Který si dáte? Thajský s krevetami, s příchutí burrita či třeba kokosový s lesním ovocem? Tradiční český plněný knedlík prošel v nově otevřeném bistru Knedlín na Národní třídě výraznou proměnou. Zákazníci ho tu mohou ochutnat v netradiční podobě se spoustou sladkých i slaných příchutí. 

A zdá se, že na to zatím slyší. „Otevřeli jsme sice ve složité koronavirové době a měl to být spíš takový testovací provoz, ale už po týdnu jsme prodávali denně několik stovek knedlíků,“ pochvaluje si zatím trochu opatrně majitel Amer Gušmirovič.

Ten v Praze s partnerem Aleksandrem Panićem vlastní osm gastropodniků, mimo jiné provozují třeba kavárnu Cacao na rohu náměstí Republiky či restauraci Černá Madona v Celetné.

Přistěhovalec z bývalé Jugoslávie podniká v Česku od 90. let a říká, že všechny jeho předchozí zkušenosti z gastronomie ho přivedly až ke Knedlínu. 

Nápad, jak ozvláštnit jednoduché české jídlo, prý nosil v hlavě už několik let. Není to pro něj banální pokrm, ale výsledek kombinace kuchařského, pekařského a cukrářského umu.

„Je to na první pohled jednoduchý produkt, stály za ním však hodiny zkoušek všech možných kombinací příchutí,“ ukazuje na knedlík plněný malinami, krémem a obalený v drcených pistácicích, který se u zákazníků těší největší oblibě. 

Jinak ale zatím čeští klienti dávají přednost klasice a třeba u slaných knedlíků jednoznačně vede vepřo-zelo. Upgradované knedlíky se světovými příchutěmi čekají na turisty, kteří se pomalinku vrací do centra.

„Vždycky vymýšlíme koncept podniku podle lokality. A Národní má výhodu v tom, že se na ní pohybují místní. Turisté zase vyhledávají podniky, které si oblíbili domorodci,“ pochvaluje si Gušmirovič. Podle něj má být Knedlín ze 70 procent pro místní.

Uspokojit by měl zaměstnance přilehlých kancelářských budov, ale třeba i děti z okolních základních škol či studenty.

„Může to být svačina, oběd, dezert… Je to velmi univerzální a lehce se přenáší s sebou,“ líčí podnikatel, který má už 15 let české občanství a českou kuchyni si sám oblíbil. 

Nabídka Knedlínu se má časem rozšířit o veganské kousky či o sezonní příchutě – podobně jako to dělají třeba zmrzlinárny. Žádný kousek by ale neměl být výrazně dražší, než je současná cena kolem 50 korun.

Pokud se do Prahy nechystáte, ale knedlík 21. století byste chtěli vyzkoušet, nevěste hlavu, podle Gušmiroviče by z podniku mohla časem být franšíza. „Knedlín by mohl být v každém krajském městě. Rozhodně se hodí třeba do obchodních center,“ představuje si podnikatel. 

Zatím je to jen vzdálená představa, ale tvrdí, že mu na stole už leží pár seriózních nabídek. A mezitím podnikatel s téměř perfektní češtinou pokukuje po dalším českém pokrmu, který by potřeboval facelift. Ještě letos by chtěl otevřít bistro s moderními chlebíčky.