skip to main content
Elektromobily

Elektrická D5. Na dálnici u Berouna se otevírá první ultrarychlá nabíjecí stanice v Česku

2 minuty čtení

Kousek před sjezdem na Beroun, ve směru na Prahu, se na dálnici D5 objevil pozdrav z blízké budoucnosti. V české premiéře zde vyrostly čtyři bílé stojany ultrarychlé nabíjecí stanice IONITY. 

Zatím jsou obehnané bílo-červenou páskou, ale v průběhu října se otevřou veřejnosti. Šoférům a šoférkám elektromobilů nabídnou maximální výkon 350 kW, což je víc, než kolik současné vozy na elektřinu zvládnou. 

Využití takové kapacity se momentálně blíží jen dva vozy: Audi e-tron a Tesla Model 3, které zvládnou 150 kW, respektive necelých 200 kW. Ani přicházející Porsche Taycan zpočátku nedokáže využít plný potenciál nabíječek IONITY. 

Ultrarychlá nabíjecí stanice u berounské čerpačky OMV. Foto: IONITY

„Snad už za rok Porsche u taycanu nabíjecí výkon zvedne. Ale oficiálně se nic neví,“ komentuje to Martin Pultzner z fDrive.cz. Právě na tomto serveru se objevila i informace, že jedno nabíjení vyjde na 205 korun bez ohledu na to, kolik elektrické šťávy načerpáte. 

Stanice IONITY, jejichž stojany jsou vybavené pouze konektorem CCS, jsou technologická špička: umějí komunikovat s elektromobilem a zjistit maximální možný nabíjecí výkon vozu. Až se objeví vůz schopný zvládnout 350 kW, bude doba nabíjení srovnatelná s dobou tankování benzinu – auto dobijete v řádu několika málo minut.

Původně se berounská ultrarychlá nabíjecí stanice měla otevřít už v průběhu září, jenže se protáhly schvalovací procesy potřebné ke spuštění. IONITY je společný projekt koncernu VW, Daimler, Ford a BMW. Má za cíl vybudování celoevropské rychlodobíjecí sítě, která umožní elektromobilům cestování na dlouhou vzdálenost. Už příští rok by na starém kontinentu mělo fungovat na 400 těchto stanic. 

„Spolupráce OMV a IONITY bude v České republice pokračovat. Již nyní je jisté, že během příštího roku vzniknou další dvě dobíjecí stanice IONITY u OMV,“ naráží Filip Vítek, mediální zástupce IONITY v Česku, na skutečnost, že se spojenectví mezi benzinkami a elektronabíječkami osvědčilo už v Rakousku. Mluví se také o stavbě dalších nabíječek v blízkosti čerpacích stanic Shell.

Svou rychlonabíječku na konci prázdnin otevřela ve Vystrkově u Humpolce i společnost E.ON. Ta zatím nabízí maximální výkon 175 kW, ovšem jak poznamenal Martin Klíma z oddělení Mobility Services E.ON Energie, zařízení je modulární, takže může nabídnout až 350 kW. E.ON hodlá brzy přidat další tři stejná zařízení , jedno v Rozvadově a dvě na Moravě.

Výrobci elektromobilů i automobilky, které se svou elektrickou flotilu teprve chystají vypustit na silnice, svorně tvrdí, že vybudování silné dobíjecí infrastruktury je pro další rozvoj elektrických vozů klíčové.

„My jakožto výrobci automobilů už jdeme příkladem,“ odkazoval Bernhard Maier, šéf Škody Auto, v rozhovoru pro zářijový Forbes právě na projekt IONITY a zároveň apeloval na města, obce i energetické společnosti, aby se přidaly. 

Související vydání

„Škoda Auto bude investovat 32 milionů eur, abychom do roku 2025 pro naše zaměstnance vybudovali sedm tisíc dobíjecích míst v našich českých závodech a v jejich okolí,“ doplnil Maier.

Tři rychlé nabíječky pod názvem Supercharger u nás postavila i elektromobilka Tesla. Najdete je v Humpolci, Olomouci a Vestci u Prahy a zvládnou až 120 kW.

Ještě do konce roku by v Praze, zřejmě na Chodově, měla Pražská energetika postavit první hypercharger s výkonem 150 kW, snadno rozšiřitelný na 300 kW.