Aktuální vydání magazínu Forbes

Ekolog a architekt a jejich puntíkaté peněženky, se kterými našli díru na trhu

Pošli to dál

Zkuste se trochu postrkovat, říká fotograf a Martin Kůs s Ondřejem Hyršem se naoko pustí do souboje. Oba mají v rukou peněženky vlastní značky Vuch. Najednou o focení na chvíli ani nevědí, smějí se a blbnou jako malí kluci.

Čtěte také: Z atleta ševcem. Příběh mistra republiky, který šije farmářky jako Baťa

Ostatně znají se odmalička, vyrůstali ve stejném vchodu a dost možná už nějaký ten „souboj“ mají za sebou. Teď stojí v nově zrekonstruovaném domě pár kilometrů za Chrudimí, který nedávno koupili a kam se jejich mladá firma brzy přestěhuje. Kanceláře a sklady v centru města jim totiž už nestačí.

Před třemi lety uvedli na trh prvních šest modelů dámských peněženek. Přes tisíc kusů se prodalo během pár dnů. Mladým podnikatelům se potvrdilo to, v co doufali: našli díru na trhu s módou.

Martin Kůs (vlevo) a Ondřej Hyrš

„Asi rok jsme měli e-shop, kde jsme přeprodávali sportovní oblečení velkých značek. Hodně jsme se toho naučili, ale nemělo to velký potenciál a marže nebyly nijak závratné,“ říká Martin Kůs. Jeho dlouholetý kamarád a původním zaměřením ekolog Ondřej Hyrš vysvětluje, že se proto rozhodli vytvořit vlastní značku a produkt. Volba padla na segment peněženek. A to se osvědčilo.

Martin Kůs coby vystudovaný architekt sám navrhl první kolekci peněženek, přes internet si našli výrobce v Číně a zanedlouho měli své první zboží. Rychle se vyprodalo a Hyrš se s Kůsem vzápětí vrhli do vlastní módní značky naplno.

Před necelými třemi lety založili firmu Vuch (čti vuš) a přes stejnojmenný e-shop začali prodávat své zboží. Loni už měli obrat 32 milionů korun, letos počítají se 40 až 50 miliony korun. Na Facebooku je sleduje téměř 140 tisíc lidí.

Oba mladí podnikatelé přitom sázejí i na odlehčenou komunikaci se zákazníky, mají vlastní módní blog a každý výrobek má krátký vtipný příběh. „Chceme, aby se u nakupování zákazníci i pobavili,“ dodává Kůs s tím, že se nyní chtějí zaměřit na představování výrobků pomocí videí.

Ukázalo se, že se architekt s ekologem umějí trefit do ženského vkusu. „Náš klíčový motiv jsou puntíky, skvěle se to chytlo,“ říká Kůs, který tvrdí, že paradoxně je jeho vzdělání architekta docela blízké navrhování módních doplňků. Dnes už má Vuch, ve kterém v Chrudimi pracuje zhruba desítka lidí, na 450 vlastních výrobků.

Naprostou většinu navrhuje právě Kůs. Kromě peněženek už tahle firma nabízí i kabelky, hodinky nebo třeba sluneční brýle a drobné šperky. „Necháváme si to vyrábět v Číně podle našich návrhů. Loni jsme přidali i ponožky a spodní prádlo, které zkoušíme vyrábět v Česku,“ říká Kůs.

Kromě Česka působí také na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a Rumunsku a chystají se vstoupit do Velké Británie. „Západ nás samozřejmě hodně láká. Pracujeme na tom a zvažujeme, jestli to stihneme ještě letos, nebo to necháme na začátek roku,“ dodává Ondřej Hyrš.

Zálusk mají oba podnikatelé i na Nizozemsko a Chorvatsko. Dlouhodobá vize je potom vstoupit do celé Evropy a později i do USA. „Sami se to učíme za pochodu a nechceme to přepálit, ale vidíme, že se nám povedlo objevit díru na trhu,“ říká Hyrš.

Teď chtějí jít dál a rozšíří svou nabídku o zboží pro děti, kabelky na kočárky a podobné zboží. „Spoléháme na to, že máme hodně zákaznic, a nový brand Vuchkids bude cílit přesně na ně,“ vysvětluje Kůs s tím, že časem by chtěli oživit i svou značku mužské módy Monsi.

Tu vytvořili sice už před pár lety, ale na rozdíl od dámské Vuch neměla tak raketový start. „Měla to být luxusní značka. Šili jsme v Česku z prémiových italských materiálů, ale ohlas nebyl takový, jaký jsme čekali. Teď zkusíme pod stejnou značkou stáhnout ceny. Uděláme takový Vuch pro muže,“ dodává Kůs a jeho dlouholetý kamarád a dnes i kolega Hyrš souhlasně přikyvuje.

O svém byznysplánu na další rok ale moc nemluví. „Nejsme žádní ekonomové. Teď řešíme tenhle rok a vrchol sezony, který bude kolem Vánoc. Co bude za rok, se uvidí,“ říká Hyrš.

Foto: Jan Schejbal

Čtěte také