skip to main content
Jak být lepší

Devět zvyků, které vám změní život. Jste připraveni?

2 minuty čtení

„Výzkumy ukazují, že vybudovat si nový zvyk zabere 66 dní,“ píše autor knihy Think Straight Darius Foroux na webu Medium. „Zvyky, které jsem si v posledních letech vytvořil, můžou na první pohled vypadat jen jako malá vylepšení, ale ve skutečnosti mají na můj život velký dopad.“

Tohle jsou zvyky, které Foroux (mimochodem autor šesti knih a nespočtu článků) každý den dodržuje. Tak se nechte inspirovat a zkuste s aktivitou, kterou si vyberete, vytrvat. Právě alespoň dva měsíce. 

1. Určete si tři priority denně

„Určit si denně tři hlavní úkoly je nejlepší strategie, abyste byli produktivní,“ píše. Je to věc, která z vašich dlouhodobých cílů udělá splnitelné úkoly. Každé ráno si proto vyberte tři úkoly, které chcete splnit, a v průběhu dne na nich pracujte. Uvidíte, že s vytyčenými denními cíli se vám bude hůře scházet z cesty.

2. Čtěte každý den alespoň hodinu

Možná si myslíte, že na čtení nemáte čas. Možná se vám prostě jenom nechce. Ať už je to jakkoli, věřte, že vás čtení posune dál. Rozšíří obzory, donutí přemýšlet, vyvolá otázky. Tak si na něj najděte hodinu – třeba ráno u snídaně nebo před spaním.

3. Každý den spěte sedm až osm hodin

Myslíte si, že spánek je pro slabochy? Ani náhodou. Nevyspalí lidé se hůře rozhodují, nejsou tak kreativní a – světe, div se – nemají tolik energie. „Spánek nikdy za nic nevyměňujte a nikdy ho nešiďte,“ radí Foroux. Budete překvapeni, kolik toho pravidelný a dlouhý spánek vyřeší za vás.

4. Choďte denně 30 minut

Nejenže chůze je člověku nejpřirozenějším pohybem, ale také pomáhá nabourávat denní rutinu. Navíc podporuje kreativitu. Zkuste ji proto do svého harmonogramu dostat co nejčastěji – třeba v podobě malých procházek během dne nebo jedné větší na jeho konci či začátku. 

5. Cvičte

Cvičení posiluje svaly, zpevňuje kosti, chrání před úrazy, zlepšuje náladu a posiluje organismus. Nemusíte nutně cvičit každý den, stačí, když si na něj najdete čas alespoň dvakrát nebo třikrát týdně. A nebojte – nemusí to trvat nijak dlouho. Vyzkoušeli jste třeba tato sedmiminutová cvičení

6. Žijte teď a tady

„Spousta z nás je posedlá otázkou, co bude dál, a zapomíná žít teď.“ Myslíme si, že budeme šťastní někdy jindy, místo toho, abychom to chtěli hned. Pokud máte s odbíháním do budoucnosti problém, zvolte si předmět, který vám bude připomínat přítomnost. „Pro mě jsou to hodinky. Kdykoli se na ně podívám, řeknu si: Kolik je hodin? Je právě teď.“

7. Nebojte se citů

„Lidé si myslí, že pozitivní emoce jsou neobnovitelným zdrojem.“ Nejsou, máme jich dost. Nebojte se proto ty pozitivní dávat najevo. Nejenže se vám samotným zvedne nálada, ale děláte velkou investici. Nakonec je to vždy o lidech.

8. Každý den pište

„Psaní mi pomáhá vnést do života trochu pořádku. Lépe se díky tomu soustředím na to opravdu důležité.“ Nemusíte nutně psát knihy nebo dlouhosáhlé eseje, zkuste si ale každý den zaznamenat, co jste dělali, jak jste se měli a co jste u toho cítili.

9. Spořte si

I díky malým ústupkům můžete uspořit. Nejde o částku, ale o pravidelnost, se kterou to děláte. Zkuste si proto každý den odepřít jednu maličkost, kterou byste si normálně koupili. Uvidíte, že na konci měsíce to bude na vašem účtu znát.