skip to main content

Švýcaři jdou naproti dronům, chtějí razantně usnadnit jejich používání

Máte 1 minutu?

Zapomeňte na Ikeu. Je to ze Švédska, má to hodnotu 5,5 miliardy dolarů a perou se o to investoři z celého světa. Co to je? Klarna. Nejhodnotnější fintechový startup Evropy, jehož marketingovou tváří a investorem v jednom je mimo jiné známý raper Snoop Dogg. A co ta Klarna dělá? Vlastně totéž co české Twisto. Ale jak vidno, bankovní svět se mění a zrychluje a všichni chtějí být u toho.

Mastři na nákupech. Že nechtějí být pozadu, dali jasně najevo také v Mastercard. Jeden ze dvou největších světových poskytovatelů platebních a kreditních karet vyrazil na nákupy a za více než tři miliardy dolarů pohltil real-time platební systém dánské finanční skupiny Nets. Akvizice mu má pomoci v extrémně konkurenčním prostředí, kde například i americká vláda buduje vlastní clearingový systém, aby zjednodušila a zrychlila platby mezi zákazníky a obchodníky.

Ať žije Ferrari a Jan Kaplický! Mezi nevzhlednými oprýskanými domy na předměstí italské Modeny, hned vedle ještě depresivnější železniční tratě, je to čiré zjevení. Jako by v nudné a ospalé čtvrti trochu omylem přistála futuristická vesmírná loď – velký žlutý kus technologie z budoucnosti. Kolega Pavel Kalouš se vydal na sever Itálie do Museo Casa Enzo Ferrari. A cítil se tam jako v sedmém nebi. A vy budete s ním. Tohle futuristické muzeum zakladatele automobilky Ferrari je totiž posledním realizovaným dílem českého architekta Jana Kaplického.

partner Forbes Espressa
Reklama
Diskutujeme o aktuálních tématech z oblasti informačních systémů. Co je vlastně ERP a komu je určen? Proč si pořídit informační systém a jak poznat, kdy se investice do něj vyplatí? Jak pomocí ERP automatizovat procesy ve firmě? Jak předpovídat z dat finanční budoucnost firmy? Odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek sledujte v našem seriálu krátkých videí.

Máte 5 minut?

Milý pane, zakročte. Určitě jste zaznamenali, že v USA o víkendu zase zemřely desítky lidí rukou šílence, který si legálně a bez problémů koupil v obchodě zbraně. Hvězdný komentátor a analytik listu New York Times Andrew Ross Sorkin, který se proslavil knihou Too Big To Fail o pádu banky Lehman Brothers, proto vyzval CEO obchodního řetězce Walmart, retailové jedničky za oceánem, aby zbraňové epidemii učinil přítrž. Jak? Ještě větším omezením prodeje zbraní a tlakem na dodavatele. Bude zajímavé sledovat, jaká bude reakce.

Švýcaři jsou možná trochu chladní, někdo by řekl odtažití, ale byznysu rozumějí jako málokdo. Teď ho vycítili v dronech a řekli, že se vůči nim začnou chovat přesně opačně, než to dělá většina vyspělého světa. Tam se sice o dronech plamenně hovoří, ale jejich používání je čím dál víc svazované regulacemi. V Bernu na to jdou opačně – vymýšlejí, jak život s drony co nejvíc zjednodušit, protože to je budoucnost, a podle švýcarské vlády se co nevidět, alespoň v téhle alpské zemi, stanou naprostou samozřejmostí.

Fuckupy máme ve Forbesu rádi a vy byste je měli mít rádi také, protože se z nich dá ledacos naučit. Vezměte si třeba úspěšného investora Richarda Benýška, který se s námi podělil o své zkušenosti, jak si vyšlápl do oboru, kterému detailně nerozuměl. Ačkoli se v byznysu pohybuje přes 25 let a jako konkurzní správce, rozhodce, podnikatel či krizový manažer toho zažil opravdu hodně, na jeho výlet do energetiky to přesto nebylo dost.

Máte 10 minut?

Plujme bez emisí. Máme tu elektrická auta, kola, motorky, koloběžky, skateboardy, autobusy, vznikají první e-letadla. Další na řadě? Přece lodě! Čtyři velké japonské průmyslové korporace se nyní spojily a slíbily, že do poloviny roku 2021 budou mít jako první na světě hotový e-tanker, který bude plout Tokijským zálivem a nebude vypouštět žádné emise.

Sluneční vůz. V autech už jsou elektromotory na rozdíl od lodí celkem běžné. Korejská automobilka Hyundai si ale myslí, že je lze pořád ještě vylepšovat a doplňovat. A tak uvedla svůj model střední třídy Sonata se solární střechou, která sluneční paprsky využívá k dobíjení baterií. Prý takhle vůz může teoreticky najet až 1300 kilometrů za rok jen na sluníčko.

Hledání života ve vesmíru by mohlo být u konce. Ovšem pozor, zapomeňte na zelené mimozemšťany v dalekých galaxiích. Něco živého se teď nejspíš prohání po povrchu Měsíce. Alespoň si to myslí organizace Arch Mission Foundation, která na Lunu vyslala náklad nejodolnějších organismů ze Země – mikroskopických želvušek. Izraelský modul, který je nesl, sice v dubnu na povrchu Měsíce ztroskotal, ale tvorečkové to dost možná přežili…