skip to main content
Byznys

Famózní jízda Tesly. Proč byste měli prodat její akcie právě teď?

2 minuty čtení

Růst ceny akcií Tesly nabral v posledních pár dnech doslova raketové tempo. První skokový nárůst přišel v říjnu, sotva týden poté, co Tesla zveřejnila své kvartální výsledky, které skončily poprvé v černých číslech. Z 215 dolarů vzrostla cena jedné akcie na 315 dolarů. O dva týdny později už akcie stály 350 dolarů a jejich cena dál rostla.

(Poznámka autora: Článek v žádném případě neberte jako radu či doporučení, jak investovat. O tom rozhodujete sami na základě vlastních analýz.)

Minulý týden se cenné papíry Tesly obchodovaly za 581 dolarů za kus, a včera dokonce jejich cena vzrostla o více než 300 dolarů na 969 dolarů za kus. Nakonec se obchodování zastavilo na ceně 887 dolarů za akcii, což je o 82 dolarů méně, než kolik bylo denní maximum.

I tak ale zaznamenaly za pouhé čtyři dny nárůst o plných 53 procent (za poslední dva dny o 36 procent, a kdybychom vzali v potaz cenu, jakou měly přesně před rokem, pak o 112 procent).

Takové výsledky můžou jednomu pěkně zamotat hlavu. Vyplatí se ale zachovat ji chladnou a podívat se na celou věc s malým odstupem. Je to zkrátka moc dobrých zpráv najednou a ty se s největší pravděpodobností už nebudou množit, naopak. Dá se čekat, že přijde vystřízlivění.

Takže pokud jste minulý týden koupili akcie Tesly a vychází vám, že byste je teď prodali s dobrým ziskem, neváhejte a alespoň část z nich prodejte pro případ, že by jejich cena skokově spadla.

Firma v uplynulých čtyřech dnech akumulovala kapitál ve výši 57 miliard dolarů, bráno od začátku roku 88 miliard (44 miliard dolarů jen během posledních dvou dnů). Nezdá se nicméně, že by za tím vším stála jen ohromná a stále rostoucí vlna zájmu ze strany potenciálních nových akcionářů a neochota těch současných akcie prodávat.

Reklama

Cenné papíry Tesly jsou velmi výrazně překoupené, jak ostatně ukazuje horní a spodní část grafu níže. Horní graf zobrazuje Index relativní síly RSI, který je momentálně na hodnotě 93. RSI se pohybuje od 0 do 100, přičemž vyšší než 70 označují překoupený trh. Jen velmi zřídka se index udrží delší dobu na hodnotě 80, pro hodnotu 90 a víc je to rarita.

Graf dole zobrazuje indikátor MACD (Moving Average Convergence and Divergence), jinak jeden z tzv. klouzavých průměrů. Jasně z něj vyplývá, že jeho hodnota vystřelila do dosud nebývalých výšek. I to je signál extrémně překoupeného trhu.

Brandon Knoblauch vytvořil v Google Doc jednoduchý dokument, který srovnává Teslu se 24 nejhodnotnějšími automobilkami na světě. Díky raketovému růstu cen akcií v uplynulých dnech se z Tesly stala druhá nejhodnotnější automobilka, přičemž jí schází jen 25,6 procenta, v cenách za akcii 227 dolarů do hranice 1114 dolarů, aby překonala Toyotu, která je na prvním místě žebříčku.

Je celkem jasné, že o něco takového je nesmysl usilovat, už jen proto, že Tesla letos plánuje vyrobit půl milionu aut, zatímco Toyota jich ročně vyprodukuje 10 milionů. Tesla si sice může svůj aktuální status udržet, může v to doufat, ale realita by ji přesto měla dříve či později dohnat.

A nezapomínejte na to, že jen půl hodiny před koncem úterního obchodování cena akcií spadla o 82 dolarů, což celkově vzato představuje 15 miliard dolarů.

Je mi jasné, že je výše řečené nezajímavé v porovnání s tím, jak skvěle si akcie vedou od začátku letošního roku (nemluvě o posledních dnech). Na druhou stranu, pokud chcete vydělat a máte něco našetřeno, zvažte investici do dolarových bondů, které se vyplácejí čím dál víc, o to víc, o kolik víc jich je momentálně na trhu. Míra úroku z dolarových bondů Tesly vydaných 25. srpna 2015 činí 5,3 procenta, aktuálně se výše úroku pohybuje kolem pěti procent.

Aktuální vydání magazínu
Dara
Forbes 7/2020

To zní jako jistota dobré investice vzhledem k tomu, že je za současných okolností extrémně nepravděpodobné, že by Tesla nebyla schopna své dluhopisy splácet. A i kdyby snad automobilka nevygenerovala dostatek hotovosti na splátky svých dluhů, peníze by měla být určitě schopna dát dohromady prodejem další emise akcií.

Reklama
Reklama
Reklama