skip to main content

Nejlepší hudební album roku vzniklo v pokojíku. Billie Eilish ovládla Grammy

Máte 1 minutu?

Vrátit zašlou slávu chce General Motors své továrně v Detroitu-Hamtramcku. Americká automobilka číslo jedna se chystá investovat 2,2 miliardy dolarů, aby na místě vybudovala produkční zázemí pro elektromobily. První na řadě by měl být elektrický pick-up, jenž se má začít vyrábět příští rok. GM krokem slibuje kromě naskočení na elektrickou vlnu též vytvoření více než dvou tisíc pracovních míst.

Mladá veganka v depresi. To jsou asociace, které se vám možná vybaví, když uslyšíte jméno Billie Eilish. Osmnáctiletá hudební umělkyně, často označovaná za jakousi mluvčí své generace, každopádně zcela ovládla ceny Grammy, z nichž si pro jistotu odnesla hned pět skalpů. Eilish je navíc vůbec nejmladší umělkyní, jíž se podařilo vyhrát kategorii píseň roku (odtud úvod dnešního Espressa).

Zelený mužíček se nezastavuje. Největší tuzemský e-shop má za sebou další rok, kdy dvouciferně rostl. Loni Alza zaznamenala nárůst 17,6 procenta a přetavila ho v obrat 29,3 miliardy korun bez DPH. Třicetimiliardovou metu se tak zatím překonat nepodařilo, ale pořád Alza rostla rychleji než česká e-commerce.

tip Forbes Espressa
Reklama
Mozek. Nejzáhadnější a nejméně prozkoumaný orgán vašeho těla pod drobnohledem. Co všechno byste o něm měli vědět? Dočtete se v zimním Nextu, hledejte ve všech dobrých trafikách.

Máte 5 minut?

Virus versus trhy. Zní to cynicky, ale má to nutnou dávku pragmatismu – paniku nahánějící koronavirus má mimo jiné vliv i na kapitálové trhy. V CNBC se podívali na příklady firem, na jejichž akcie může mít rozšiřující se virus vliv. Čína, kde se šíří nejvíce, je extrémně důležitým trhem pro společnosti Estée Lauder nebo Nike, ale i třeba Starbucks, který už raději několik tamějších poboček zavřel.

Nezapomínat, připomínat. Netřeba chodit nikterak daleko za hranice, aby se nám dostalo při hodně mírném wordingu znepokojivého pohledu. Je proto namístě, že včera si celý svět připomněl 75. výročí osvobození nacistického vyhlazovacího tábora Osvětim a s ním i Den památky obětí holokaustu. Ve změti tragických osudů byla i tehdejší česká podnikatelská elita, jak píše Irena Cápová.

Žádné reklamy, říká šéf Netflixu. Populární streamingová služba čelí čím dál širším zástupům konkurence, která za svůj obsah od zákazníků vyžaduje nižší měsíční platbu. Někteří odhadují, že pokud Netflix neukáže světu levnější cenový plán kompenzovaný reklamními příjmy, může ztratit až miliony předplatitelů. Reed Hastings však reklamy odmítá a má pro to tři dobré důvody.

Máte 10 minut?

Víte, jakou firmou nejste? Investorům i (potenciálním) zaměstnancům je často vštěpováno, a to úderným claimem, čím daná firma je a jakým způsobem bude vydělávat. Často však není od věci říct si, čím jako organizace nejste. Uber anyone (nejsme taxi)? Vymezení se či „antistrategii“ rozebírají v Harvard Business Review.

Lokální zprávy v globální době jsou vzácné, alespoň tedy na některých místech, a tvoří to hromadu problémů. Otázky, které by například směrem k vedení malého městečka mohli položit novináři z tamního (tý)deníku, najednou nemá kdo položit a internet… ten zjevně všechno nevyřeší. Co to vymírání lokální novinařiny znamená? Na to hledali odpověď kolegové v New Yorkeru.