skip to main content
Forbes Espresso

Hello Kitty bude mít po 60 letech nového šéfa

Máte 1 minutu?

Není na co čekat. Řekly si vlády Itálie, Německa, Francie a Nizozemska a podepsaly smlouvu s britskou farmaceutickou firmou AstraZeneca o dodávce 400 milionů dávek vakcíny proti covidu-19. AstraZeneca ji nyní testuje na 10 tisících dobrovolníků a rovnou ji i vyrábí, aby jí na podzim, až testy skončí, bylo dost. Podobně šlapou na plyn i americká Moderna a koncern Johnson&Johnson a místo plánovaného září začnou s testy už v červenci. A zatímco Evropa se dává postupně do pohybu a nemocných ubývá, v Číně zase začalo přibývat nakažených. Druhá vlna?

Dojčland ve slevě. Kola ekonomiky se musejí točit a aby se točila, musí se utrácet. Němce k tomu jejich vláda chce přimět dočasným snížením DPH. Od prvního července proto na půl roku klesne základní sazba z 19 na 16 procent, snížená pak ze 7 na 5. Jestli obchodníci snížení promítnou i v cenách, je čistě na nich. Pokud ano, nemusejí podle německého ministerstva hospodářství přímo měnit cenovky zboží, ale jen uvést slevu. Pro Čechy, kteří nakupují v Německu (ano, už zase tam můžeme vyrazit bez omezení), se tím může alespoň dorovnat oslabení koruny.

Otevíráme. Mezi USA a Čínou to sice v posledních měsících dost jiskří a láskou to není, přesto se i tady objevují nové zajímavé obchody. Čína pootevřela dveře na svůj finanční trh a poskytla licenci první zahraniční firmě – a rovnou americké American Express – na zpracování karetních plateb v Číně. Na miliardový trh, který nyní mají mezi sebou rozdělený Alipay a WeChat Pay, se chce dostat i Visa a Mastercard. Ti zatím ale licenci nezískali.

partner Forbes Espressa
Reklama
Využijte výroční slevy až 50 000 Kč a přidejte se k našim více než 1750 spokojeným studentům! Studovat 100procentně online MBA či LLM můžete již za cenu od 77 900 Kč bez DPH. Všem přihlášeným v červnu navíc dáváme zdarma přístup do online knihovny s více než 5 200 knihami. Neváhejte a přihlaste se ještě dnes!

Máte 5 minut?

Nedejte na skořápky. Na první pohled vypadá sýpka ze 17. století jako ruina. Stačí ale vejít dovnitř a člověk se ocitne v luxusu. Brněnský podnikatel Robert Matuška po tom, co prodal svou firmu Moravia Propag, koupil zuboženou stavbu na Svitavsku a obrátil se na architektonické studio ORA, které ukázalo, jak elegantně se dá zacházet se starými domy.

Bye, Kitty. Japonská firma, která stojí za ikonickou postavičkou Hello Kitty bude mít po 60 (!) letech nového šéfa. Zakladatel firmy a dosavadní CEO Shintaro Tsuji odchází v 92 letech do penze a jeho funkci převezme jeho 31letý vnuk Tomokuni Tsuji. Firmu Sanrio, která vznikla v roce 1960 a která dala světu postavičku Hello Kitty, přebírá v těžké době. Čistý zisk v posledním finančním roce klesl o 95 procent a prodeje šly dolů o 6,5 procenta.

Přihazuji. Aukce sběratelských aut nejsou nic nového. V poslední době se ale tyhle akce stěhují do online prostředí a lidé neváhají utrácet miliony dolarů za plechové miláčky, aniž by je viděli naživo. Takhle se minulý měsíc prodalo Ferrari Enzo z roku 2003 za 2,6 milionu dolarů na aukci RM Sotheby’s. A byť to byla nejvyšší částka, i další auta se prodala za miliony. Jeden sběratel si pořídil rovnou celý „balíček“ osmi různých Lamborghini za hubičku, tedy za necelé dva miliony dolarů.

Máte 10 minut?

Je libo oranžovou? Italská společnost Campari testuje, jestli bude Číňanům chutnat její nápoj výrazné barvy i chuti Aperol. Výrobce alkoholických nápojů začal svůj drink vyvážet do několika čínských měst a zkouší, jestli se mu tam s ním podaří prosadit jako v Evropě. Právě Aperol, díky svému fotogenickému využití v koktejlu Aperol Spritz, stojí za růstem firmy v posledních letech. Nyní ale Campari bojuje s propadem tržeb kvůli epidemii koronaviru a doufá, že ji oranžový zázrak zase nakopne. To známe.

Píše se o nás! Česko se zase jednou dostalo do řady světových médií. Jak to tak s námi ale bývá, zase je to spíš z kategorie bizár, ačkoli tentokrát za to Češi nemůžou. O co jde? Polsko omylem obsadilo část Česka – tak to alespoň píší zahraniční média. Polští vojáci totiž omylem vstoupili na české území v Osoblažském výběžku a bránili Čechům ve vstupu k místní kapli. Inu, bizár z pohraničí.

Byznys z karantény. Své sýry neměli během lockdownu komu prodávat. Prodeje se propadly až o 80 procent, a tak ve sklepech farmy rodiny Vaxelaireových na východě Francie zůstaly mléčné výrobky delší dobu než normálně. Právě díky tomu ale mezitím ve sklepě uzrál zcela nový druh sýra. Jeho chuť je tak dobrá, že se během pár dnů rozprodal. A dneska už ve sklepě zraje další várka. Někdy prostě stačí dát věcem čas.