skip to main content

Dva Češi založili parfumérský dům, který chce konkurovat zahraničním niche vůním

4 minuty čtení

Hodně lidí sní o namíchání vlastního parfému, ale jen málo ho uvede v realitu. A ještě o něco méně z nich si rovnou založí celý parfumérský dům.

Pigmentarium je prvním projektem svého druhu v Česku.

Jakub Hiermann, který studoval tvorbu parfémů v Londýně, potřeboval ze začátku ke splnění svého snu taky trochu postrčit. Když své první domácí výtvory testoval na okolí, přesvědčil ho životní a dnes už i obchodní partner Tomáš Ric, aby vytvořili rovnou vlastní niche parfumérský dům.

Obchodní i životní partneři Tomáš Ric a Jakub Hiermann

Tak vznikla niche vůně Ad Libitum, kterou v říjnu loňského roku představili na pražské scéně.

Co přesně se skrývá pod pojmem niche? Jedná se o parfémy, které jsou vyrobeny ze vzácných ingrediencí, mají neobvyklé vonné kompozice, ale také pocházejí z nezávislých, menších značek, například právě takové, jakou stvořil Jakub Hiermann.

Aktuální vydání magazínu
Dycky med!
Forbes 3/2019

„Pigmentarium je latinské označení pro místo, kde se v minulosti prodávala líčidla s parfémy dohromady. Název naší první vůně Ad Libitum znamená latinsky ‚dle libosti‘. Latinu jsem zvolil, protože podle mého názoru akcentuje ulice staré Prahy,“ říká Jakub Hiermann.

A právě s těmi má vůně hodně společného. Inspirovala ji totiž architektura metropole i záře zapadajícího slunce nad Pražským hradem. Architektura má podle tvůrců vůně stejné schopnosti jako parfémy: moc vytvářet atmosféru, která zrcadlí místo a dobu svého vzniku.

Ad Libitum vás překvapí svěží vůní citrusů a jasmínu, aby vás následně dostala nostalgickými vůněmi mechu.

Pigmentarium vzniká celé v Čechách. Jeho identita v pražském paláci Lucerna, balení v Modřanech a samotný parfém severně od Prahy. Jednotlivé esence tvůrci získávají od dodavatelů z celého světa.

Vzhledem k tomu, že Pigmentarium mělo být odpovědí na světové niche parfémové domy na nejvyšší úrovni, museli Jakub s Tomášem počítat se statisícovými investicemi už od počátku. Sestavili tedy byznysplán a začali hledat dodavatele.

„Je důležité si uvědomit, že třeba citrusy z Francie nebudou nikdy vonět stejně jako citrusy ze Španělska. Je zde příliš mnoho kritérii určujících výslednou kvalitu. Navíc klademe důraz na schopnost dodavatelů zajišťovat stejný druh kvality v dlouhodobém horizontu,“ nastiňuje složitý proces Jakub Hiermann.

50 ml vůně Ad Libitum stojí 3690 korun

Právě hledání dodavatelů se ukázalo jako nesložitější mezikrok v rozletu ambiciózního byznysu.

„Parfumérská tradice na území České republiky byla přerušena událostmi minulého století. Divoká 90. léta a přísun západního zboží nedávaly moc prostoru pro domácí tvorbu, stejně jako tomu bylo v mnoha jiných odvětvích. Ti, kdo vydrželi až do dnešního dne, jsou zvyklí pracovat spíše s méně kvalitními, levnými surovinami a v rychlých obrátkách, což se mnohdy odráží na výsledku, který pak směřuje zejména do východní Evropy,“ říká Tomáš Ric.

Při samotné tvorbě parfému jde hlavně o trpělivost. Trvá totiž měsíce, než disponujete hmatatelným výsledkem.

„Neustále dělám rešerši čehokoli, co mohu použít ve své tvorbě. Zkouším nové ingredience, jejichž vůně si musím zapamatovat, zkoumám jejich možnosti,“ vysvětluje parfumér Jakub Hiermann.

Ric s Hiermannem plánují do budoucna posílit svou distribuční síť. Momentálně můžete sehnat parfém Ad Libitum v pražském concept storu Ingredients, prodej se má rozšířit i do Německa a Itálie. Během roku 2019 mají přijít na svět další dvě nové vůně a v příštích letech má vzniknout celá kolekce.