Před dvěma lety balancovaly na hraně krachu, a aby vůbec přežily, musely České aerolinie drasticky škrtat, kde se dalo. Nevýdělečné linky, jídlo v ceně letenky nebo velké kufry. To všechno zmizelo a z ČSA se staly téměř nízkonákladové aerolinky, kterým se každý smál.

Doba temna je ale pryč, loni se společnost vrátila do zisku a teď poprvé by její zmrtvýchvstání měli pocítit i obyčejní cestující – ČSA se po dvou letech vrací k vyššímu váhovému limitu pro odbavená zavazadla a místo 15 kilogramů vás od prosince bezplatně odbaví s kufrem do 23 kilogramů.

Zdánlivě nevýznamný detail je naopak hodně důležitý. Právě osmikilový rozdíl totiž tradiční leteckou společnost často odlišuje od té nízkonákladové. Doba, kdy jste i u nejlevnějších letenek mohli na palubě počítat s občerstvením v ceně, se prý ale ani tak hned nevrátí.

„Chceme vyšším váhovým limitem nabídnout zákazníkům něco navíc, ale kromě toho si tím interně také ušetříme práci. Personálu totiž přidělávalo dost práce, když museli složitě řešit, kdo má nárok jen na menší zavadlo a kdo si připlatil za větší,“ říká Ján Tóth, ředitel pro obchod ČSA.

Čtěte také: Jak cestovat s internetem aneb wi-fi hesla světových letišť v jedné mapě

Návrat k větším zavazadlům vykládá jako důkaz, že se vrací „lepší časy Českých aerolinií“. Otázkou ale je, jestli si to ČSA časem zase nerozmyslí – z tržeb za příplatkové položky, které začaly účtovat, totiž suverénně nejvíc (60 procent) inkasovaly právě na přetížených kufrech.

„Tržby to neohrozí,“ tvrdí Tóth a argumentuje nejlevnějším z řady pěti nových cenových tarifů, které ČSA představily. Základní balík služeb s názvem Lite totiž ani teď odbavené zavazadlo v ceně obsahovat nebude a Tóth počítá s tím, si k němu cestující budou kufry dodatečně přikupovat.

Pokud to uděláte dřív, než vyrazíte na letiště, vyjde vás kufr na 25 eur, u odbavovací přepážky pak 35 eur a přímo u vstupu do letadla už 45 eur. A zatímco doteď si šel nejlevnější balíček koupit jen u sedmi linek, nově ho ČSA plošně zavádějí na celou svou síť, která bude mít příští rok 50 destinací.

Aerolinky si od toho slibují, že s širší nabídkou nejlevnějších letenek se objeví častěji ve výsledcích webových vyhledávačů, a tím budou moct spíš konkurovat nízkonákladovým společnostem.

„Smysl je přilákat cestující dobrou cenou, a pak to dohnat vyšším objemem,“ říká Tóth. „My tomu neříkáme lowcost, ale lowfair. Dáváme cestujícím na výběr, aby si mohli přesně vybrat, jaké služby ke své letence chce. 85 procent z nich se totiž orientuje čistě jen podle ceny,“ dodává.

Čtěte také: V sedmém nebi a ve vývrtce. Čím letušky (ne)naštvete

ČSA nově nabízejí tři tarify pro ekonomickou třídu, další dva pak pro byznys. U nejlevnějšího nedostanete zadarmo ani vodu a vzít si smíte jen příruční zavazadlo, u toho nejdražšího je kromě jídla nebo dvou příručních zavazadel v ceně i možnost změnit bezplatně termín odletu.

Občerstvení v ceně je nově od prostředního tarifu, naopak nové gourmet menu s teplým jídlem, salátem, dezertem a třemi nápoji si můžete za příplatek 8—12 eur objednat k jakékoliv letence. Šance, že v budoucnu lehké občerstvení dostanete opět i k té nejlevnější, ale není moc velká.

„Není to ani tak otázka šetření, ale spíš obecný trend, na který jsou třeba ve Španělsku nebo Skandinávii zvyklí. Takže se k tomu nejspíš vracet nebudeme,“ krčí rameny Tóth.

Nové cestující mají k ČSA přitáhnout spíš nové destinace, kam začne příští rok létat. Kromě sezonních linek na Maltu, do Rijádu nebo Porta, které fungovaly už letos, mají v další sezoně přibít ještě dánský Aarhus, Lisabon, islandský Keflavík a Verona. Celkem tak budou letadla ČSA létat do 50 destinací ve 25 zemích světa.