Mají média publikovat své články přímo na Facebooku? Podle zakladatele firmy Socialbakers a prvního Čecha, který se dostal do globálního talentového žebříčku 30 pod 30,  je to pro vydavatele velká příležitost. V článku  pro Forbes vysvětluje, proč všem doporučuje, aby se postavili do řady a na tuto změnu se přichystali.

Facebook před několika dny spustil službu Instant Articles, která umožňuje vydavatelstvím publikovat články a další mediální obsah přímo v prostředí sociální sítě. Pro uživatele je tak čtení denního zpravodajství přímo v Newsfeedu mnohem pohodlnější, rychlejší a hodnotnější, zejména pak na mobilních zařízeních. Pro Facebook je to velké zlepšení v uživatelské přívětivosti a celkové „chytlavosti“ jeho mobilní aplikace.

A pro samotná vydavatelství je to jako záchranný kruh – byť s několika háčky.

Čtěte více: Facebook se rozhodl, že už se bez něj neobejdete

Na mediální vydavatelství dopadly těžké časy a dnes je pro ně problém udržet se nad vodou. Předplatitelé setrvale ubývají již od nástupu digitálu a vydavatelství jen obtížně přizpůsobují monetizaci jejich jinak skvělého obsahu nové době. Samozřejmě ne všichni na tom jsou tak špatně, například Financial Times prodávají dvě třetiny vydání digitálně, a média primárně orientovaná na web, jako jsou BuzzFeed nebo Business Insider, si našla své čtenáře a odpovídajícím způsobem posunula své obchodní modely. Přesto mnozí Instant Articles kritizují jako předzvěst další rány pro vydavatele: odevzdání části své moci Facebooku a části jeho uživatelům (což už se stejně děje).

Ale Facebook vydavatele nezabíjí, ti už umírali dávno předtím. To, co teď Facebook spolu s miliardou svých uživatelů dělá, je ve skutečnosti může zachránit.

Facebookový Newsfeed a Timeline na Twitteru jsou pro uživatele dva největší zdroje pro objevování zpravodajského obsahu na světě. Prostě a jasně, sociální sítě jsou hlavním kanálem, přes který lidé v dnešní době sledují zprávy, a s postupem času bude tento trend dále sílit. A to je pro vydavatele obrovská příležitost.

Vzestup internetu způsobil na mediální scéně úplný přechod od tištěného zpravodajství k digitálnímu. Teď se vzestupem sociálních sítí nastává další přechod, který je založený na sociálních sítích jako nenahraditelném zdroji čtenářů.

Tím, že budou publikovat svůj obsah přímo na sociálních sítích, se vydavatelé znovu dostávají na stejnou vlnu se čtenáři, a mohou jim tak nabídnout bohatý obsah pro ně přirozeným způsobem. Instantní články jsou v tomto směru jen začátkem s pár vybranými médii, jako jsou New York Times nebo BuzzFeed. Jejich počet však téměř jistě poroste. Vydavatelé, kteří se touto cestou nevydají, zůstanou pozadu.

Je to velký, ale nevyhnutelný krok. Hlavní obavou, která teď zaznívá ze strany vydavatelů, je, že by se tak stali silně závislými na rozhodnutích třetí strany (Facebooku). Bojí se, že když se do projektu zapojí, tak se Newsfeed stane pro jejich přežití nezbytným a oni tak definitivně ztratí kontrolu nad svým vlastním osudem.

Avšak tento strach pramení ze špatného pochopení toho, jak Facebook funguje. Facebook sice ovládá Newsfeed, ale jednotlivé články na Facebooku ovládá uživatel. Vydavatelé pořád zůstávají vlastníky svého obsahu. Uživatelům se zobrazuje ten obsah, se kterým sami nejvíce souznějí. Nejvíce se šíří ty texty, které lidé sami nejvíce sdílejí. A také se články na Facebooku dostávají k lidem podle toho, jaké mají zájmy a co nejvíce komentují.

Platforma Facebooku je nastavena tak, aby poskytovala vydavatelům přístup k bohatému spektru služeb – nejen k vizuálním prvkům, jako jsou videa a fotografie, ale také k analytickým nástrojům, jako jsou Google Analytics nebo ComScore. Jen to obrovské množství metrik, které mohou vydavatelé na Facebooku sledovat, je samo o sobě důvodem, proč se jim propojení se sociálními sítěmi vyplatí. Integrace s Facebookem skýtá zcela nové způsoby, jak zpravodajský obsah na sociálních sítích do hloubky analyzovat, od dosahu přes zapojení uživatelů až po počty shlédnutí. Vydavatelé tak budou mít k dispozici ještě podrobnější pohled na výkonnost jejich obsahu.

Nejlepší na tom celém je, že Facebook prozatím nechává vydavatelům prakticky 100 procent ze všech výnosů z inzerce, kterou sami umístí. Teprve časem uvidíme, jestli je to pro Facebook trvale udržitelný model. Ale prozatím jsou v tom pro vydavatele samé výhody, pokud se rozhodnou zapojit. Dokonce vidím jako obrovskou nevýhodu se nezúčastnit a zůstat pozadu, takže doporučuji všem vydavatelům, aby se postavili do řady a na tuto změnu se přichystali.

Se službami jako Instant Articles se Facebook stává sítí, která lidi zároveň propojuje a poskytuje jim obsah: sítí, kde lidé konzumují a kde sdílejí s ostatními. Od Twitteru by teď bylo chytré příklad Facebooku následovat a rychle vydavatelům nabídnout obdobnou integraci. Tento souběh sociálních sítí a zpravodajství bude největší změnou v mediálním světě od nástupu internetu. Ale doufám, že tentokrát vydavatelé nebudou meškat a rychle se přizpůsobí.

Čtěte více:

Jan Řežáb: Proč se koukám na videa a seriály zrychleně

Český úspěch: Jan Řežáb se dostal do globálního žebříčku 30 pod 30