Věřte tomu nebo ne, ale v některých ekonomických odvětvích se svět skutečně pozvolna vrací do normálu. Své o tom vědí například v singapurské společnosti Ocean Network Express (ONE), která platí za jednoho z největších námořních přepravců vůbec. Zatímco v průběhu jara její obří nákladní trajekty opouštěly přístavy jen zřídkakdy, nyní jsou doslova k nezastavení.

Letošní rok připomíná podle šéfa zmíněné firmy Jeremyho Nixona jízdu na horské dráze. Před několika měsíci zažilo celé odvětví v důsledku nastupující koronavirové pandemie velký sešup dolů, teď na sklonku léta v důsledku rostoucí poptávky opět ožívá.

„Je září a my se, pokud jde o objem přepravených kontejnerů, vrátili v podstatě na tu samou úroveň, na jaké jsme byli před covidem,“ potvrdil Nixon zpravodajskému serveru CNBC.

Za jeho slovy stojí tři faktory. Jednak zvýšená poptávka po zdravotnickém materiálu, dále hromadné rozprodávání zásob vytvořených během karantény ze strany maloobchodníků a konečně i nutkání koncových spotřebitelů utratit peníze původně vyšetřené na dovolenou za něco jiného.

„V posledních dvou třech měsících vidíme, jak jdou domácí doplňky na dračku – ať už se to týká věcí na vylepšení domácností či kanceláří, elektroniky, nebo třeba posilovacích strojů. Hodně z těchto věcí se převáží v kontejnerech spíše než letadly,“ vysvětlil šéf singapurské společnosti, která po celém světě operuje na více než 100 trzích.

Musíme své nadšení krotit – netušíme, jak to bude vypadat v letech 2021 a 2022.

Že se celý sektor postupně vzpamatovává, dokládají ostatně i samotné trhy. Akcie konkurenčního čínského COSCO povyskočily od poloviny letošního března bezmála o 55 procent, v případě dánského Maersku, toho času největšího provozovatele kontejnerových lodí na světě, ještě o další tři procenta více.

Konstatovat, že rejdaři současnou koronakrizi již definitivně překonali, by ale podle Nixona bylo poněkud předčasné. Tím spíš, když ani on, ani jeho kolegové nejsou s to posoudit, jak se bude situace okolo pandemie vyvíjet v následujících měsících.

„Musíme své nadšení v tuto chvíli krotit, protože vážně netušíme, jak to bude vypadat v letech 2021 a 2022. Jak moc je tento nárůst na straně poptávky dočasnou záležitostí?“ připomněl skutečnost, že pokud během nadcházející zimy začne koronavirus nabírat na síle, budou muset námořní společnosti znovu přistoupit k omezení části svých aktivit.

Škody, jež přetrvávající pandemie v odvětví lodní přepravy napáchala, ovšem nemají pouze ekonomický charakter. V mnoha případech totiž přesahují i do daleko hlubší roviny, a sice roviny morální. Řeč je především o posádkách dotčených plavidel, které právě v důsledku současné koronakrize uvázly na otevřeném moři a své rodiny neviděly třeba již více než rok.

Dodržování základních lidských potřeb, mezi něž patří pravidelné vycházky na pevninu a včasné střídání směn, mají námořníci garantováno pracovní smlouvou, ta se však v časech pandemie naneštěstí pro ně stala jen bezvýznamným kusem papíru.

Fakt, že nejnovější čísla týkající se námořní přepravy naznačují opětovný návrat k normálu, je sám o sobě skvělou zprávou. Co všechno se za ní kolikrát skrývá, je však už o poznání smutnější.