Jen si to představte – odcházíte z hospody s hřejivým pocitem, že jste právě pomohli dobré věci. Stačilo si objednat pár piv.

Takový je podnikatelský (a sociální) plán dvou kamarádů Martina Lisého a Standy Kupčiho. Rozhodli se spojit příjemné s užitečným: jelikož jim chutná dobré pivo, začali jedno takové pod vlastní značkou Frajer prodávat. O zisk se dělí s projekty, které odhlasují jejich zákazníci.

Čtěte také: Byznysový příběh hotelu, který naučil Čechy jezdit za luxusním odpočinkem

Může to být třeba kroužek pro mladé ze znevýhodněných rodin, iniciativa shánějící jídlo pro bezdomovce či lokální festival. To už je na pivařích. Od Martina a Standy dostanou každý měsíc tři kandidáty a je na nich, aby na Facebooku vybrali, kdo získá od Frajera podporu.

„Pivo, které mění svět,“ stojí na etiketě lahve, kterou drží Standa v ruce. „Jo, zní to velkolepě,“ přitakává. „Ale pro nás je měnění světa i to, že pomůžete něčemu malému ve svém okolí. Když se nám podaří podpořit pár lidí, třeba pak nakonec přijde i velká změna,“ dodává jeho kamarád ze střední Martin.

To on s nápadem přišel, když na podobný projekt narazil před dvěma lety v Německu. Místní pivovar podporoval začínající umělce a jeho nápad na takové „sociální pivo“ nadchl. Po návratu domů se hned svěřil Standovi a jeho ženě Heleně.

Nikdy předtím je nenapadlo, že by spolu mohli podnikat, ale tohle byl ten správný impulz. Věděli, že tenhle nápad chtějí přenést do reality. Vždyť jsou v Česku, pivo tady pije každý. A představa, že svým podnikáním podpoří další sympatické projekty, se jim zalíbila.

Název našli rychle. Frajer – protože přece podporují další frajery. Ale co v tom případě na etiketu? Lámali si s tím hlavu, ale nápad nepřicházel. Kdo by měl být tváří Frajera? Drsným chlápkem, který má přitom dobré srdce. Vyřešení téhle hádanky se zjevilo Standovi ve snu. V něm držel v ruce lahev a na etiketě uviděl… svého otce.

„Táta býval drsňák, z party se občas vrátil až za dva dny. Ale je to charakter,“ vysvětluje. Nikdo jiný by se mu od té chvíle na etiketu nehodil líp. Překreslili jeho fotku a pivo Frajer bylo na světě.

Prodávat ho začali v červnu minulého roku, teď je ke koupi na několika místech v Praze, třeba v galerii DOX nebo v Café Atlas. Peníze už od nich putovaly do Žižkovské školy boxu, na festival Stop zevling či iniciativě Země lidí, která podporuje děti s handicapem.

Nutno podotknout, že o žádný velký byznys se zatím nejedná. Oba kamarádi na projektu pracují ve volném čase (třetí parťačka, Helena, je v současnosti doma s miminkem), berou to jako bokovku ke svému zaměstnání – Martin je režisér, Standa pracuje v HR. Nesledují byznysplán, spíš věří svojí intuici, že se rozhodli správně a nápad se chytne.

„Nemáme nalajnované tabulky v Excelu, necháváme to plynout. Ale chtěl bych, aby to za pár let fungovalo a bylo to udržitelné podnikání,“ maluje si Martin.

Uvažují selským rozumem. Pivovar jim stáčí pivo levněji, zákazníci zase pár korun připlatí. Třetinku frajera podniky nabízejí za cenu kolem 55 korun. Zatím prodali asi 12 tisíc lahví a příjmy za loňský rok se pohybují kolem 130 tisíc.

Někteří zákazníci si prý pivo oblíbili, aniž by znali jeho příběh. Prostě jim jen chutná. Aby ne, nároky na něj měli oba podnikatelé velké a dlouho vybírali. Jejich pivní speciál, 12° nefiltrovaný APA, vaří rodinný pivovar Zichovec.

Sami se do výroby pouštět nechtěli. Bylo jim jasné, že by se učili dlouho, a tak radši práci svěřili profesionálům. („Je přece fajn, že pracujeme v takovéhle symbióze.“)

„Hledali jsme pivovar vlastněný Čechy, hodně jsme toho ochutnali a tohle nám sedlo nejvíc. A taky nás majitelé při návštěvě trochu opili,“ přiznávají se smíchem.

Nadšení do projektu jim ale vydrželo i po ranní kocovině. Teď jen čekají, jestli svým frajerským nápadem nakazí i ostatní.