Chtěl být králem, nakonec se tohoto snu ale vzdal. I tak se mu to ale částečně splnilo, dnes totiž kraluje designu na vodě.

Řeč je o designérovi a námořním architektovi Espenu Oeinoovi, který stojí za nejosobitějšími luxusními superjachtami na světě včetně té s názvem Octopus (chobotnice), jenž patří spoluzakladateli Microsoftu Paulu Allenovi.

Oeino byl při povídání s Forbesem na největší lodi na Singapore Yacht Show s názvem Silver Fast ve velmi rozjařené náladě. Talentovaný Nor k tomu měl svůj důvod. Silver Fast, která má 77 metrů dlouhý hliníkový trup, je jen jeho dítětem. A přijdou další.

Čtěte také: Bugatti na vodě. Jak vznikala jachta snů s modrým dřevem na palubě

V plánu je totiž několik modelů lodí ze série SilverYachts, která zahrnuje i 85 metrů dlouhou superjachtu, jejíž design Oeino načrtl jen pár dní před zahájením singapurské události.

Guillaume-Plisson-Silver-Fast-_N4Y342816

Espena k jachtám přivedla blízkost k moři. Jako malý kluk chtěl být králem, jeho vzorem byl norský král Olaf. „To mě pustilo, když mi bylo pět,“ usmívá se modrooký špinavý blonďák pohodlně usazený do sofa na zádi jím vytvořené superjachty. „Brzy jsem se začal zajímat o vše, co se pohybuje na vodě: lodě, trajekty a samozřejmě plachetnice,“ vzpomíná.

Kvůli jeho zálibě si často pročítal specializované časopisy pro námořní plavby a na jedné straně narazil na fotku superjachty. „Byla sice jen 30 až 40 metrů dlouhá, ale naprosto mě okouzlila,“ říká. I proto se v dospívání vrhl na studia a nakonec získal titul v námořním architektuře, aby mohl začít pracovat britského designéra Martina Francise.

Ten dostal zakázku na navržení pro něho první motorové superjacthy, a jelikož Espen byl k tomuto plánovanému dílu nejkvalifikovanější v celém architektonickém studiu, stal se hned projektovým manažerem.

fgdwqdxa

Po osmi letech práce pro Francise rozjel vlastní podnikání. Jeho první lodí, kterou navrhoval už sám za sebe, byla 71metrová superjachta Skat. „Vlastníkem byl matematik, který stál za softwarem Excel od Microsoftu a spolupráce s ním byla úžasná,“ pochvaluje si Espen.

S úsměvem také vzpomíná na další z prvních velkých zakázek, kterou domlouval přímo u majitele v Mexiku. Ten jej z kanceláře vzal vrtulníky na své sídlo, kde měl i malou zoo. „Dostalo se mi cti nakrmit pět tygrů. Když mi podával maso, řekl: Espene, pokud mi nevytvoříš nádhernou loď, přesně takhle skončíš! Dělal si samozřejmě srandu, ale nikdy na to nezapomenu.“

Silver-Loft

Jeho lodě se nevyznačují jen dokonalým designem, ale například právě Silver Fast je specifická i tím, že má nízkou spotřebu. Díky využití nízkotonážních konstrukčních metod, které využívají nejrychlejší trajekty na světě, při rychlosti 18 uzlů za hodinu spotřebuje zhruba 375 litrů nafty.

Čtěte také: Na moře vypluje Hvězda, nejkrásnější jachta světa

Jasně, na první pohled jde o vysokou hodnotu, musíme si ale uvědomit, že tohle plavidlo je skoro 80 metrů dlouhé. „Voda tak vlastně vůbec nepozná, jestli se na ní plaví jachta nebo trajekt,“ vysvětluje Espen.

A od koho se v designérském světě inspiroval? Byl to slavný britský architekt Norman Foster. „Bankovní dům v Hongkongu, který Foster před třiceti lety navrhoval, je stále jednou z mých nejoblíbenějších budov na světě a klidně by mohla být navržena včera,“ říká.