skip to main content

Drama i dokumenty. Skryté filmové taháky, které najdete na Netflixu

3 minuty čtení

Netflix sice chrlí stále více původního obsahu, v jeho nabídce se ale stále najde několik zajímavých zapadlých filmů, které na sobě červený štempl firmy nemají. Jaké snímky vám algoritmus Netflixu možná nedoporučí, ale přesto byste je měli vidět?

Přinášíme výběr festivalových pecek z Cannes i Mezipater, ale i široce oceňované kousky, které před lety zabojovaly o Oscary.

Většinu vybraných filmů navíc najdete na Netflixu s českými titulky.

Dobrý časy (Good Time)

Robert Pattinson hraje newyorského zlodějíčka Connieho, který se se svým postiženým bratrem Nickem rozhodne vyloupit banku. Plán se ale za bizarních okolností pokazí a Connie musí dostat Nicka z vězení. Tvůrci Connieho noční odyseu rytmizují jako zběsilou sérii špatných rozhodnutí, která hrdinu vedou třeba do opuštěného zábavního parku, kde hledá láhev s LSD. Režisérské duo bratří Safdieových snímá hrdiny ruční kamerou v detailech, jejich zpocené, zanedbané tváře ozařují neony. Vtahujícímu filmu, jenž se odvíjí vždy zcela neočekávaně, však vládne skvělý Pattinson, který dokáže vzbudit vztek i dojetí.

Personal Shopper

Stejně jako Pattinson i jeho dávná kolegyně ze Stmívání Kristen Stewart dává v poslední době přednost ambiciózním autorským projektům před hřmotnými blockbustery. V mysteriózním dramatu oceněném v Cannes hraje osobní nákupčí oblečení pro obletovanou mezinárodní celebritu. Její práce jí nepřijde smysluplná, navíc se nedokáže vyrovnat se smrtí svého bratra-dvojčete. Sourozenci měli úmluvu: kdo umře dřív, zkontaktuje toho druhého ze záhrobí. Režisér Olivier Assayas lehkou rukou fúzuje žánry včetně nadpřirozeného hororu, navíc vyrukuje s mrazivou scénou virtuální konverzace, z níž by měl Hitchcock radost.

Za každou cenu (Hell or High Water)

V moderním westernu Davida Mackenzieho se dva bratři rozhodnou vyloupit jednotlivé pobočky banky, která jim chce odebrat rodinné pozemky. Zpočátku se dvěma rozdílným mužům daří, pak na ně ale políčí drsný texaský šerif v podání Jeffa Bridgese. Scénář Taylora Sheridana (Sicario, Wind River) však nestojí jen na kriminální zápletce, zachycuje i zklamanou a zchudlou část americké společnosti, která spoluvytvořila současnou politickou reprezentaci.

Znovu a jinak (Young Adult)

Odjela do velkého města, kde to chvilku vypadalo, že bude úspěšná. Jenže se rozvedla, její kariéra upadá a ona svůj čas utápí v alkoholu. Sedmatřicetiletá spisovatelka Mavis (Charlize Theron) se na začátku snímku Jasona Reitmana vrací do svého rodného městečka, aby vzkřísila zašlou slávu středoškolské královny – a odlákala svoji dávnou lásku od manželky. Vtipně amorální drama s jedovatou Charlize se ptá, dokdy je možné předstírat, že jsme „to dokázali“. Místo ponaučení tady hledejte spíše ironickou zprávu o tom, že život se nedá vyhrát.

Plážoví povaleči (Beach Rats)

Mladík Frankie se fláká v ulicích Brooklynu s partou kamarádů a sbližuje se s dívkou jménem Simone. Vedle toho má ale tajemství. Po nocích se připojuje na gay seznamku, kde si píše se staršími muži. Režisérka Eliza Hittman citlivým způsobem zkoumá nejen probouzející se sexualitu, ale i destruktivní prostředí toxické maskulinity. Její snímek ostatně před dvěma lety vyhrál Queer filmový festival Mezipatra.

Sázka na nejistotu (The Big Short)

„Každý si ve skrytu duše přeje konec světa,“ zazní v komedii, která mapuje, co stálo za globální ekonomickou krizí v roce 2008. Christian Bale v ní hraje manažera hedgeového fondu, který odhalil, že neotřesitelný trh s nemovitostmi je jen chiméra, Steve Carell a Ryan Gosling potom bankéře, kteří se na nezodpovědnosti ostatních rozhodnou vydělat. Čekání na apokalypsu je ale zábavné, tvůrci totiž vyrukují s ekonomickou psychologií v kostce. Katastrofu totiž spustilo to, že lidé nechtějí myslet na nepříjemné věci a už vůbec je řešit. Tahle kolektivní lobotomie se v oceňovaném snímku navíc odvíjí ve zběsilém tempu a v kulometných dialozích.

Paris is Burning

Newyorská klubová scéna 80. let se odhaluje v dokumentu zaměřeném na tamní queer komunitu. Ta se setkávala na „bálech“, kde její protagonisté skrytí v extravagantních převlecích a za výraznými líčidly mohli být poprvé sami sebou. Snímek poutavě zkoumá počátky fenoménu drag queens, který se dostal do mainstreamu díky populárním show jako RuPaul’s Drag Race. V harlemských klubech ovšem jeho zrod provázely AIDS, násilí i chudoba.

Nouzový východ (Revolutionary Road)

Režisér Sam Mendes se po Americké kráse znovu rozhodl pitvat rodinná (ne)štěstí středostavovských Američanů. Tentokrát se vrátil do 50. let, kdy se v domku na předměstí začnou dusit manželé Wheelerovi (Leonardo DiCaprio a Kate Winslet). Ona se upnula k myšlence úniku, chtěla by se přestěhovat do Paříže. Postupně ale zjišťuje, že on vlastně svoji rutinu opustit nechce. Z dekonstrukce společných plánů i nadějí v Mendesově dramatu mrazí, a to i proto, že divák podvědomě cítí, že vztah manželů Wheelerových je dost možná modelový.

Ledová archa (Snowpiercer)

Ještě než režisér Joon-ho Bong natočil pro Netflix snímek Okja, v němž se překotně zachraňovalo obří prase, udělal si mezinárodní jméno s dystopickou sci-fi, která žánr vyrvala z rukou Hunger Games a jim podobných. Film se odehrává v obřím vlaku, který už sedmnáct let projíždí zmrzlou Zemí s několika tisíci přeživšími. Jeho utlačovaní pasažéři se snaží kolosem postupovat, v pohybu jim ale brání malá armáda. Společensko-kritická alegorie je však nakonec promyšlenější, než se původně zdá, na originální podobě dobrodružného spektáklu se navíc podílel i český scénograf Ondřej Nekvasil. Po festivalové premiéře se však kvůli zpackané distribuci snímek nedostal k širšímu publiku.