Facebook oznámil, že v Česku a na Slovensku spustí svůj fact-checkingový program. Do boje proti dezinformacím a fake news se pouští ve spolupráci s respektovanou zpravodajskou agenturou AFP (Agence France-Presse).

„Boj s nepravdivými zprávami je závazek, ke kterému přistupujeme velmi vážně, a proto neustále pracujeme na nových způsobech, jak zabránit šíření dezinformací na naší platformě,“ uvedl Guido Buelow, strategic partner development manager pro Evropu, Blízký východ a Afriku.

Jak konkrétně bude spolupráce Facebooku s AFP vypadat? Na úterní akci v Bratislavě zástupci kalifornské společnosti oznámili, že jakmile „fact-checker“ vyhodnotí sdílenou zprávu jako nepravdivou, Facebook ji začne zobrazovat na nižší pozici ve svém proudu novinek (tzv. feed). Tím se má zabránit jejímu šíření.

A uživatele, kteří příspěvek uvidí, Facebook upozorní, že jde o nepravdivou zprávu. Mazat však příspěvky nebudou. „Stránky a domény, jež budou opakovaně šířit nepravdivé zprávy, budou mít snížený dosah a také přijdou o schopnost monetizace a inzerování,“ uvedl Facebook v tiskové zprávě.

V českém prostředí bude pravdivost zpráv vyhodnocovat Laďka Bauerová, bývalá zpravodajka Bloombergu. „Teď probíhá školení fact-checkerů, které má zajistit, aby byli všichni na stejné úrovni,“ uvedl Jan Flemr, zpravodaj AFP, který pomáhal s výběrovým řízením. Facebook má aktuálně více než 50 partnerů, kteří po celém světě ověřují obsah ve více než 40 jazycích.

Forbes loni přinesl rozhovor s Robertem Bednarským, šéfem Facebooku pro středoevropský region, a v něm už se téma českého fact-checkingu objevilo.

„My sami nechceme být těmi, kdo určují, co je správný obsah a co ne. Je ale potřeba si uvědomit, že pro Facebook je extrémně důležitá svoboda slova. A mnohdy platí, že to, co někdo považuje za false news, je jen jiným názorem někoho jiného. Při ověřování nám jde o evidentně nepravdivé údaje a informace,“ prohlásil Bednarski.