skip to main content

Vše, čeho se dotkne, se promění ve zlato. Žebříček Midasů vede Shen

Máte 1 minutu?

Vše, čeho se dotknou, se promění ve startupové zlato. Kolegové z amerického Forbesu představili čerstvý žebříček Midasů, tedy nejúspěšnějších investorů v technologiích. Opět mu kraluje Neil Shen, výkonný šéf venture kapitálové firmy Sequoia Capital China, který si udělal jméno investicemi do Alibaby, JD.com nebo Pinduodua. Co se ale letos změnilo, je rekordní počet investorů z Číny a žen, které mu v žebříčku dělají společnost. Svět se zkrátka mění a Silicon Valley s ním.

Delete Facebook 2.0? Rok od skandálu Cambridge Analytica se uživatelská data Facebooku pořád povalují na místech, kde nemají co dělat. Experti kyberbezpečnostní společnosti UpGuard teď narazili na miliony záznamů veřejně dostupných na cloudových službách Amazonu, které si tam odložily mnohdy už zaniklé aplikace třetích stran. Takto odhozené databáze často obsahují jména, e-maily, a dokonce i hesla uživatelů Facebooku.

Tech bros v Silicon Valley srazila na kolena krutá zpráva. Patagonia si odteď bude více vybírat, kterým firmám bude dodávat své legendární fleecové vesty doplněné o korporátní logo. „Power vestičky“ nyní budou moci objednat pouze společnosti s certifikací B Corp, které se zavázaly k podpoře životního prostředí a lokálních komunit. A teď se může strhnout debata, zda jde o diskriminaci, nebo pouze o oprávněnou snahu Patagonie, aby se její brand objevoval jen u značek, kterým jde o podobnou věc.

partner Forbes Espressa
Reklama
Slevomat, Dáme jídlo, Heureka a... Ano, i Rohlík, na kterém nakupujete, vznikl za podpory investiční skupiny Miton. A právě šestici partnerů tohoto „cirkusu“ z Jablonce máme na obálce a v hlavní story dubnového vydání. Co v něm dále najdete? Obsáhlý speciál o hodinkách, junkbondové téma o dluhopisech nebo příběhy firem Erotic City, Advacam nebo Fauna Film, která do filmů i reklam dodává cvičená zvířata. Hezké jarní čtení!

Máte 5 minut?

Můžeme i půjčit. I nábytkáři jsou pod tlakem, aby byl jejich byznys odpovědnější a udržitelnější – a protože se bavíme o nábytku, je jasné, že tím myslíme hlavně Ikeu. Švédský řetězec teď na 30 trzích rozšíří pilotní test zapůjčování nábytku, jak oznámil šéf skupiny Ingka, vlastnící většinu poboček, Jesper Brodin. Ikea je pod tlakem zejména nejmladší generace zákazníků, která je čím dál víc zvyklá si věci od oblečení po byty spíš půjčovat než je vlastnit. Taky se jí nechce cestovat za město a tahat se s krabicemi do aut (která si taky musí někde půjčit).

Kolik platí zelený list. O miliardovém legálním marihuanovém byznysu se toho poslední dobou píše víc než dost, dosud ale nezaznělo, jak jsou na tom zaměstnanci těchto společností z hlediska platů. To se mění se mzdovou studií, kterou právě zveřejnil časopis Marihuana Business. Vyplývá z ní, že marihuana sice neprodukuje tolik boháčů, kolik by se vzhledem k aktuálnímu hypu dalo čekat, ale průměrné platy zaměstnanců od ochranky po CEO jsou stejné, ba i vyšší než u jejich kolegů v „mainstreamovějších“ oborech. 

Yeah yeah yeah. Pokud jste hiphopová či hollywoodská star, obvykle investujete do alkoholu. Nová investice Ushera a Jaye-Z se tradičnímu schématu poněkud vymyká – oba hudebníci dávají své peníze do startupu Hungry, který propojuje kuchaře a firmy, jež hledají dodavatele cateringu pro své zaměstnance. Prý pomohlo, když se u Ushera přimluvila jeho máma, která sama vede food inkubátor pro podnikatele. V investičním kole typu Series A tak Hungry získalo celkem osm milionů dolarů.

Máte 10 minut?

Už zase skáče přes kaluže. „Neměl jsem kompetenci, proto jsem to doháněl časem. A časové vytížení jsem zase nahrazoval různými podpůrnými látkami. Dnes jsem mnohem míň zapojený do každodenního byznysu, podařilo se mi vybudovat manažerský dream tým, kterému důvěřuju. Díky tomu se můžu zaměřovat už jen na velká rozhodnutí, jako je vstup do Číny nebo koupení podílu v rezervačním softwaru AeroCRS.“ Poslechněte si celý podcast, kde Oliver Dlouhý shrnuje poslední tři roky brněnského startupu Kiwi.com.

Legíny jsou budoucnost, smiřte se s tím. Fashion znalci a křesťanské mamky jim z odlišných důvodů dlouho nemohli přijít na jméno, ale ať se jim to líbí nebo ne, z legín se postupně stala statusová záležitost i módní složka šatníku. Zatímco pro generaci Y se staly znakem péče o svou kondici a wellness, holky z generace „zetko“ je vnímají jako oblečení, které si mohou vzít téměř kamkoli. A tržby značky Lululemon, modly stylu athleisure, tomu odpovídají.

Chcete získat nad svým životem trochu perspektivu? Nebo se prostě sblížit s tátou nebo s učitelem, který vás ve škole nejvíc posunul? Zeptejte se jich, co dělali, když jim bylo tolik co vám. Existuje na to dokonce aplikace, StoryCorps. Díky hlubokým rozhovorům se s ostatními sblížíte, lépe je pochopíte, a hlavně se o nich dozvíte něco, na co byste se jich za normálních okolností nezeptali. A rozhovor můžete uchovat i pro budoucí generace.