Když Elon Musk v srpnu 2013 odhalil svůj návrh na přepravní systém, který by měl lidi vozit v podtlakových železných trubicích rychlostí přes 1 200 kilometrů za hodinu a dostat je tak ze San Francisca do Los Angeles za půl hodiny, tak se jeho nápadu kdekdo smál. Našli se ale i lidé, kteří se rozhodli jeho hypersmyčku, jak se systém jmenuje, realizovat. Zaneprázdněný vizionář to kvůli časovému vytížení s jinými projekty přivítal, nyní ale, zdá se, změnil názor. K Hyperloop Technologies a Hyperloop Trasportation Technologies, které se o vývoj hypersmyčky doposud snažily, přibyl totiž i Muskův SpaceX.

Společnost před pár dny oznámila, že v průběhu jednoho roku postaví testovací dráhu o délce zhruba jednoho a půl kilometru v Hawthornu v Kalifornii, a zároveň zahájila designérskou soutěž o návrh přepravní kapsle. Zúčastnit se jí může každý, kdo do 15. září vyplní přihlášku na webových stránkách SpaceX.

Čtěte také: Svezli byste se? 6 radikálních dopravních projektů budoucnosti i minulosti

Podrobné technické požadavky společnosti zveřejní v průběhu srpna a týmy budou mít na předložení závěrečných návrhů čas do 15. prosince. Konstruktéři představí své plány v lednu na univerzitě Texas A&M a v červnu následujícího roku pak přivezou bezpilotní prototypy kapslí ke zkoušce na dráhu v Hawthornu. Za předpokladu, že ji SpaceX dokončí.

hyperloop-navrh

Návrh podvodní hypersmyčky pro přepravu zboží od Hyperloop Transportation Technologies.

Ta se nicméně v byznysu okolo hypersmyčky stále neangažuje, pouze „chce pomoci s vývojem funkčního prototypu“, jak uvedl její mluvčí. Projekt má stále dost mechanických nedostatků, které potřebuje vyřešit, stejně jako bezpečnost, pohon, cenu a další. Od zájemců se očekává, že kapsli navrhnou včetně jednotlivých subsystémů a bezpečnostních prvků. SpaceX přijde nejspíš i s vlastním prototypem, ale ten nebude zařazen do soutěže.

Čtěte také: Mistrovství světa v marketingu. Hyundai pomohlo 13leté holčičce poslat vzkaz do vesmíru

ht hyperloop

Hyperloop Technologies buduje svou dráhu v Los Angeles.

Zmíněné dvě firmy nyní s Muskem pomyslně soupeří o to, kdo hypersmyčku vybuduje jako první. Hyperloop Technologies si už nechává do Los Angeles posílat komponenty k vlastní testovací dráze a doufá, že se díky širšímu průměru trubice dozví více o toleranci a požadavcích na údržbu tohoto téměř podtlakového vynálezu. A Hyperloop Transportation Technologies usiluje o povolení ke stavbě osmikilometrové ukázkové testovací dráhy na stavbě, jež se nachází 80 kilometrů severně od Bakersfieldu v Kalifornii. Firma se, stejně jako Musk, snaží získat nápady z různých týmů a na rozličných aspektech vývoje pracuje už 18 měsíců.

I tak spolu ale budou všechny společnosti pravděpodobně spolupracovat, Hyperloop Technologies by měla sponzorovat jeden až dva ze soutěžících týmů a Hyperloop Transportation Technologies se nechala slyšet, že se i přes veškeré rozdílnosti pokusí SpaceX maximálně podpořit.

Oznámení SpaceX o zahájení soutěže:

„Když jsme poprvé v roce 2013 představili ideu hypersmyčky – nového vysokorychlostního pozemního přepravního systému, byl o tento koncept velmi velký zájem. Jsme nadšeni, že mnoho soukromých firem se rozhodlo tento plán rozvíjet.

Ani SpaceX, ani Elon Musk nejsou přidružení k žádné z firem zaměřených na hypersmyčky. Přestože ji sami nevyvíjíme, máme zájem pomoci uspíšit vývoj funkčního prototypu.

Z tohoto důvodu SpaceX vyhlašuje veřejnou mezinárodní soutěž, namířenou hlavně na studenty univerzit a na nezávislé strojírenské týmy, aby navrhli a zkonstruovali k hypersmyčce co nejlepší přepravní kapsli. SpaceX jako podporu postaví testovací dráhu sousedící s centrálou v Hawthorne v Kalifornii. Týmy budou moci testovat na dráze své prototypy v průběhu soutěžního víkendu, který je nyní naplánován na červen roku 2016.“

Více se o hypersmyčce dočtete v březnovém Forbesu. Objednat si ho můžete na forbes@send.cz.