skip to main content
Rozhovor

Ekonomicky to nezvládáme, říká investor Ondřej Fryc. Bojí se i omezení svobody

2 minuty čtení

O svobodný svět jsme bojovali a teď ho bez boje odevzdáváme, popisuje investor Ondřej Fryc svoje obavy z následků opatření proti koronavirové pandemii. 

Zakladatel Mall.cz, který druhý největší český e-shop před pěti lety úspěšně prodal, má ve svém fondu Reflex Capital rozsáhlé portfolio. Patří do něj úspěšné startupy jako Productboard, SpaceKnow nebo Davinci a také podíly v obchodech Bushman a Fruitisimo.

Fryc má za sebou už několik úspěšných exitů z technologických firem jako ePojištění, Brand Embassy a Apiary. Jeho jmění jsme loni odhadli na 2,5 miliardy korun.

Jak podle vás Česko zvládá pandemii?
Zdravotně to zvládáme podle mě velmi dobře. Opatření přišla brzy. Ekonomicky to bohužel nezvládáme. Z mého pohledu jsou opatření zmatená a nekoncepční. Dnes je třeba 31. března a podnikatelé nevědí, co bude. Většina podniků tak propouští a připravují se na nejhorší. Obávám se velice, že v květnu budou statisíce nezaměstnaných.

Na opatření jsou mezi byznysmeny různé názory od těch, kteří by zavřeli všechno, co se hýbe, až po volání po rychlém uvolnění. Kam se kloníte vy?
Mám hrůzu z jednoduchých řešení typu „všechny zavřít a na hranice poslat tanky“. Já se kloním k opatřením složitějším. Chytrá karanténa například je fajn nápad. Určitě je potřeba zabránit masivnímu šíření viru, aby nezkolaboval zdravotnický systém, ale udělat to tak, že všechny bez rozdílu zavřeme do domovů, je podle mě katastrofa. Způsobí to hodně ekonomických, rodinných i osobních tragédií. Také se bojím nárůstu diktatury, o svobodný svět jsme bojovali a teď ho bez boje odevzdáváme. 

Václav Dejčmar v rozhovoru pro Forbes říkal, že nelze uváznout v atmosféře strachu a neustále přitvrzovat. Souhlasíte?
Absolutně. Rozhovor s Vaškem byl jeden z nejlepších, které jsem v poslední době na toto téma četl.

Vlastní řešení pandemie a návrhy na opatření zveřejnila řada českých miliardářů. Proč podle vás mají tendenci to dělat?
Ptejte se jich, motivy asi budou mít různé. Obecně jsou to většinou lidé se silnými názory, které se nebojí dát najevo.

Jak pandemie podle vás zacloumá s českou ekonomikou?
To si podle mě nyní ještě ani neumíme představit. O obrovské nezaměstnanosti jsem už mluvil. Zkrachujte spoustu podniků, budou obří výpadky rozpočtu.

Každá krize je katalyzátor změny a přerozdělování.
Reklama

Kdy se ekonomika vrátí do normálu, nebo aspoň blízko k němu?
Co to je normál? Jestli myslíte stav před krizí, tak to bude určitě trvat několik let.

Když jsme se o pandemii spolu bavili před pár dny, říkal jste mi, že současná situace vytvoří nejen průšvihy, ale i příležitosti. Co jste tím měl na mysli?
Každá krize je katalyzátor změny a přerozdělování. Jsou obory, například vzdálená práce nebo e-commerce, které z krize vyjdou silnější. 

Pro jaké oblasti budou naopak opatření nejvíce devastující?
Cestování a vše s tím spojené, tedy i restaurace, hotely a podobně. 

Co vaše investiční portfolio, jaké ztráty utrpělo?
Máme společnosti, které bojují. Například Bushman má zavřené prodejny. Celkově většina firem pociťuje ochlazení poptávky a tlak na likviditu.

Jsou naopak nějaké vaše firmy, které ze současné situace profitují?
Určitě máme v portfoliu i společnosti, které mají nyní příležitosti, například Samepage, což je nástroj na vzdálenou firemní komunikaci. 

Řada špičkových českých byznysmenů začala pomáhat, zapojil jste se nějak i vy?
Ano, dělám a přispívám na více věcí, a přesto se budím s tím, že je to stále málo. O tom bych ale nechtěl mluvit. Mám nicméně obrovskou radost z toho, když vidím, jak se zapojují firmy z našeho portfolia. Třeba zmiňovaný Bushman, místo aby stál a plakal, využil své kontakty v Číně a nakoupil zdravotní vybavení. Spoustu toho zdarma rozdá potřebným.

Fruitisimo je podobný případ. Nemá otevřené ovocné bary, tak jeho lidé vyrábí šťávy na centrále a rozváží zdravotníkům. A mohl bych dlouho pokračovat. Je úplně úžasné vidět vlnu pomoci a solidarity. 

Jak snášíte karanténu vy osobně?
Upřímně? Už mi z toho hrabe.

Reklama
Reklama
Reklama