skip to main content
Luxus

Ekonomika zpomaluje, ale party bohatých pokračuje. Luxusní značky rekordně rostou

2 minuty čtení

Luxusnímu segmentu rozhodně nedochází dech. Ve fiskálním roce 2017* utržilo 100 největších společností s luxusním zbožím 247 miliard dolarů, což v porovnání s minulým rokem představuje nárůst 10,8 procenta.

Více než tři čtvrtiny luxusních firem zaznamenaly v měřeném období růst, polovina z nich dokonce dvouciferné tempo. Na (ne)pomyslném trůnu stále sedí skupina LVMH Bernarda Arnaulta. Následují společnosti patřící koncernu Estée Lauder, Richemont (Cartier, IWC), Kering (Gucci, Bottega Veneta) a Luxottica (Ray-Ban, Oakley). První desítka firem procentuálně tvoří bezmála polovinu veškerých tržeb luxusního segmentu.

Oboru dominují prodeje oblečení a obuvi, nejrychlejší růst však zaznamenaly parfémy a kosmetika.

„Byznys s luxusním zbožím si udržel pozitivní výhled do budoucna. A to navzdory zpomalení ekonomiky na klíčových trzích, mezi které patří státy eurozóny nebo Čína,“ říká Anna Bezděková, ředitelka v oddělení auditu konzultační firmy Deloitte, kde každoročně studii Global Powers of Luxury Goods sestavují.

Luxusní společnosti ale nerostou ze setrvačnosti. Čím dál víc se začínají soustřeďovat na nový typ zákazníka, který je poeticky označován jako HENRY (High-Earners-Not-Rich-Yet). V průměru mu je 43 let, vydělá si 136 tisíc dolarů ročně (přes tři miliony korun) a za zboží preferuje platit online přes mobilní telefon.

V přímé souvislosti s tím brandy více šlapou do digitálu, což dobře demonstruje Ralph Lauren naskakující do šílenství s názvem TikTok. Stejně tak to ještě před ním udělalo Burberry. Všichni z luxusního klubu jsou poté hojně aktivní na Instagramu, přičemž za zmínku stojí zejména skupina LVMH. Její letní kvízy na Stories se řadí k tomu nejlepšímu, co luxusní brandy v digitálním prostředí předvádějí.

Zmíněný HENRY (a jeho mladší já) také dbá na dopady svých nákupů. „Pro dnešní zákazníky je více než v minulosti důležitá morálka. Životní prostředí, udržitelnost, recyklované materiály atd., to vše jsou aspekty, které zákazníci berou v potaz při výběru a nákupu zboží. A luxusní zboží není výjimkou,“ vysvětluje Bezděková.

Vychovat si loajálního HENRYho vyžaduje jistou snahu. V září loňského roku proto značka Burberry oznámila, že končí s kontroverzním ničením výrobků a bude neprodejné zboží recyklovat, případně darovat. Kering zvyšuje podíl znovu použitelných materiálů ve svých oděvech a Tiffany už nakupuje diamanty pouze ze zemí, kde se dodržují a respektují lidská práva. Rolex finančně odměňuje mladé podnikatele, jejichž projekty pozitivně ovlivňují životní prostředí nebo kulturu.

*Deloitte sestavuje Global Powers of Luxury Goods zpětně. Fiskální rok 2017 reprezentuje veškeré varianty fiskálních roků končící maximálně 30. červnem 2018.