skip to main content
Forbes Espresso

Šílená jízda Hertzu pokračuje. Tradeři se vezou na bankrotující firmě

Máte 1 minutu?

Alert. Ekonomiky rozvojových zemí se letos poprvé za minimálně 60 let propadnou. Upozornila na to Světová banka s tím, že 70 až 100 milionů lidí po celém světě upadne do extrémní chudoby, což řečí čísel představuje příjem menší než 1,90 dolaru denně. Nejhůře by co do propadu HDP měla situace dopadnout na latinskou Ameriku a Karibik. Světová ekonomika, odhaduje Světová banka, má pak zažít letos downswing 5,2 procenta.

New York, New York! Město, které nikdy nespí, se po téměř třech měsících spánku pomalu vrací k normálnímu životu – otevírá se zhruba 16 tisíc maloobchodů, 3700 výrobních firem a navazuje se na více než 32 tisíc rozdělaných staveb. Na restaurace, respektive zahrádky, si obyvatelé Velkého jablka budou muset ještě počkat do další fáze, ale pochopitelně jsou už nyní poměrně happy a doufají zejména v brzké ozdravení ekonomiky.

Sekání proběhne v nadnárodním gigantu BP. V Londýně zakotvená ropná společnost propustí 15 procent svých zaměstnanců ve snaze upravit nákladovou strukturu pod tlakem pandemie. Lidem v BP to oznámil firemní CEO Bernard Looney na konferenčním hovoru. Jednat se bude zejména o seniorní kancelářské pozice, nikoli provozní sílu v první linii. K obdobnému plánu se před pár týdny přiklonil třeba i americký Chevron.

partner Forbes Espressa
Reklama
Okouzlující srdcerváč. S Galaxy Z Flip vyrazte vstříc dálkám. Ať se rozhodnete pro víkend v horách, na plachetnici, či na náplavce. Pro čtenáře Forbes Espresso nyní exkluzivní slevový kód: Forbes15 s 15procentní slevou na Galaxy Z Flip nebo Forbes10 s 10procentní slevou na Galaxy Fold. Lze uplatnit na samsung.cz.

Máte 5 minut?

Když Airbus kašle, onemocní všichni. Detroit, to bývalo jedno z nejbohatších měst Spojených států… Do chvíle, než šel tamní autoprůmysl do kopru. V Reuters se ptají, zda se něco podobného nezačíná dít v Evropě, konkrétně ve francouzském Toulouse. Půlmilionové město a hlavní evropské centrum aerospace sektoru zažívá kvůli koronaviru velké potíže a zástupy menších firem pohybujících se na tomto poli bojují o přežití. Ještě před třemi měsíci přitom řešily, jak uspokojí rekordní poptávku.

Smutné parkoviště. V nenápadném areálu nedaleko smíchovského nádraží stojí tiše flotila asi tří desítek bílých obytných vozů, většinou zbrusu nových karavanů slovinské značky Adria Matrix s pořizovací cenou kolem 1,8 milionu korun. Ač by to k tomu mohlo na první pohled svádět, nejde o nabitý kemp u vody v nejrušnější turistické sezoně, nýbrž o zázemí tuzemského projektu Anywhere Campers podnikatele Miloslava Nováka. Ten se takto tučně vybavil na cizince, kteří však nepřijedou, aneb Další z podnikatelských příběhů, které přepsal koronavirus.

Nakupovat nízko, prodávat vysoko, říká se. Jenže tahle poučka o čtyřech slovech už nikterak nerozvádí investování do bankrotujících firem. Traderům z Robinhoodu je to ovšem jedno, a tak naskakují na akciový titul Hertzu a tlačí jej vzhůru. Jen během pondělního obchodování akcie připsaly desítky procent, a za posledních několik dnů se tak stihly vrátit na úrovně před bankrotem, který mimochodem přes 15 tisíc traderů vyhodnotilo jako dobrý čas nákupu a bezprostředně po jeho vyhlášení vstoupili do pozic. What a time to be alive!

Tip Forbes Espressa. Asociace společenské odpovědnosti hledá projekty, které naplňují Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) od OSN a mění Česko a svět k lepšímu. Přihlaste se do Cen SDGs. Registrovat se můžete do 30. června. Letos máte navíc jedinečnou možnost zvýšit svůj dopad v následném Akcelerátoru Cen SDGs.

Máte 10 minut?

Zřejmě to bylo k něčemu. Zdánlivě drobná zpoždění v zavádění restrikcí pravděpodobně vyústila v dramaticky odlišné zdravotní výsledky, píše se v nové analýze z dílny Nature. První vědecký počin svého druhu se přiklání k tomu, že bez lockdownu, social distancingu či cestovních omezení by se nakazilo a potenciálně zemřelo násobně větší množství lidí. Jen v Itálii by podle odhadů mohlo být desetkrát více potvrzených případů, než ke kolika došlo.

Řekni, kde ty kondomy jsou. Většina kondomů na světě se vyrábí v Malajsii a Thajsku, kde je práce s přírodní gumou doma. Obaly na kondomy přitom pocházejí z Číny, Indonésie či Evropy, testování kvality může probíhat opět jinde a miliony balíčků ještě musejí cestovat vzduchem či po vodě vzhledem k délce trasy či urgenci. No a když několik článků z komplikovaného řetězce vypadne, může se stát věc tak prostá, jako že v nějaké, typicky rozvojové, zemi reálně dojdou kondomy nebo třeba léky. Spletitou cestu nejen kondomů v globální ekonomice popsali v The Atlantic.