Ikona designu

Křeslo Eames

Jeho zaoblené křivky, měkká kůže a elegantní konstrukce z palisandrového dřeva, budily emoce už v dobách uvedení tohoto křesla. V roce 1956 ho americkému publiku představil manželský pár – designéři Ray a Charles Eamsovi. Stalo se tak v rámci televizního pořadu Home, kde po křeslu Eames okamžitě zatoužily masy. Jen málokdo si ale luxusní kousek mohl dovolit, dodnes se jeho cena pohybuje okolo 170 tisíc korun.

Ikona designu

Mísa Vitrucell

Zdeněk Lhotský je nejen umělcem, ale také inovátorem. Dánský královský pár ho požádal, aby pro ně ze skla odlil sarkofág, vytváří ceny Českého lva, ale nejzajímavějším jeho počinem je vitrucell, patentovaná technika taveného skla. Slovo vitrucell je složenina z vitrium (sklo) a cell (buňka). Původně skla nejsou barvená vůbec, ale studio Zdeňka Lhotského je umí díky tajnému postupu obarvit.

Ikona designu

Citrusovač Alessi Salif

Pokud vám připomíná mimozemskou loď, pak nejste daleko od zdroje inspirace designéra Phillipa Starcka, který tohoto kuchyňského pomocníka navrhl. Odšťavňovač citrusů vynalezl poté, co v roce 1988 odjel na dovolenou. Během jedné návštěvy restaurace nakreslil na papírové prostírání přístroj, na jehož vzhled ho navedly podávané mořské plody. Papírové prostírání Starck složil a poslal rovnou do společnosti Alessi, se kterou v té době spolupracoval. Osvícený šéf značky Alberto Alessi usoudil, že je u zrodu další designové legendy a od roku 1990 začala jeho firma zmíněný citrusovač vyrábět. Jeho vadou ale je, že není příliš praktický. I přesto jej do své sbírky zařadila newyorská MoMa.

Ikona designu

Rubikova kostka

Hlavolam, po kterém šílel nejen celý východní blok, vymyslel v roce 1974 maďarský architekt a sochař Ernő Rubik. Jeho kostka je z hlediska designu naprosto dokonalá, protože ztělesňuje myšlenku, že forma je funkce. Zároveň je kostka minimalistická a kompaktní. Rubik musel o šest let po uvedení svůj vynález patentovat, protože učební pomůcka, která měla jeho studentům pomoci s představivostí v prostoru, získala mimořádnou oblibu u široké veřejnosti. Soustava 26 krychliček je propojena pohyblivým mechanismem. Jediné statické jsou středy, tím pádem určují celou barvu stěny. Na internetu je dnes mnoha návodů, jak rébus vyřešit, přihlásit se můžete i do soutěží ve skládání.

Ikona designu

Větrák AEG GB1

Vypadá jako interiérový šperk, ale vůbec tak nebyl koncipován. Jeho designér Peter Behrens se snažil, aby lopatky větráku, který vyvinul v roce 1908 v Berlíně pro značku AEG, byly co nejsilnější. Behrens hledal hlavně funkci, nové technologie. Ty pro něj byly přednější než vzhled výrobků, které tvořil. Allgemeine Elektricitäts Gesellschaft, nebo-li AEG, byla před Behrensovým příchodem společností, která na trh uváděla hlavně žárovky. Moderní větráky ale firmě ukázaly novou perspektivu a Behrens spolupracoval s Walterem Gropiusem, Le Corbusierem i Mies van der Rohem, jehož právě uvedený větrák inspiroval.

Sloupek

Savoir vivre: jak být návštěvou, kterou budou zvát znovu a znovu

Lucie Kohoutová
Savoir vivre značí dobré vychování a znalost bontonu. Savoir vivre mají lidé, kteří s citem a grácií proplouvají každou společenskou situací, od dresscodu přes hostitelství po placení v restauraci. Přečtěte si první díl našeho sloupku a přidejte se k nim.Jdete na návštěvu? To je ale skvělá zpráva. Někdo vás má tak rád, že si vás pustí až k sobě domů, a ještě vám u toho uvaří, podá vybrané nápoje…
Čtěte dál
Za co utrácet