Největší mediální obchod s českou účastí v historii – ovládnutí TV Nova a její mateřské skupiny CME nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem za bezmála 50 miliard korun – budí stále větší rozruch. Obchod, jehož předmětem jsou televizní stanice v Česku, na Slovensku, v Rumunsku, Bulharsku a ve Slovinsku dohromady s 45 miliony diváků, se stal tématem jak v české, tak v americké nejvyšší politice. 

Vydání Forbesu Outsider

Přesto čtvrteční valná hromada CME překvapení nepřinesla. Díky hlasům majoritního akcionáře, americké telekomunikační skupiny AT&T, se kterou se PPF na prodeji dohodla už loni v listopadu, obchod bez problémů prošel. Konstrukce obchodu totiž Kellnerovi dávala luxusní pozici vůči minoritním akcionářům. Zatímco třeba v O2 se musel orientovat dle českého práva, musel tedy drobným akcionářům nabídnout cenu, za kterou je vykoupí, a oni mohli odmítnout, v případě bermudské společnosti CME mu podobné starosti odpadávají. 

„Vítáme souhlas akcionářů společnosti CME s transakcí. Pokračuje schvalovací proces o převzetí CME skupinou PPF. Je teď na evropských regulatorních orgánech, aby posoudily transakci, která se týká společností ve střední a východní Evropě. Spolupracujeme se všemi zainteresovanými regulatorními institucemi a všem poskytujeme relevantní informace,“ uvedla mluvčí PPF Jitka Tkadlecová.

Obchod se totiž řídí americkým právem. Je navržený jako fúze mezi CME a skupinou PPF. K jejímu schválení byl potřeba souhlas alespoň 75 procent akcií přítomných na valné hromadě. AT&T v ní drží právě takový podíl. Kellner tak za celou firmu dohromady zaplatí zhruba 1,5 miliardy dolarů. Vedle toho ale přebírá i dluh téměř 600 milionů. Celková cena obchodu se tak vyšplhala na 2,1 miliardy dolarů. 

TV Nova je dlouhodobě nejúspěšnější televizní stanicí v Česku.

Ze dřívějších prohlášení vyplývá, že stoprocentní převzetí firmy po schválení všemi úřady od národních regulátorů až po Evropskou komisi obě strany očekávají v polovině letošního roku. Kolem obchodu nicméně i tak bude ještě živo. A to nejen kvůli nevyzpytatelným regulátorům.

Těsně před valnou hromadou se do něj opřel vlivný republikánský senátor Marco Rubio, vyhlášený konzervativec a někdejší kandidát na prezidenta Spojených států. Ten Kellnerovu skupinu označil za faktického zástupce Číny v regionu a vyzval americkou vládu, aby obchod důkladně prověřila. Vyslyšel tak hlasy některých českých politiků v čele se senátory Pavlem Fischerem a Lukášem Wagenknechtem a zástupci České pirátské strany, kteří proti aktivitám PPF dlouhodobě ostře vystupují. Ty skupině PPF shodně vyčítají vazby na Peking skrze její nejdůležitější společnost Home Credit, jejíž byznysové jádro leží na čínském trhu. 

„Pan Kellner už prokazatelně utrácel peníze za to, aby zlepšil obraz Číny v Česku, jaký máme důkaz, že to neudělá znovu na Nově? Bezpečnostní riziko je zřejmé. Věřím, že to americká nebo evropská administrativa zohlednění při posuzování obchodu,“ říká pirátský senátor Lukáš Wagenknecht, který byl dříve prvním náměstkem Andreje Babiše na ministerstvu financí zodpovědným za audit. Fischer i on adresovali v těchto dnech americkým úřadům své argumenty proti prodeji CME. 

Skupina PPF se k politickým výpadům ihned nesouhlasně vyjádřila. „Rozumíme zájmu pana senátora Marca Rubia, bohužel ve svém dopise vychází z nepravdivých informací o PPF, které mu poskytl český politik Pavel Fischer. V dopise nesedí základní informace,“ stojí v oficiálním prohlášení skupiny. Například podle ní nesedí údaje, že CME operuje na 90milionovém trhu – ve skutečnosti není ani poloviční. „Stejně tak není pravda, že PPF prosazuje technologie Huaweie, ve skutečnosti je v loňském roce získala v rámci nákupu telco operátorů od norské společnosti Telenor,“ uvedla PPF. Senátora Rubia chce skupina kontaktovat a svou pozici mu vysvětlit. 

„Ze skutečnosti, že podnikáme také v Číně, kde stejně jako my podnikají tisíce dalších západních firem, nelze vyvozovat nic o našem světonázoru. Naopak, jako lidé, kteří nemalou část svého života prožili v totalitním komunismu, si extrémně vážíme svobody projevu,“ stojí také v prohlášení skupiny. Zopakovala, že nákupem CME chce doplnit své aktivity na telekomunikačním trhu a nesleduje jím postranní cíle.