Víte, které globální firmy jsou nesmiřitelní rivalové a bojují o prvenství na trhu? Kteří nováčci dýchají na záda zavedeným firmám? A kdo s kým právě teď zápasí o to, jak bude vypadat budoucnost v jeho odvětví? Tyhle souboje dlouhodobě mapuje web Fastcompany. Přečtěte si o pěti soupeřících dvojicích a tipněte si, kdo nakonec ovládne trh:

Apple vs. Xiaomi

Pekingský výrobce elektroniky Xiaomi vznikl v roce 2010, o rok později vyrobil první chytrý telefon a ani ne o tři roky později už je to třetí největší prodejce chytrých telefonů na světě. Bude na něm asi víc než jen nestydaté kopírování vychytávek Applu, píše web Fastcompany. Vynalézavý je například prodej výborně vybavených zařízení přes vlastní webové rozhraní nebo masivní slevové akce.

Chytré telefony Mi jsou přitažlivé hlavně pro mladé, kteří si nemohou dovolit iPhone – a takových je na čínském trhu habaděj. Globální ambice firmy by mohly fungovat i na ohromných nenasycených trzích v Indii a v Brazílii. V Indii Xiaomi mohutně propaguje Mi4, zřídil tam i výrobu, aby mohl ceny srazit níž. Do Brazílie vtrhl v červnu se svým Redmi2 za 160 dolarů (přičemž iPhone tam stojí přes 1000 dolarů). A uvidíme, zda bude s to proniknout se svými výrobky – třeba nejen z řad chytrých telefonů – i na trhy vyspělých zemí, kde si může většina fanoušků pořídit konkurenční iPhone.

Snapchat vs. Twitter

I když je aplikace na posílání obrázků Snapchat považována stejně jako Twitter za potenciální hrozbu Facebooku, bojují oba hlavně proti sobě. Snapchat má denně téměř sto milionů uživatelů, kteří přes něj pošlou 700 milionů momentek a v USA je mimořádně populární. Twitter má denně kolem 150 milionů uživatelů, kteří přes něj pošlou 500 milionů tweetů.

Obě služby si předcházejí mediální společnosti pro obsah – hlavně video – a obě vidí svůj největší obchodní a kulturní potenciál v tom přesvědčit publikum, aby naživo sdílelo své zkušenosti, ať už je to víkend na vodě nebo večírek s předáváním cen. A teď bojují o to, kdo z nich bude první volbou pro příští generaci.

Evropská unie vs. Silicon Valley

Tohle sice nejsou firmy, ale o to je jejich souboj větší. Evropská komise dohlíží na rovnost hospodářské soutěže v EU a jako taková zahájila antimonopolní a podobná řízení proti velkým americkým gigantům na evropském trhu včetně Amazonu, Googlu a Facebooku, kteří ve svých oblastech na evropském trhu dominují. „Údajně ušlechtilé myšlenky často skrývají jen snahu prosadit některé z obchodních zájmů,“ komentoval to v časopise Re/code americký prezident Barack Obama.

Je pravda, že se komise snaží povzbudit evropskou digitální ekonomiku. Například Google dominuje z 93 procent evropským vyhledavačům. Amazon zase prodává v Evropě dvojnásobek toho, co největší evropský internetový zásilkový obchod Otto. EK chce proto sjednotit právní úpravu v EU, aby startupy z jakékoli evropské země mohly bez větších překážek expandovat po celé EU. S tím souvisí i sjednocení poštovného, aby se za balík ze Švédska do Dánska neplatilo 46 dolarů, což skutečně umožňuje přeshraniční operace jen gigantům jako Amazon.

Facebook vs. Microsoft, boj o podstatu virtuální reality

Bude mít vaše herní budoucnost podobu Oculus Rift nebo HoloLens? Obojí herní brýle, první od Facebooku, druhé od Microsoftu, používají LCD obrazovky a pohybové senzory, aby změnily svět kolem vás. Ale Oculus Rift realitu vymaže a přenese vás do megapole budoucnosti nebo do pralesa. „Jako každý, kdo měl možnost otestovat Rift, jsem hned věděl, že má potenciál změnit budoucnost … u dinosaura, co mi řval do obličeje, jsem zapomněl, že je to počítačový výtvor, a když jsem stál na vrcholku mrakodrapu, jímala mě závrať,“ vyznává se redaktor webu Fastcompany. Oproti tomu HoloLens zakomponují virtuální svět do reality – jako by se na vašem psacím stole objevil 3D model Hradčan.

Možná ale HoloLens, které české obchody očekávají příští rok v lednu za cenu kolem 15 000 Kč, budou s Oculus Rift koexistovat, protože kromě her budou určeny i k praktickým výukovým účelům, např. předvádění prototypů, výuce anatomie nebo zkoumání Marsu. Je možné, že Microsoft, který do Facebooku investoval v roce 2007 částku 240 milionů dolarů, se ukáže jako překvapivý partner Oculusu a větším konkurentem Microsoftu bude nakonec supertajný projekt startupu MagicLeap z floridského Fort Lauerdale, na který dali investoři jako Google nebo Qualcom 542 milionů dolarů.

TacoBell vs. McDonald’s

McDonald’s má už dlouho problémy s propadem tržeb a úbytkem zákazníků a kromě jiného mu hrozí, že zákazníci, kteří za své peníze hledají lepší kvalitu, odejdou ke v Americe stále populárnějšímu tex-mex prodejci Taco Bell. Tento řetězec má dobrý marketing na sociálních sítích a snaží se nabízet ve svém menu zdravé alternativy. Otevřeně taky na McDonald’s zaútočil reklamou, v níž jej znázorňuje jako totalitní stát. McDonald’s, jehož výnosy klesly ve 2. čtvrtletí 2015 o deset procent, se snaží kontrovat třeba celodenní nabídkou snídaňového menu nebo novými burgery s vepřovou panenkou. Víc jsme o novinkách ve žlutočerveném fastfoodu psali tady.