Vítězná sestava se nemění, říká se ve sportu. Častečně z pověrčivosti, částečně proto, že to prostě není potřeba. Jenže když jste automobilka, nedá se nic dělat. Tohle pravidlo pro vás neplatí.

Ani pro Škodu.

Třetí generace její octavie je na trhu už čtyři roky, a i když je to pořád zdaleka nejprodávanější model z Mladé Boleslavi, kterého se jen v Česku loni prodalo téměř 30 tisíc, bylo potřeba na ní něco překopat. Prostě proto, že se to u auta po čtyřech letech tak nějak čeká.

Oc_021

Ne, nedává to smysl. A ano – klišé o vítězné sestavě nakonec doběhlo i Škodu. Protože když sáhnete – navíc dost radikálně – na přední masku auta, která podle někdejšího šéfdesignéra Škody Jozefa Kabaně rozhoduje o tom, jestli se vám auto bude líbit, máte zaděláno na problém.

A ten také skutečně přišel. Protože nás zajímalo, jak moc je tenhle problém velký, vyrazil Forbes do Portugalska, kde Škoda poprvé pustila za volant faceliftované octavie někoho cizího.

Čtěte také: Nejlevnější Škoda Kodiaq vyjde na 678 tisíc. Brázdit silnice začne v únoru

Jen na vysvětlenou: Octavia dostala nový multimediální systém, LTE připojení k internetu, vyhřívání volantu nebo o dva centimetry (u některé verze o tři) širší rozchod zadní nápravy, což by mělo vylepšit stabilitu i vzhled, protože stará octavia měla zadní kola divně utopená.

Oc_030

Jenže nic z toho není nakonec důležité, protože všechno se stejně točí kolem přední masky, které nově dominují čtyři světla (plus mlhovky). Pravda, na prvních fotkách to vypadalo divně. Jako byste si nechali odstranit kruhy pod očima a chirurg vám místo toho na tvář přišil ucho. Něco mi tam nesedělo, neladilo. Prostě tam byl jeden pár očí navíc.

Když už jsem si ale v portugalském Aveiru sedal za volant, všechno bylo jinak. Předně, nejnovější škodovka má fakticky pořád jedny světlomety – pouze jsou opticky rozdělené. Vnitřní část blíž k masce chladiče se využívá pro dálková světla, vnější díl pak pro potkávací světla.

Čtěte také: Škoda po 44 letech uvažuje o návratu do Ameriky. Dveře jí může otevřít Kodiaq

Karl Neuhold, který měl pod Kabaňovým vedením na starosti exteriér faceliftované octavie, tvrdí, že přesně o takový rozruch kolem přední masky Škodě šlo. „Chceme, aby každé naše auto bylo jasně rozpoznatelné. A tohle byl způsob, jak udělat octavii skutečně unikátní,“ říká.

Naživo to rozhodně není žádný průšvih. A to přiznávám, že nepatřím mezi velké fanoušky Škody. Je to pro mě pořád víc účelné než krásné auto. Nic, co by mě vzalo za srdce. Design je ale subjektivní věc, takže pokud se vám líbila poslední octavia, ta nejnovější by vás určitě neměla nijak rozhodit. Tohle je rozdíl:

skoda-octavia-front-side-view-9855-horz

Vnitřní pár dálkových světel je opticky propojený s maskou chladiče, která je podobně výrazná jako u SUV Kodiaq. Takže světla i díky tomu nebijí do očí tolik, jak se původně z fotek zdálo. Dobře to pak celé doplňuje i výraznější nárazník černou mřížkou a chromovou lištou.

Ještě přijatelněji to podle mého názoru vypadá u faceliftu sportovní verze RS, kde je spodní část nárazníku na dvou místech rozdělená, čímž optický víc ladí s horní mřížkou chladiče. Nedejte jen na první dojem z fotek a jděte si raději novou octavii prohlédnout naživo. Druhý dojem bude lepší.

Oc_038

První omlazená octavia vyjela z fabriky na začátku února a její cena v základu začíná na 408 tisících korun u nejslabšího litrového motoru s výkonem 85 kW. A vedení automobilky se alespoň v Portugalsku tvářilo tak, že se nový vůz bude prodávat dobře. „U každého modelu děláme před dokončením focus group, kde ho ukazujeme reálným uživatelům. A vždy jsme měli pozitivní reakce,“ tvrdí Luboš Vlček, šéf Škoda Auto ČR.

Foto: Ivo Hercik