skip to main content

Cigaretové alternativy používají 100 let starý marketingový trik

Máte 1 minutu?

42. A tentokrát to není odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec všeho, ale suma, o niž v Goldman Sachs snížili svou cílovou cenu akcií Tesly. Podle analytika Davida Tamberrina není poptávka po nových vozech udržitelná a nejnovějším Modelem Y si prý Muskova firma bude kanibalizovat prodeje Modelů X a 3. Goldmani tak v případě Tesly míří na 158,34 dolaru s ratingem prodat.

Hubert roku. V našem tradičním žebříčku Forbes Startup roku proběhla škatulata a na prvním místě se usadil (loni ještě možná pro mnohé neznámý) startup Productboard, který produktovým manažerům pomáhá k lepším rozhodnutím. Firma Huberta Palána a Daniela Hejla, do níž investoři nalili už téměř půl miliardy korun, tak sesadila loňského šampiona Kiwi.com. Brněnská letenková senzace se přitom propadla na desáté místo. Víc v novém Forbes NEXT, který právě dorazil na stánky.

Ty popisky jsou nuda. Na konferenci zaměřené na computer vision a pattern recognition, která se tento týden odehrála v Kalifornii, představila skupinka vědců z IBM pozoruhodnou novinku. Jejich umělá inteligence umožňuje k fotografiím automaticky vygenerovat popisky, a to prý kreativně a snad bez pachuti Google překladače. A ačkoli by celá věc ve škálovatelné podobě usnadnila život především různým editorům, jednoho hned napadnou nová bia influencerů. Yoga. Fashion. Coffee. Captions by IBM.

partner Forbes Espressa
Reklama
In July the Tech Open Air (TOA) will bring together the leading minds of the international startup and tech scene in Berlin. Under the motto of future-proofing attendees, the unique festival-meets-conference format braids together speakers hailing from diverse areas of expertise in technology, music, art, and science. Join more than 150 speakers, that include Claire Hughes Johnson (COO, Stripe), Bruce Linton (Founder & CEO, Canopy Growth), and Stephen Gates (Head of Design, InVision). Use the Forbes code TOAxForbesCZ to get 15% off the festival tickets!

Máte 5 minut?

Tady se vyplatí svézt. Když Warren Buffett nakupuje, davy nadšenců ho následují a většinou toho nemusí litovat. Tentokrát tedy nerozšiřoval portfolio samotný Věštec z Omahy, ale jeden z jeho dvou investičních manažerů, na jehož popud Berkshire Hathaway koupila necelých 500 tisíc akcií Amazonu za více než 860 milionů dolarů. Toho samého Amazonu, o němž Buffett prohlásil, že jej obdivuje a lituje, že nenakoupil dříve. A kdo by snad dumal nad důvodem, tak jeden fun fact za všechny – cloudová větev Amazonu známá pod akronymem AWS loni utržila více než McDonald’s a je tahounem firemního profitu.

Bič a pryč. Alespoň tedy částečně. Podle serveru Wall Street Journal (paywall) Apple uvažuje o tom, že by část výroby svých produktů přestěhoval z Číny třeba do jihovýchodní Asie. Důvodem jsou údajně vypjaté americko-čínské obchodní vztahy a hrozba zvýšených cel. Největším dodavatelem (stran iPhonů a iPadů) je čínský Foxconn, který už se nicméně dříve nechal slyšet, že v případě potřeby dokáže dostatek zařízení vyrobit jinde než v Číně. O ceně nového modelu iPhonu, k němuž je přiražené nějaké tučné clo, se totiž snad ani nechce přemýšlet…

Alkoholfrei. Představte si, že ve Spojeném království meziročně stouply prodeje bezalkoholového piva o 28 procent. V Německu pak alkohol neobsahuje jeden z každých 15 prodaných kousků a ve Španělsku alkohol neobsahuje dokonce 14 procent veškerého spotřebovaného piva. V BBC se podívali, jak na tomto trendu nové britské pivovary profitují a proč poptávku táhne mladá generace.

Máte 10 minut?

Přes kopírák. Startup Juul, který vyrábí a prodává bezdýmovou a beztabákovou cigaretovou alternativu, je v Americe fenomén. S masivním úspěchem však přišla i daň a produkty Juul bývají označovány jako spouštěč nikotinové závislostní krize mezi mladými. Kalifornská společnost tak začíná vrtěti psem a měnit svou marketingovou komunikaci – z reklam mizí teenageři s barevnými vaporizéry a místo nich přichází hovořit starší „vyléčení kuřáci“. Tahle strategie nicméně není ničím novým a v The Atlantic skvěle rozebrali, jak (ne)cigaretové společnosti používají téměř identickou komunikační šablonu už 100 let.

Slušný dál dojdeš, obchodníku! Všichni to známe – malá písmenka ve smlouvě, zamlčování důležitých informací, lhaní, nebo dokonce výhrůžky. Nátlak, který vytváří někteří nepoctiví obchodníci, může přinést krátkodobý úspěch, v pověstném long-termu však vaší firmě škodí. Etické jednání naopak zvyšuje zákaznickou loajalitu a celkově se k výsledovce chová hezky. Jak tedy budovat obchodní tým, kde je etické chování prioritou? Na to se podívali v Harvard Business Review.