Za okny vozu rychle ubíhá do podzimu zabarvená krajina pokrytá četnými vinicemi, nad kterou se sem tam mihne vrtule větrné elektrárny. To američtí manželé Travis a Sophie právě vyrazili z Vídně, kde pár dnů poznávali tamní gastronomii a památky, směrem na Prahu. Nečeká je ale jen fádní a nudná cesta, která by měla být okořeněná jen „stezkou odvahy“ v podobě D1.

Už u hotelu je totiž ve vlastním voze vyzvedl šofér, který nemá funkci jen prostého řidiče, ale páru zároveň zkracuje cestu vyprávěním nejen o lokálních zvycích i kultuře, ale třeba i o místní politické situaci a názorech lidí na ni. A navíc, zastaví se s nimi nejdříve v Mikulově ochutnat letošní pálavské víno a ještě před příjezdem do Prahy se americký pár může těšit na prohlídku chrámu Sv. Barbory v Kutné Hoře. Nebo spíše zámku Konopiště?

Čtěte také: Virtuálně do světových metropolí. Manželé z Brna mění zvyky cestování

To vše jen díky českému startupu Daytrip, který proměňuje rutinní cestování zahraničních turistů mezi evropskými metropolemi v zážitek. „Vytvořili jsme platformu, která propojuje turisty s lokálními lidmi,“ začíná popisovat projekt, kterého si už během prvního roku své existence všimly i světové servery typu USA Today, jeho spoluzakladatelka Markéta Bláhová

Nová platforma s globálními ambicemi založená na fenoménu sdílené ekonomiky má ale svůj prvopočátek v klasické formě byznysu – autobusové dopravě.

Krumlovský zárodek

Duchovním otcem a dalším ze spoluzakladatelů je totiž Tomáš Turek, který již několik let provozuje dopravní kancelář zajišťující autobusovou dopravu mezi jihočeským Českým Krumlovem a rakouskými Salzburgem a Vídní. „Do Krumlova jezdí hlavně turisté, odsud už se však nemají dále kam dostat. Má firma supluje chybějící veřejnou dopravu v tomto regionu,“ říká Turek.

A právě zde bylo před několika lety zasazeno semínko prvotní myšlenky na tento projekt. Cestující z řad turistů totiž časem začali žádat i nadstandardní služby. „Někteří klienti byli náročnější a vyžadovali privátní jízdy, chtěli navštívit i další památky a také si popovídat s řidičem. To jsme jim tehdy nemohli nabídnout,“ vrací se do doby před několika lety.

Netrvalo dlouho a Tomáš s Markétou začali pracovat na platformě, která by jednak propojila turisty s místními, ale zároveň by vyřešila problém pro cizince složitého transferu z jednoho města do druhého. „Chtěli jsme turisty nejen přepravit, ale ukázat jim třeba venkov, kam jezdí každá rodina běžně na víkendy či na prázdniny. Pro cizince se tato běžnost stává opravdovým zážitkem,“ vysvětluje Tomáš.

Několik měsíců proto vyvíjeli potřebnou platformu, která byla v ostrém provozu spuštěna od března letošního roku. „Začali jsme u radiusu 600 kilometrů od Prahy, dnes jsme v osmi zemích Evropy,“ vypočítává Markéta. S Daytripem se tak dnes můžete dostat z německého Berlína až do chorvatského Záhřebu nebo z maďarské Budapešti až třeba do německého Mnichova. To vše s výběrem nespočetně mnoha poznávacích zastávek a s komentářem místního šoféra.

Modifikovaný Uber

Daytrip má v současné době přes stovku řidičů a každý z nich musí projít hned několika zkouškami – musí umět perfektně anglicky, mít znalost místního prostředí, mít minimálně pětileté zkušenosti s řízením vozu a samozřejmě musí být schopni se vypořádat s různými náladami zákazníka.

„Jde o celou paletu lidí od vystudovaného právníka, přes moderátora v rádiu až po paní, která pracuje za přepážkou v pojišťovně,“ vyjmenovává Bláhová a dodává, že vozy jsou ve vlastnictvím šoférů, přičemž nesmí být starší deseti let.

Z tohoto pohledu služba připomíná nejhodnotnější startup světa Uber, čemuž se ale oba zakladatelé vyhýbají. „Jde totiž o velkou zkratku, ale kdybych už ji měla použít, tak bych řekla, že jsme takový modifikovaný Uber s Airbnb,“ říká Markéta s tím, že od Uberu se inspirovali zejména partnerskými řidiči, od Airbnb zase možností poznat kulturu zblízka.

Daytrip-Blahova-Turek

Tomáš Turek a Markéta Bláhová

Unikátní projekt

Daytrip je určený zejména pro zahraniční turisty, kteří přijíždějí poznávat taje starého kontinentu. O cílové skupině svědčí i dosavadní statistiky. Za půlroku provozu startup převezl více než 6 tisíc lidí, ze tří čtvrtin šlo o cestovatele ze Spojených států, Kanady či Austrálie, přičemž jde především o zákazníky v produktivním věku či aktivní důchodce.

Rozmach informačních technologií v posledních letech způsobil boom online služeb či platforem, které sázejí na propojování usedlíků s turisty. Turistům se tím otevírají zážitky jdoucí za hranice toho, než kdyby využili služeb klasického průvodce. Daytrip má ale podle svých zakladatelů něco, co jiná firma na světě nenabídne. „Pokud víme, tak naše služba je unikátní minimálně z pohledu platformy, kterou máme. Existují sice lokální agentury, ale nic, co by propojovalo větší geografické celky,“ vysvětluje Tomáš Turek.

„S námi zákazník může opravdu cestovat třeba z Berlína do Benátek a během cesty navštívit i Budapešť nebo Záhřeb. Postupně chceme turistovi, který přijede do Evropy, pokrýt jeho celou cestu,“ odhaluje budoucí plány.

Obchodní model dnes osmičlenné firmy se zakládá na provizi z každého propojení turisty s šoférem. „Většina peněz jde za řidičem,“ říká Markéta. Daytrip by už nyní dokázal být ziskový, jenže nyní je přednější jeho rozvoj. I proto Tomáš s Markétou v současné době nevylučují vstup nového investora, který by jim pomohl s dalším rozvojem.

„Výhledově jsme totiž globálním projektem,“ uzavírá Tomáš Turek.