Musí být maso ze zvířat? Rozhodně ne, křičí do světa kalifornská společnost Beyond Meat, která se proslavila něčím, co na první pohled připomíná klasické mleté hovězí na hamburger. Ve skutečnosti to však je hráškový protein s hromadou dalších rostlinných ingrediencí.

Největší (nebo nejhlasitější) potravinové inovace je nyní všude plno, a to jak v mediálním prostoru, tak na pultech maloobchodníků. Už nějakou dobu si Beyond Burger můžete dát i u nás – v retailu je zatím k dostání v řetězci Makro a v internetovém supermarketu Rohlík, kde balení 10 kusů vyjde na 800 korun.

V byznysových kruzích nicméně největší pozdvižení způsobil vstup společnosti Beyond Meat na americkou burzu. Z upisovací ceny 25 dolarů bylo na konci dne přes 65 dolarů, což znamená narůst o neuvěřitelných 163 procent. Jednodenní výstřely podobného rázu byly naposledy k vidění okolo přelomu milénia, když na burzu vstupovaly tehdejší technologické naděje.

Beyond Meat se nyní obchoduje dokonce za bezmála 100 dolarů za akcii a valuace společnosti se pohybuje pod hranicí šesti miliard dolarů.

Že se tu děje něco nezvyklého, poznáte při pohledu na tržby – 88 milionů dolarů za loňský rok zakončený třicetimilionovou ztrátou. Takto optimistickou optikou, zhruba sedmdesátinásobkem tržeb, se trh nedívá ani na nejžhavější technologické společnosti. U firem v rámci indexu S&P 500 se průměrný násobek tržeb směrem k valuaci pohybuje mezi třemi a čtyřmi. U potravinových společností je to ještě méně – nejčastěji okolo jedné až dvou.

300 %

Téměř o tolik vzrostla od IPO hodnota akcií Beyond Meat.

Co se tedy okolo tržního ocenění Beyond Meat děje? Jak už to občas bývá, investoři sázejí na budoucnost, v tomto případě tedy na budoucnost bez masa.

Chov hospodářských zvířat může podle Mezinárodního panelu pro klimatickou změnu za téměř 15 procent všech skleníkových plynů vyprodukovaných na Zemi (platí pro celý životní cyklus spojený s chovem a konzumací).

Tím negativní aspekty nekončí. Na výrobu kilogramu hovězího masa padne podle Organizace pro výživu a zemědělství 13 tisíc litrů vody. Další studie uvádějí, že se při tom do vzduchu vypustí 22 kilogramů skleníkových plynů srovnatelných s oxidem uhličitým.

Dostat burgery na talíř je zkrátka co do zdrojů náročné a při současném množství údajně neudržitelné. I odtud pramení 170procentní meziroční růst, kterému se Beyond Meat těší a který je pochopitelně velkým lákadlem pro investory.

Vývoj ceny Beyond Meat je pro investory zatím víc než příznivý.

Například v JP Morgan odhadují, že prodeje „falešného“ masa přesáhnou v následujících 15 letech 100 miliard dolarů, přičemž inovátoři z Beyond Meat by si prý mohli sáhnout na pět procent. Hodnota trhu s masem bezpečně dosahuje vyšších stovek miliard dolarů, takže prostor pro růst zde nepochybně je.

Když však dáme dohromady relativně nízké tržby vzhledem k ocenění, rostoucí ztrátu a řádově horší škálovatelnost, než kterou disponují technologické firmy, možná by bylo namístě akciový optimismus mírně snížit.

Nezanedbatelnou roli hraje také prostý fakt, že se na trůn krále bezmasých firem dere hned několik společností. Za zmínku stojí dva příklady. Prvním je potravinový gigant Tyson Foods – nadnárodní korporace, která v loňském žebříčku Fortune 500 zaujala 80. pozici, dokonce vlastnila v Beyond Meat podíl, který však ke konci letošního dubna kvůli mezifiremním rozepřím prodala. Sama přitom výrobu rostlinné alternativy k masu plánuje, podobně jako konkurenční Nestlé.

Okolo úrovně Beyond Meat se pohybuje taktéž mladá kalifornská společnost Impossible Foods. Ta svůj „rostlinný burger“ dostala například do Burger Kingu, kde se při testování zájmu natolik chytil, až se řetězec nechal slyšet, že do konce roku 2019 bude takzvaný Impossible Whopper (variace ikonického hovězího burgeru) k dostání ve všech 7300 amerických pobočkách.

Letos v květnu získala Impossible Foods v zatím posledním investičním kole 300 milionů dolarů. Celkově do ní investoři, mezi nimiž jsou i lidé jako Bill Gates, Alexis Ohanian, Jay-Z či Katy Perry, už nalili na 750 milionů dolarů.

Plány ohledně vstupu na burzu nejsou podle oficiálního vyjádření zatím na stole, ale pokud hype neutichne, pravděpodobně se dalšího IPO bezmasých burgerů dočkáme. A třeba to bude zase jízda.

Vzpomeňme ale, že tu třeba akcie konopných firem zažily totéž. Oběma směry.