Den po Štědrém večeru seděli Martin Jahoda s kamarádem Janem Březinou v autě po hokejovém tréninku a bavili se o tom, co by je v životě bavilo dělat. Oba rádi sportují a mají děti, proto se konverzace brzy stočila na to, že by nejen svým dětem chtěli už v raném věku říct, jaký sport je pro ně ten pravý.

V autě nakonec strávili víc než pět hodin. Vymysleli celý koncept analýzy fyzických schopností SportAnalytik, který využívá také Česká olympijská organizace a který jako franšízový koncept prodávají do celého světa.

„Uvědomili jsme si, jak může být skvělé, když dokážeme každému dítěti říct, co je jeho silná stránka, a ono se nebude muset několik let mořit na vytrvaleckých sportech, jako je triatlon, když má předpoklad dynamiky a rychlosti,“ vysvětluje jejich filozofii Jahoda. „Zároveň ale nejde o to, že musí být vaše dítě profesionální sportovec, ale o to, aby dělalo to, co mu jde, co ho baví, a ke sportu si vytvořilo vztah na celý život.“

Martin Jahoda před SportAnalytikem pracoval šest let ve společnosti Staropramen a čekal ho nástup do rodinné firmy Emco, kde měl po svém otci přebrat vedoucí pozici. Toho ale poprosil, aby na něj ještě rok počkal. Jan Březina si zase vzal ve firmě T-Mobile, ve které dělal sedm let manažera, career break, do firmy se už ale nevrátil.

Společně oslovili docenta Tomáše Periče z Fakulty tělesné výchovy a sportu v Praze, který jim pomohl vytvořit software s metodikou, která na základě výsledků testů doporučuje vhodné sporty. To je v praxi devět disciplín, kterými si dítě projde – například rychlost se měří sprintem, dynamika skokem z místa, flexibilita hlubokým předklonem, rovnováha postojem čápa a taktika a kolektivní sport při hře vlajkovaná.

„Při té mají děti vlaječku zasunutou za kalhotami na zádech a cílem je získat vlaječky ostatních a zároveň si uchránit tu svoji,“ popisuje nadšeně Jahoda.

SportAnalytik spustili necelý rok od prvního nápadu. Úspěch jim přineslo až oslovení Českého olympijského výboru, který organizuje celonárodní projekt Sazka Olympijský víceboj na více než 800 základních školách. Olympijský výbor začal jejich metodologii využívat. Děti se pak začaly testovat i ve školách v rámci tělesné výchovy. Do dnešního dne programem prošlo přes 400 tisíc dětí v rámci celého světa.

Jahoda s Březinou, kteří se seznámili už na vysoké škole, ze začátku děti sami z předpokladů zkoušeli. Dnes vede Březina firmu s desetičlenným týmem hlavně z kanceláře a Jahoda se věnuje SportAnalytiku vedle Emca po víkendech a večerech, přičemž se od začátku zaměřuje na expanzi za hranice Česka.

Partnery v ostatních zemích získávají zejména přes LinkedIn. Jejich program využívají například na Maltě, na Novém Zélandu (kde jej používají i pro posílení maorské komunity na základních školách), v Rakousku, v Indii, Jižní Africe a příští týden jede toto duo školit ministerstvo školství do Saúdské Arábie.

Hrací plán Gymnathlon

„Našimi partnery jsou různí lidé a podnikatelé. Často jsou to například čeští expati v zahraničí, kteří pak program realizují přes místní vládu, rodiče nebo školy,“ vysvětluje Březina.

Sporty, které jsou dětem na základě programu doporučeny, se musí vždy měnit pro konkrétní státy. „To je velmi zábavná část, když zjišťujeme, kolik sportů vůbec neznáme. Pak jen studujeme pravidla a díváme se na jednotlivé záznamy na YouTube,“ smějí se.

Zahraničním partnerům prodávají licenci podle velikosti trhu v řádkách tisíců eur, a partneři jim navíc za každé otestované dítě zaplatí poplatek ve výši tří eur. V Česku vás otestování v rámci Sportovního dne vyjde na 950 korun.

„Celý svět řeší, že děti méně sportují. Často přitom nejde jen o sport, ale
podobně jako například v Jižní Africe i o prevenci proti kriminalitě. Od začátku jsme věděli, že tohle nebude byznys, který nám bude vydělávat miliardy, ale jsme pyšní na to, že po práci v korporátu vyděláváme peníze pro českou společnost,“ říká Březina.

Ten mimo jiné s Jahodou založil také sportovní oddíl Gymnathlon pro děti od čtyř do osmi let zaměřený na všestranný rozvoj a zábavu, kterým za dva roky od jeho vzniku prošly dva tisíce dětí.

„Byznys je vlastně sám o sobě jako sport. Narážíte na překážky, limity, ale když máte vytrvalost a jste do dané věci nadšený, většinou uspějete,“ shodují se.