skip to main content

Waltonovi a spol. Kolik vydělávají nejbohatší rodiny světa

Máte 1 minutu?

Dolary v krvi. A trocha motivace do začátku týdne: Nejbohatší rodina světa, potomci Sama Waltona ovládající Walmart, vydělá každou minutu 70 tisíc dolarů. Za hodinu jsou to čtyři miliony, za den 100 milionů. Waltonovi si přilepšili o dalších 20 tisíc dolarů jen za dobu, co čtete tenhle odstavec. Mezitím nováček za pokladnou Walmartu vydělal šest centů. Bloomberg o víkendu vydal svůj pravidelný seznam nejbohatších rodin světa  a daří se jim dobře. Jejich společné jmění jen od loňska narostlo o 24 % na astronomických 1,4 bilionu dolarů.

Obchod roku. Americká skupina Wilsonart Engineered Surfaces z Texasu kupuje za 1,7 miliardy korun český Technistone, firmu, která z umělého křemene vyrábí kuchyňské desky. Jedna z největších transakcí letošního roku je zároveň životním obchodem známého krizového manažera Václava Nováka a jeho byznysového partnera Zdeňka Šmejkala, kteří Technistone koupili před devíti lety za pár desítek milionů.

Podivný konec Jeffreyho E. V sobotu ráno při obchůzce v 6:30 našla vězeňská stráž v cele oběšeného Jeffreyho Epsteina. Spletitá sága o padlém finančníkovi se zvrhlým sexuálním apetitem a konexemi sahajícími do nejvyšších míst americké politiky i světové aristokracie tím ale jen tak neskončí. Vyšetřování jeho zločinů bude pokračovat i po Epsteinově smrti a policie musí taky objasnit, jak si milionář, který měl být pod speciálním dohledem, mohl nepozorovaně vzít život.

tip Forbes Espressa
Reklama
Nejlepší česká tenistka historie Petra Kvitová v mimořádně otevřeném rozhovoru, nejlépe placený sportovec Česka Tomáš Satoranský a příběh jeho přestupu, nový Pupp, Kogo & syn a k tomu premiér Česka ve válce s českými miliardáři. To je srpnový Forbes.

Máte 5 minut?

Na kyperské polňačce stojí nenápadná dodávka nacpaná sledovací technikou za miliony dolarů. A uvnitř izraelský veterán Tal Dilian, chlapík s vizáží George Clooneyho, který umí hacknout jakýkoliv mobil kilometr daleko. A zmáčknutím tlačítka z něj třeba taky smazat úplně všechna data, když bude chtít. Takhle začíná napínavá reportáž Forbesu o špionážním byznysu, ve kterém se točí 12 miliard dolarů. Dilian je jen jedním z multimilionářů, kteří na něm vydělávají. Ale jedním z mála, kteří jsou ochotní o tom mluvit.

Soud o smajlíka. Dlouho to vypadalo, že se usmíří. Ale nakonec právníky miliardářského koncernu LVMH podle všeho čeká soud s kapelou Nirvana. O co jde? Marc Jacobs (jehož značka pod  LVMH spadá) Nirvanu miluje. Až tak moc, že vzal jejich loga, smajlíka i nápisy, a dal je na svou kolekci Redux Grunge. Ta kolekce se skvěle prodává, o tom žádná, problém je ale v tom, že se Marc Jacobs nikoho z Nirvany nezeptal… A tak je na spadnutí soud, u kterého půjde o víc než o pár trik se smajlíky Kurta Cobaina. Tenhle verdikt může stanovit precedens, kde je v popkultuře hranice mezi všeobecně sdílenými symboly a autorskými právy.

Vaše drahé oči. Robert Chang, oftalmolog ze Stanfordu, zkoumá lidské oči a k tomu potřebuje jejich podrobné snímky. Jenže to je dnes dost nedostatkové zboží, když se skenování duhovky čím dál častěji používá k identifikaci. Lidé se o podobně citlivá data nechtějí dělit, obávají se jejich zneužití. A protože Chang zdaleka není jediný vědec, který řeší podobný problém, vznikají na pomezí vědy a byznysu nové projekty, které stojí na tom, že budou lidem za citlivá medicínská a biometrická data platit  a zároveň je anonymizovat tak, aby nebyla zneužitelná.

Máte 10 minut?

Vídeňákům nevoní… voňavé metro. Odpolední jízda veřejnou dopravou ve špičce uprostřed parného léta a vy si nepřejete nic na světě víc než moct na chvíli vypnout své čichové buňky. Asi to znáte. Znají to i ve Vídni, kde se rozhodli zkusit, jestli by cestující trochu neosvěžilo, kdyby zatuchlý vzduch U-Bahnu vystřídala čerstvá vůně grepu, zeleného čaje, citronu nebo santalového dřeva. Long story short: Ne. Během července se ve vídeňském metru konal experiment s různými přírodními vůněmi  a na konci měsíce, když měli cestující hlasovat, vyslovila se nakonec většina pro přirozený odér městského davu.

Hurá na dovolenou. Jen si dejte pozor na to, kde surfujete. Protože když to nebude na balijském Uluwatu nebo havajském Oahu, ale na vlnách YouTube, může vás to přijít sakra draho. Třeba na 24 tisíc korun za pětiminutový klip, který si pustíte. Proč máme my Češi jeden z nejdražších roamingů široko daleko? V tomhle longreadu se dozvíte všechno.