Bylo to těžké období. Ztráta přítelkyně, dočasný konec s milovaným fotbalem a do toho prodej firmy. Vše v rychlém sledu několika týdnů. Takové okamžiky vás mohou buď zlomit, nebo naopak posílit. Své o tom ví Filip Mayer – student pátého ročníku Vysoké školy ekonomické (VŠE) v Praze, podnikatel a v poslední době také cestovatel.

„Když si člověk projde těžším obdobím, je to pro něj ta nejlepší lekce. Je to tak silné, že jedině v takovém období si můžete změnit pohled na svět či najít nový směr,“ začíná popisovat svůj příběh v klidném prostředí kavárny nedaleko od své alma mater, Fakulty mezinárodních vztahů VŠE.

Čtěte také: Guma, která zoceluje. Jak si česká kobra omotala půlku světa i Ronalda

Na tu přišel před čtyřmi lety. Chtěl tam být už dříve, první rok ale sítem v podobě přijímacích zkoušek neprošel. Místo toho tedy nastoupil na České vysoké učení technické (ČVUT) v Dejvicích a stejně jako mnoho jiných studentů si začal ve volném čase přivydělávat. Byl na to zvyklý.

img_0583

Dnes pětadvacetiletý rodák z Běšin u Klatov totiž opustil rodinné teplo domova už před deseti lety. Tehdy odešel na středoškolský „intr“ do Plzně. V Praze si pak ke studiu přilepšoval jako vázaný zástupce burzovního makléře. Zkrátka a dobře seděl v callcentru a po telefonu lidem vysvětloval možnosti kolem investování. I když tam strávil jen necelého čtvrt roku, svůj přínos to mělo. „Naučilo mě to komunikovat s lidmi a správně se vyjadřovat,“ říká.

Filip byl odjakživa podnikatelský typ. Možná to má po svém otci, který podniká ve stavebnictví a má i tesařskou firmu na Šumavě. „Odmalička jsem byl hodně kreativní člověk. Vždy jsem se snažil věci zjednodušit“.

Už na ČVUT se tedy rozhodl, že si podnikání zkusí na vlastní kůži. Ve svých 19 letech spustil svůj první e-shop nabízející luxusní módu a její doplňky. Ten sice později, když se konečně dostal na VŠE, musel zavřít, místo toho ale začal koketovat s projektem zvaný Tajný dárek. Pokud někdo chtěl kohokoliv obdarovat, kontaktoval Filipa a ten vše zařídil – od výběru dárku až po jeho doručení konkrétní osobě. I když služba vzbudila zájem, nedokázala vydělávat. A tak ji potkal stejný osud jako předešlý e-shop.

Čtěte také: Top cestovatelské destinace roku 2017

I když tyto projekty Filipovi nepřinesly téměř žádný zisk, obohatily jeho život. Získal zkušenosti a poznal spoustu nových lidí a díky svým aktivitám také založil United Business Club (dříve Klub podnikatelů), tedy platformu, která na VŠE spojuje studenty-podnikatele. „Měl jsem své projekty a potřeboval jsem znát lidi z praxe a znát jejich názor, abych mohl projekty posouvat dále,“ vysvětluje Filip, který klubu dodnes předsedá.

Původně chtěl propojit jen pár mladých podnikatelů, dnes už má platforma více než 50 členů a mezi studenty přinesla taková jména jako Oliver Dlouhý (Kiwi.com), Jan Mühlfeit (ex Microsoft) nebo Jiří Kejval (Techo; předseda Českého olympijského výboru). A brzy se rozroste i mimo univerzitní půdu.

13177293_1036130056462235_2888769920949704579_n

Filip Mayer a Oliver Dlouhý (vlevo) na jednom ze setkání United Business Clubu.

„Bude to otevřená platforma pro podnikatele, manažery, investory nebo třeba startupisty,“ vysvětluje. V klubu poznal i dnes už bývalého byznysového parťáka. Přes dva roky s ním budoval firmu School United, která vylepšuje branding (například školním oblečením) více jak stovce českých škol a u jejichž studentů tak vyvolává větší pocit hrdosti a sounáležitosti se školou. Možná si hned vybavíte typicky americkou kulturu, kde studenti chodí v uniformách nebo oděvech s logem své střední školy či univerzity.

A právě proto Filip vycestoval do Ameriky, aby nasál tamní atmosféru a poznal, jak tamní školy s marketingem pracují. A aniž by to tušil, byl to další zlom v jeho životě. Za jeden měsíc totiž projel Spojené státy od západu na východ, od Kalifornie až po New York. Cestování jej chytlo a časem se chtěl podělit.

Proto loňské září v rámci jedné z jeho dalších cest po Dubaji, Srí Lance a Indii vznikl Deník dobrodruha – nový blog a stejnojmenná facebooková stránka, která během čtyř měsíců získala přes deset tisíc fanoušků. A jejich počty neustále rostou.

g0721142

„Zvolil jsem styl publikování zejména fotografických příspěvků, kde ke každé fotce stručně píšu kus příběhu. A ten slouží i jako základní popis místa a mé zkušenosti s ním,“ vysvětluje Filip, kterého si už všimly značky jako Lonely Planet nebo GoPro. S prvně jmenovanou již spolupracuje, s tou druhou teprve jedná. „Deník dobrodruha má hlavně inspirovat a ukázat lidem, že i za málo peněz se dá cestovat, poznávat svět a otevřít se novým kulturám,“ dodává.

Nečekaný úspěch deníku navedl Filipa na myšlenku v cestování pokračovat. Podmínky k tomu měl. Loni totiž prodal svůj poloviční podíl ve Schools United, což mu přineslo finanční nezávislost a čas. „Podíl jsem kupoval za nižší desetitisíce a prodával jej za zhruba desetinásobek,“ vypočítává s tím, že obraty firmy se v posledních letech pohybovaly v řádech nižších milionů korun.

Od té doby tak kromě zmíněných států procestoval také Thajsko nebo Izrael a Palestinu, čímž ale jeho cesty rozhodně nekončí. Sám, s batohem na zádech, plánuje v březnu projet Francii. A se známým Petrem Kovaříkem z Pražské čokolády, kde Filip vypomáhá jako strategický konzultant, měl odjet do Jižní Ameriky. Plány mu ale před Vánoci překazil chirurgický zákrok, kvůli kterému je nyní o berlích, a tak svou energii soustředí zejména na rehabilitaci.

me3

Filip ale cestováním žije i za těchto okolností. Jednak za honorář radí případným zájemcům o konkrétní destinaci, je čím dál častěji přednášejícím na cestovatelských konferencích a také už plánuje letní evropský roadtrip, na kterém výjimečně nebude sám. „Chceme v rámci čtyřčlenného týmu během pouhých tří měsíců projet karavanem celou Evropu včetně Islandu,“ plánuje Filip.

Akce má v podstatě odstartovat jeho nový projekt s názvem Kangelo, tedy komunitní platformu pro cestovatele, kde každý bude mít svůj profil a každý si bude budovat vlastní příběh.

„V rámci dobrodruha mi totiž píše strašně moc lidí, kteří by se ke mně chtěli připojit. Jenže tam dávám jen věci od sebe,“ popisuje hlavní motivy pro založení platformy, se kterou má celosvětové ambice a dostupná v ostré verzi bude od letošního března. V základu bude zdarma, další funkcionality už za poplatek.

Filip tím opět dokazuje, že je velmi aktivní člověk, který nedokáže být nečinný ani v době, kdy mu to nakazuje zdraví. Není divu, jeho oblíbeným mottem je „no limits“ (bez hranic) a také si uvědomuje, že štěstí se musí jít naproti. „Úspěch v podnikání není o talentu, ale o tvrdé opakované práci každý den a mít sílu na to, stále dokola řešit problémy,“ říká.

„Když jsem přišel do Prahy, neměl jsem vůbec nic. Měl jsem jen sen,“ loučí se Filip odcházející si jej dále plnit.