skip to main content

Všichni mají spadeno na libru. Facebookové měně nefandí ani USA, ani Evropa

Máte 1 minutu?

Všichni se bojí libry. Ať se zeptáte ministrů financí G7, nebo si projedete záznam slyšení v americkém Kongresu se zástupci Facebooku, všechny spojuje jedna věc – projekt facebookové kryptoměny libra se jim bytostně příčí. Francouzský ministr financí Bruno Le Maire ve středu prohlásil, že „soukromé firmy by neměly mít možnost vytvořit suverénní měnu“, šéf projektu Calibra David Marcus si zase v USA vyslechl skeptickou kritiku zákonodárců zleva i zprava, kterým už došlo, že každá inovace ze Silicon Valley není nutně dobrá inovace. Mezi fanoušky plánované měny navíc nepatří ani Donald Trump, ani centrální banka. „Se spuštěním nepospícháme, chceme to nejdřív s vámi vyladit,“ opakuje Facebook.

Chtějí víc. Řeč je o Danielovi Křetínském a jeho obchodním partnerovi ve francouzském listu Le Monde, bankéři Matthieuovi Pigassovi. Společně se snaží odkoupit 20procentní podíl španělského mediálního holdingu Prisa a navýšit tak svůj podíl ve skupině Le Monde Libre, která ovládá 75 procent deníku (zbylých 25 procent si šéfují zaměstnanci listu a čtenáři). To ovšem velmi nelibě nese další akcionář v Le Monde, francouzský telekomunikační miliardář Xavier Niel.

Pojďte, pane, půjdeme si hrát. DouYu. Tuhle firmu si zapamatujte, má totiž na svědomí největší čínský debut na Wall Street v letošním roce. Službu k živému streamování videoher (něco jako Twitch, který patří Amazonu) zatím poháněly investice od čínského tech gigantu Tencent. Na burze DouYu, která měsíčně eviduje 153 milionů dolarů a patří mezi významné sponzory v eSports, plánuje vybrat 775 milionů dolarů. To by překonalo dosavadní čínský debut číslo jedna, kavárenský řetězec Luckin Coffee.

partner Forbes Espressa
Reklama
PROŽIJTE AUSTRÁLIÍ INSPIROVANÉ LÉTO S NESPRESSO. Dopřejte svým chuťovým buňkám zážitek z opačné strany zeměkoule s limitovanou edicí ledových káv.

Máte 5 minut?

Nechci slevu zadarmo. Německý módní e-shop Zalando minulý týden pořádně zamával peněženkami českých zákazníků, které lákal na 70procentní slevy na všechno oblečení a boty. Akci o víkendu ale prodejce předčasně ukončil, kvůli údajnému náporu na logistiku obchodu. Byly německé slevové masáže geniálně načasovanou strategií, nebo Zalando propálilo peníze na nesmyslném výstřelku, který navíc odnese zbytek trhu? Ptali jsme se českých marketingových expertů i lidí z online byznysu s módou.

Jedu do Vítkovic… Colours of Ostrava jsou od včerejška v plném proudu, večer v Česku vůbec poprvé vystoupili Florence + The Machine. Zlata Holušová pro Forbes.cz odhaluje, jak dlouho a kolik šachových tahů zabere dostat největší hvězdy, které si účtují i 600 tisíc eur za vystoupení, na český festival. Rozhodují nejen peníze, ale i to, jestli se hudebníkům festival zrovna hodí do naplánovaného koncertního routingu a také zda se pro ně pořadatelé rozhodnou včas: „Největší past pro nás je, že dnes dáváme tak vysoké nabídky, že jich nemůžeme dávat moc najednou.“

Stáří podle algoritmů. V posledních dnech aby se jeden bál otevřít si Instagram. Je totiž plný fotek vašich přátel, na kterých se vám chlubí, jak budou vypadat ve věku 70+. Upravili je v ruské apce FaceApp, která fotky umí zestaršit pomocí umělé inteligence. Populární aplikace ale čelí podezření, zda do fotogalerie uživatelů iOS nesahá neoprávněně a jestli nenahrává větší než určené množství těchto fotografií na svůj cloud. Je to složitější, ale tl;dr odpověď podle serveru TechCrunch zní – FaceApp dělá to, co jí API Applu dovoluje, i když je to možná dovoleno špatně.

Máte 10 minut?

YouTube vs. TikTok. VidCon je největší akce pro online tvůrce, která se točí kolem videa. Poslední ročníky se jasně nesly v režii YouTube a jeho hlavních hvězd, letos je ale všemu jinak: no jasně, všechny zajímá TikTok a tiktokeři. Jedním z důvodů je údajně i větší přístupnost těchto nových hvězd. Zatímco youtubeři shlíží na návštěvníky VidConu z plakátů v nadživotní velikosti a areálem proplouvají v hroznech bodyguardů, tiktokeři bloumají davem a ochotně se fotí s fanoušky… Čtěte reportáž The Verge o tom, jak může vypadat budoucnost videohvězdiček na online platformách.

Yung Baťa. Václav Staněk založil zlínskou značku ručně šitých bot Vasky už v osmnácti letech. Dnes je mu jednadvacet a kromě ručně šitých zlínských bot, kterých prodá 5000 párů ročně, spoluzaložil firmu s koženými batohy Bagind, nábytkářskou společnost Wuders, brand Paon se spodním prádlem nebo marketingovou agenturu Inhubo. Jestli vás zajímá, jak to všechno stíhá, pusťte si náš 30 pod 30 podcast, kde Staněk mluví mimo jiné o tom, jak by chtěl restartovat zlínské obuvnictví.

LGBT friendly. Prague Pride se blíží a Bloomberg nabízí zajímavé a velmi poučné čtení, jak dlouho trvalo italskému výrobci těstovin Barilla, než se vyškrábal ze skandálu, do kterého jej dostal jeho předseda představenstva. Ten v nejposlouchanějším rádiu v zemi řekl, že s homosexuálními zákazníky nesouhlasí a v podstatě o ně nestojí. Odvrátit globální bojkot trvalo kdysi neotřesitelné italské značce pět let a zahrnovalo to spoustu peněz za konzultanty, odvážnější reklamy i rozdávání duhových náramků.