skip to main content
Český byznys

Finančník Rattaj kupoval pozemky, místo toho začal vyrábět perlit

2 minuty

Není moc oblastí, ve kterých by Igor Rattaj, činorodý slovenský byznysmen historicky spjatý se skupinou J&T, v minulosti nepodnikal.

Byl u založení J&T Banky, stál u zrodu horské skupiny TMR, kterou dodnes z velké části vlastní a řídí, investoval v energetice, v médiích, do realit či obchodu s ropnými produkty a jejich uskladněním. Produkuje filmy, ve kterých si s chutí i sám zahraje, pronajímá zvukovou aparaturu, pořádá hudební festivaly nebo kouzelnické show.

Čtěte také: Chirurg Šebek na lovu investorů. Web uLékaře.cz podpoří Fryc či Rozhoň

A po zatím poslední akvizici je z něj také drobný průmyslník a výrobce perlitu. Látky, která se používá ve stavebnictví nebo u hasičů. Před několika týdny totiž koupil menší pražskou výrobní firmu Perlit Praha s letitým areálem v Praze-Kyjích v Průmyslové ulici.

Ve firmě s ročním obratem kolem 20 milionů a se ziskem EBITDA kolem 10 milionů pracovalo jen 12 lidí. Patří k ní ale i areál na pozemku o výměře 2,2 hektaru. Hodnota obchodu podle odhadů byla v desítkách milionů korun. Oficiálně ji ale účastníci transakce nechtějí komentovat.

Na Rattajovy poměry jde o drobnou a hodně exotickou a tak trochu náhodnou investici.

„Upřímně řečeno jsme to kupovali právě kvůli velkým pozemkům, které k areálu patří. Té lokalitě věříme. Původně jsme chtěli areál zbourat a přichystat zde novou výstavbu, třeba pro sklady a logistické parky,“ říká k tomu Rattaj, který už na Průmyslové drží velký areál někdejších Barev a laků Hostivař.

Když si ale nastudoval, co přesně perlit je a k čemu se používá, s bouráním fabriky si to rozmyslel a naopak by tamní výrobu rád rozšířil.

Perlit je totiž hornina, která se po tepelném zpracování používá jako izolant ve stavebnictví. Kromě toho je ale jeho speciální odnož, zvaná vapex, prostředkem na likvidaci ropných látek rozptýlených ve vodě nebo vylitých na zem. Prášek používají například hasiči a záchranáři při nehodách, kdy na silnice vytékají pohonné hmoty.

Rattaj věří, že objem vyrobeného a prodaného perlitu se dá několikanásobně zvýšit. „Původní majitelé už neměli příliš ambici hledat nové zákazníky. Já vidím velký potenciál třeba u záchranných bezpečnostních složek,“ zamýšlí se finančník, který je znám zejména pro své působení v horském byznysu, jeho skupina Tatry Mountain Resorts provozuje lyžařské areály na Slovensku, v Česku, Polsku a rozkoukává se také v Rakousku.

„Současné nastavení a fond pracovní doby unesou až třikrát větší objem výroby,“ říká také Zuzana Ištvánfiová, Rattajova spolupracovnice, která má areál na starosti. Už teď podle ní startují jednání s velkými firmami jak z Česka, tak ze zahraničí, které o produkci Perlitu Praha projevily zájem.

Sám Rattaj to zatím s optimismem do budoucna nechce přehánět. Jestli to pro něj bude dlouhodobá investice, nechce předjímat.

„Našli jsme tam zaprášeného Rembrandta, ale ještě nevíme, jestli je to skutečný Rembrandt,“ pomáhá si Rattaj metaforou.