skip to main content
Autotest

Dvě písmena pro velkou pouť. Auto, co vás přivine v bocích a nepustí

2 minuty čtení

Víte, co to je GT, pane redaktore? Sousloví Gran Turismo, a to už se trošku pozapomnělo, odkazuje na původní koncept cestovních vozů, které na dlouhých cestách nabízejí slušný výkon a také luxus. 

V historii tohoto segmentu, která se začala psát v 50. letech minulého století, najdeme několik ikon: například Mercedes-Benz 300SL nebo hvězdy 60. let jako Aston Martin DB5 nebo Maserati 3500 GT.

To byly ideální vehikly na Grand Tour, tedy velkou pouť – prostě když jedete rychle a dlouho. A tohle přesně nyní šestkové GT, plným jménem BMW 640d xDrive Gran Tourismo, splňuje, byť se trošku liší od zažité představy o GT jako placatém kupé pro čtyři pasažéry, kteří ani nedohlédnou na konec kapoty. 

Ale dost tradicionalismu. Tohle je dálniční expres, jaký byste čekali od mistrů svého řemesla. Vždyť jen německé autobahn nabízejí neomezenou rychlost a takovou hustotu, o jaké si v Česku můžeme nechat jen zdát.

BMW 640d xDrive Gran Tourismo. Foto: BMW

My jsme šestkové GT vzali na velkou pouť z Prahy do Bělehradu a hned na začátku si užili trošku té šestkové pozornosti. Sednete za volant, nastartujete motor a sedačka se k vám v bocích jemně, ale pevně přivine jako vilná Srbka, načež si vás i pás k sobě přitáhne jako naštvaný Srb. Pevně a nekompromisně.

GT v bavorském provedení si na řidičově pohodlném usazení a pocitu jistoty dává záležet. Patří k tomu i propracovaná masáž zad a hýždí, kterou vám vaše sedadlo naservíruje, i štědrá prostorová dotace pro přední i zadní řadu. Za volantem sedíte akorát vysoko, s nohama nataženýma k pedálům tak, jak se na dlouhé cesty sluší a patří. 

BMW 640d xDrive Gran Tourismo doplňuje bohatou paletu modelů BMW a v podání mnichovské automobilky stojí tak trošku mimo kategorie. Snaží se totiž skloubit něco zdánlivě neskloubitelného. 

Není tak velký jako SUV, ani praktický jako kombi, ani zábavný jako zadokolka, ani mrštný jako sporťák, ani nejpohodlnější jako manažerská limuzína. Ale pozoruhodně se blíží k ideálu všech. Je to kombinace protikladů, možná nejlepší, kterou kdy Němci vyrobili. 

BMW 640d xDrive Gran Tourismo. Foto: BMW

Je fajn, že se v BMW poučili z nedostatků předchůdce tohoto GT a odstranili pár nepříjemností – třeba dvojité otvírání kufru. Zjednodušení je znát i na celkovém designu, a je to ku prospěchu celkového dojmu z vozu.

Po několika stovkách kilometrů za jeho volantem je jasné, že na velkou pouť moc lepších aut nenajdete. Je to plavná a stabilní jízda, která by podle papírů měla hrát okolo šesti litrů na 100 kilometrů.

Související vydání
Elektromobily a Elon Musk
Forbes NEXT jaro 2019

Naše realita byla okolo sedmi, což odpovídá trošku svižnějšímu tempu a trošku většímu zapojení šestiválce se dvěma turbodmychadly. Ten hraje s mistrně vyladěnou osmistupňovou převodovkou pěkně do rytmu, takže se ani nenadějete a už už vám za zadním okýnkem roste spojler, který má v DNA se vysouvat při rychlosti nad 120 km/h. 

Ale zpátky za volant. BMW má rozhodně jeden z nejlepších infotainmentových systémů v automobilové branži. Intuitivní prostředí a chytrá navigace jsou super, ale kdybyste pořád museli ťukat na opatlaný displej, bylo by to k ničemu.

Naštěstí nemusíte – zvlášť při dlouhých cestách se hodí, že se můžete spolehnout na šikovné silné tlačítko umístěné na středovém panelu. Anebo můžete před displejem udělat jen gesto rukou: třeba zakroužit ukazováčkem a ztlumit si rádio. Na takovou vychytávku si zvyknete opravdu rychle a cesta i díky tomu ubíhá rychleji.

BMW 640d xDrive Gran Tourismo

Výkon: 235 kW (320 k)

Válce/ventily: 6/4

Rozměry: 5091/1902/1538 (délka/šířka/výška)

Zrychlení 0-100: 5,3 sek

Maximální rychlost: 250 km/h

Kombinovaná spotřeba: 6,1 l/100 km

Cena testovaného vozu: 1,9 milionu Kč