Rihanna, Shakira, Eminem, Coca Cola nebo Converse. Co mají společného? Všem v poslední době ubylo poměrně dost – několik milionů – facebookových fanoušků. Důvod? Nová politika, kterou v Menlo Park přijali na začátku března.

„Facebook před měsícem oznámil, že v rámci zlepšování spolehlivosti svých dat odstraní označení To se mi líbí, která pocházejí z účtů zesnulých uživatelů nebo z účtů, které jejich majitelé dobrovolně deaktivovali. Projevovat se to začalo od poloviny měsíce dále,“ vysvětluje Filip Gregor ze společnosti Socialbakers, která Facebook a další sociální sítě dlouhodobě analyzuje a pro Forbes sestavila žebříček profilů celebrit a společností s největšími změnami.

Mezi účty, které v Socialbakers sledují, a které zaznamenaly do konce března největší propady, patří ten Rihannin – barbadoská zpěvačka do konce měsíce ztratila přes 8 milionů fanoušků. O 7 milionů se snížil počet fanoušků Shakiry nebo Eminema. A průvan udělal facebookový úklid i na profilech velkých společností – Coca Cola měla na konci března o skoro 5 milionů příznivců méně, Converse a Red Bull zhruba o 4 miliony. Podrobně se na to podívejte v následujících tabulkách.

Celebrity, kterým ubylo nejvíc fanoušků

Jméno Počet fanoušků ke konci března Úbytek v číslech Úbytek v procentech
Rihanna  81 688 829  -8 225 624  -9,15%
Shakira  100 286 149  -7 071 464  -6,59%
Eminem  91 789 771  -7 042 169  -7,13%
Justin Bieber  72 157 525  -5 844 648  -7,49%
Katty Perry  71 885 286  -5 698 524  -7,34%
Lady Gaga  61 724 847  -5 607 194  -8,33%
Michael Jackson  75 178 197  -5 128 815  -6,39%
Beyoncé  62 871 475  -4 944 403  -7,29%
Cristiano Ronaldo  102 167 451  -4 939 956  -4,61%
Lil Wayne  51 646 622  -4 917 291  -8,69%

Celá tato čistící akce je součástí dlouhodobé snahy Facebooku vyřešit poměrně zásadní problém s velkým počtem „mrtvých“ účtů (existují dokonce odhady, podle kterých by počet zesnulých uživatelů mohl za 50 let převýšit počet těch živých).

„Facebook se snaží zvýšit relevanci svých dat kvůli obchodům a přesnějšímu cílení. Podobné „čištění“ už v minulosti proběhlo, na úrovni celých profilů je to ale poprvé,“ dodává Gregor. Facebook tak vlastně dokončuje práci, kterou začal už mnohem dříve než v březnu – vzkazy po mrtvých duších (jako právě označení To se mi líbí, komentáře nebo sdílení) už promazal pod jednotlivými příspěvky, hodnocení celých profilů na síti ale stále zůstávala. Řada na ně přišla až teď.

Firmy, které přišly o nejvíc fanoušků

Jméno Počet fanoušků ke konci března Úbytek v číslech Úbytek v procentech
Coca-Cola  89 203 355  -4 835 843  -5,14%
Converse  37 568 668  -3 299 188  -8,07%
Red Bull  42 853 830  -3 194 639  -6,94%
Oreo  39 741 826  -2 609 910  -6,16%
Starbucks  35 574 504  -2 541 159  -6,67%
Skype  30 265 254  -2 471 917  -7,55%
Skittles  24 288 121  -2 297 308  -8,64%
PlayStation  37 072 563  -2 282 276  -5,80%
Pringles  25 489 945  -2 185 543  -7,90%
Nike Football  36 422 205  -2 181 133  -5,65%

Čtěte také:

Jak Jaromír Jágr zamával s facebookovou stránkou Floridy