Hledání na Facebooku dosud připomínalo víc než cokoli jiného špatný vtip – relevantní výsledky jste ze sítě mohli vydolovat leda tak pomocí Googlu. To se od minulého týdne změnilo – největší sociální síť umožnila vyhledávat ze dvou bilionů příspěvků včetně veřejných postů od všech uživatelů i stránek, a nikoli už jen z těch od „přátel“ a stránek, které se vám „líbí“.

A přestože se zatím tenhle revoluční upgrade omezil na USA a anglicky mluvící uživatele, už teď si můžete přečíst, v čem vám Zuckerbergův nástroj může být jednou užitečnější.

Na míru personalizované výsledky hledání se řadí do několika sekcí: jako první se uživateli zobrazí souhrn hledaného tématu, pak zvýrazněné příspěvky od důvěryhodných novinových zdrojů a od lidí v jeho „síti“, následují seznamy nejpopulárnějších odkazů, případně citáty týkající se hledaného tématu a poté ostatní příspěvky od cizích lidí. Ty mají být tak relevantní, jak to jen jde. O což se stará speciální tým, který se zabývá i hlášením spamů.

https://vimeo.com/143213455

A co je důvodem téhle změny? Zuckerberg si slibuje, že jeho síť se stane silnou konkurencí Googlu a Twitteru v pokrývání aktuálních informací v reálném čase. Nejenže se tak z Facebooku stane místo, kde lidé najdou rozmanité pohledy na události, co hýbou světem, ale možná je novinka přiměje také více veřejně diskutovat.

Jejich názory totiž budou mít větší dosah a ostatní se k nim dostanou i jinak, než že jim vyskočí na zdi. Největší sociální síť, kde se zatím debaty omezují hlavně na vzájemné poplácávání po zádech, protože lidé z podobných kruhů bývají často názorově podobní, tak možná změní tvář.

A údajně „zadarmo“: zatímco konkurenční Google využívá svého vyhledávání k prodeji reklamy u sponzorovaných výsledků hledání, Facebook zpeněžení prozatím nezamýšlí. Aby to svým uživatelům ještě zjednodušil, našeptávač jim nabídne populární klíčová slova, která doplní to, co právě hledají, a pod tím se ukážou i související příspěvky. Jakmile si dotyčný jedno z nabízených slov vybere, objeví se na míru upravená stránka vytvořená na základě asi 200 faktorů, včetně vyplněných osobních informací nebo toho, jaké stránky se uživateli líbí.

facebook-public-search

Míra soukromí uživatelů se tím nemění, nově ale bude snáze dostupné to, co jste na síti kdykoli předtím sdíleli. Což v důsledku znamená, že nejapný vtípek starý několik let v kombinaci s nedostatečně nastaveným soukromím vám může způsobit třeba problémy v práci.

Nic zkrátka není dokonalé, stejně jako v začátcích nebyla ani funkce vyhledávání – původně sloužila k hledání přátel nebo pro zobrazování profilů. Poté funkce Graph Search umožnila vyhledávat firmy, fotky a filmy na webu a později mobilu. Koncem loňského roku Facebook spustil heslovité vyhledávání, to vám ale nabídlo pouze příspěvky, které se tak jako tak mohly objevit na vaší zdi. Postupně pak experimentoval s propojením vyhledávání a reklamy. Od toho ale nakonec upustil, aby od používání vyhledávací funkce neodradil své uživatele.