými nápady a mít možnost odstartovat zásadní změny, zejména na poli technologií. A to je možné jenom ve startupovém prostředí.

„Banky své IT systémy postavily před deseti patnácti lety a dneska je nedokážou vyměnit. Zainvestovaly šílené peníze. Odepsat jednu nebo dvě miliardy korun a zkusit to ‚znovu a lépe‘ není jednoduché,“ vysvětluje Karel Soukeník, který má za sebou vysoké pozice v Citibank, Raiffeisenbank a Sberbank.

Klasické banky zkrátka pracují s klasickými technologiemi a podle zaběhnutých procesů. Obojí už je ale dneska v kontextu moderních finančních trhů zastaralé jako tlačítkový mobil vedle smartphonů. Creative Dock má výborné zkušenosti se stavbou nových služeb na základě komunit – odborných i laických. Zonky také nejdřív „odborníkům“ přišlo jako bláznivý nápad. Když ale začalo v řádu měsíců ukrajovat podíl na trhu spotřebitelských půjček, jejich pohled se rychle změnil.


Karel Soukeník

Zonky potvrdilo, že zákazníci chtějí rychlé, výhodné a srozumitelné online služby, které respektují jejich individuální potřeby. Na stejném principu teď Creative Dock připravuje službu Filip a Sofie. Ta má přinést hlavní změnu v tom, že od samého začátku vzniká s lidmi, kteří ovlivňují její podobu i první funkce.

Oproti tomu standardní finanční instituce mají v tomto ohledu stále větší zpoždění. Vyvinout funkční systém ve spleti jejich oddělení, pravidel a směrnic trvá roky. A robustnost jejich IT jim paradoxně přes možnosti obrovských investic prakticky znemožňuje reagovat pružně.

„Internetové bankovnictví by mohlo být v řadě případů daleko lepší, než jaké je. Klient by měl mít možnost ovládat vše přes mobil i internet a vzájemně je kombinovat. A to nejen při placení, mělo by být možné si třeba připravit žádost o produkt na mobilu a pak ji na internetu dokončit. Nebo kliknout a poradit se s virtuálním bankéřem, pokud nevím, jak dál, a nechci chodit na pobočku. Ovšem zrealizovat to není jednoduché,“ doplňuje Soukeník, který má na starosti především regulatorní část a spuštění Filipa a Sofie v Nizozemsku.

Projekt Filip a Sofie má odvážné cíle. Chtěl by do bankovnictví a finančnictví přinést nový pohled. Možnost řešit všechno přes mobil a nebýt odkázaný na schůzku s bankéřem. „Jde o to, postavit fintechové řešení, které klientům umožní řešit finance přes mobil. Je zaměřené na mileniály, na mladé lidi, kteří chtějí fungovat bez poboček i bankéřů,“ upřesňuje Soukeník.

Banky mají také často problém s důvěrou, protože se u nich veškeré rozhodovací a modernizační procesy odehrávají za zavřenými dveřmi. Fintechové služby fungují často opačně, což je i přístup tvorby nových služeb v Creative Docku. Lidé pomáhají produkt stavět a díky tomu k němu mají už od počátku důvěru velmi vysokou.

A protože zrovna Creative Dock má s podobnými projekty dlouholeté zkušenosti a taky postupně přitáhl špičkové lidi z oboru IT i finančnictví, může si troufnout překročit standardní startupovou roli dodavatele know-how a technologií. A začít svými produkty banky efektivně nahrazovat.

„Fintechové firmy jsou rychlejší, mají větší tah na branku, dokážou využít nejnovější technologie a nejsou zatíženy minulostí. Jen nemají historicky vystavěnou důvěru klientů ohledně finančních operací. Fintechová firma bude vždycky bojovat s tím, že jí klienti nebudou chtít svěřit větší peníze nebo dost informací. Takže se nabízí vzájemná symbióza. Formálně vám hypotéku poskytne spřátelená banka, ale zpracování, pomoc s výběrem a v podstatě i všechno ostatní pro vás zařídí fintechová firma,“ vysvětluje Soukeník.

Přes příchod nových lidí potřebuje Creative Dock svůj tým stále významně rozšiřovat, především v oblasti IT. „Mým úkolem a vizí bylo založit stabilní technologický tým. Představoval jsem si, že začnu nabírat lidi na pár projektů a postupně tým rozšířím. Nicméně hned po mém nástupu jsme získali hned několik dalších velkých klientů, takže najímání nových lidí muselo nabrat mnohem větší obrátky, než jsem čekal,“ říká ke svému příchodu do Creative Docku Martin Matula, nový šéf vývoje.


Martin Matula

A dodává: „Ale není to až takový problém. Tak tvůrčí atmosféru a prostor pro nové nápady jako u nás jsem léta nikde neviděl. Podle mě je IT trh dneska v podstatě zničený. Lidé jsou přeplacení, mají mraky možností, ale dělají často úplné banality. Proto je láká zkusit něco opravdu zajímavého. Jenom podobně naladěných lidí hledáme naráz desítky, takže to přece jen kapku trvá.“

„Teď se soustřeďujeme na pojišťovnictví, kde chceme projektem Mutumutu změnit způsob uzavírání životních pojistek. Místo smluv s mnoha stránkami nesrozumitelných podmínek a výluk nabídneme stručný a přehledný návod. K tomu ale chceme, aby pojištění život nejenom krylo, ale i motivovalo jeho zlepšení. Takže do něj zapojujeme monitoring životního stylu, sběr dat ze sport trackerů, a pokud systém zjistí, že se o sebe uživatel stará, pošle mu na účet bonus,“ přibližuje Matula další vize firmy, tentokrát v oboru pojišťovnictví.


Max Vrána

CEO české centrály Creative Docku Max Vrána všechno jednoduše shrnuje: „U nás je možnost pracovat s nejnovějšími technologiemi na projektech, které mění svět. Tady nevyhazujete čas z okna. Navíc se můžete stát spolumajiteli firem, které stavíte. Tak jak to funguje právě u našeho nového pojištění Mutumutu. Je to takový startup 2.0. Pro lidi, kteří jsou ochotni riskovat a nejsou zhýčkaní. Nikdo u nás samozřejmě nepracuje zadarmo, ale chci oslovit lidi, kteří mají ambice a radost z výsledku.“


Máte chuť povídat si o tom, jak vidíte svět peněz, co chcete jinak, a být u vzniku nových služeb? Zapojte se do facebookové komunity Filip a Sofie. Nebo se rovnou přidejte k těm, kdo v Creative Docku tuhle změnu už začali. Říkáte si, jestli máte v oblasti financí dost vizionářský pohled na věc? Zkuste si následující kvíz a zjistíte to.

Čtěte také