Svátek, který se v Česku donedávna moc neslavil – tak by se dal popsat Den otců, který byl z velké míry zastíněný Dnem matek, případně Dnem dětí. Alespoň podle Instagramu to však vypadá, že na tatínky začne docházet i u nás.

Minulý rok ho v Česku sem tam někdo připomenul, ale letos už můžeme mluvit o trendu. Nikdo si nemůže říkat pořádný instagramer, pokud v neděli nepřidal na sociální sítě černobílou podobiznu svého otce – nebo partnera v roli čerstvého tatínka.

Byla to ostatně jen otázka času.

Jak se v Česku postupně vyrovnává platová nerovnováha mezi muži a ženami a mužská role se mění z živitele rodiny a víkendového otce na tatínka, který nemá problém jít na rodičovskou dovolenou, bylo jasné, že i tátové si vyslouží potlesk. Aplaus za to, že nás tátové nejen počali, ale že se i láskyplně starají, připadá na třetí červnovou neděli.

Právě letos v tento den profily na českých sociálních sítích poprvé v téměř plné síle naskočily na trend, který už několik let kulminuje především v trendsetterské Americe, kde má zhruba stoletou tradici.

Jasně, je v tom byznys. Příští rok už pod touhle láskyplnou masáží nejen že dáte fotku táty na svůj profil, ale ještě mu navíc koupíte i něco hezkého. Stejně tak, jako se to dělá maminkám. Obligátní kytkou to asi nezachráníte, ale co si budeme povídat – nějaký ten doutník, lahev whisky nebo parfém to vždycky jistí.

O komerci to ale vždycky nebylo. Oslavu otců založila Američanka Sonora Smart Doddová už v roce 1910 na památku svého tatínka, který sám vychoval šest dětí. Budoucí národní svátek ale začaly Spojené státy oficiálně uznávat až v sedmdesátých letech.

V Česku se větší zájem o oslavy tátů projevil až v roce 2007, kdy vznikl Tátafest pořádaný Ligou otevřených mužů spolu s různými rodinnými a komunitními centry za podpory Unie center pro rodinu a komunitu.