Ani nejrychlejší závodní série světa strašákovi jménem covid-19 neujela. Během jarních měsíců dokázala F1 vydělat 24 milionů dolarů (zhruba 534 milionů korun), tedy jen nepatrný zlomek toho co vloni. Nelichotivá a vůči formuli 1 až neuctivá čísla ale nejsou nijak překvapivá.

Původně měly mít monoposty Mercedesu, Ferrari, Red Bullu a dalších sedmi stájí koncem června odjeto už 10 velkých cen – kvůli pandemii ale nakonec vyjely z boxů poprvé na trať (s výjimkou předsezonních testů) až začátkem července v Rakousku.

Královnu motorsportu, která letos slaví sedmdesáté výročí od svého vzniku, teď podle držitele práv, společnosti Liberty Media, drží nad vodou výhradně finanční prostředky od sponzorů, jejichž propagace není přímo spjata se závody jako takovými. Libery Media práva zakoupila v lednu roku 2017 za masivních 4,6 miliardy dolarů.

Vloni vydělala formule 1 v období od dubna do června po odečtení všech nákladů 14 milionů dolarů. Nyní však kolonka uvádějící hospodářský výsledek svítí červeně: celková ztráta dosáhla v totožném kvartálu obřích 136 milionů. A to navzdory skutečnosti, že jednotlivé stáje tentokrát od vedení šampionátu nedostaly byť jediný cent.

Do závodů tečou peníze hned několika hlavními směry. Generují je televizní společnosti disponující vysílacími právy, dále pak sponzoři, pro něž F1 představuje skvělou masovou platformu na propagaci vlastních výrobků, samotné závodní okruhy a také služby, které jsou některým významným hostům právě na těchto okruzích poskytovány v rámci takzvaného Paddock Clubu.

Problémem nicméně je, že poslední dva jmenované zdroje pro letošek z pochopitelných důvodů zcela vyschly. Diváci se na autodromy nedostanou a kasy jednotlivých závodišť jsou v roce 2020 (prozatím) prázdné. Chtít po nich nějaké peníze by ze strany Liberty Media bylo poněkud cynické. Naopak, je to formule 1, která nyní platí okruhům za to, že na nich může závodit – a omezit tak škody napáchané koronavirem.

CEO Chase Carey je přesvědčen, že příští rok bude zase dobře.

Podle webu GPF1 se okruhy na celkovém objemu tržeb podílejí zhruba 38 procenty. Výše poplatků spjatých s pořádáním Velké ceny se každopádně liší případ od případu. Tradiční evropské tratě platí v zásadě méně než ty novější. Takové Monte Carlo sice například jako jediné v celém kalendáři nestojí pořádání závodu vzhledem k jeho „kulturnímu dědictví“ nic, ovšem v případě Okruhu Amerik poblíž texaského Austinu spolkne roční poplatek dle odhadu serveru NBC Sports něco kolem 30 milionů dolarů. Z toho jasně vyplývá, že při průměrném počtu 20 až 22 grand prix za sezónu je zde řeč o skutečně obrovském balíku peněz.

Vloni formule 1 během druhého čtvrtletí utržila 620 milionů, letos zhruba o 96 procent méně. Šéf F1 Chase Carey, který před několika lety přebral její otěže od legendárního Bernieho Ecclestona, je nicméně přesvědčen, že už příští rok bude zase dobře.

„V tuto chvíli děláme plány na rok 2021, který sice nebude úplně takový, jak jsme původně plánovali, ale bude se plánům celkem dost podobat,“ vyjádřil se Carey podle webu Motorsport.com v rozhovoru s analytiky z Wall Street.

„Plánovat cokoliv v éře koronaviru je samozřejmě obtížné, protože nevíme, jestli nebudeme mít problémy s omezením divácké návštěvnosti. Věříme ale, že svět musí zase začít fungovat jako dřív. Věříme, že se během roku 2021 můžeme s naším byznysem vrátit zpět tam, kde jsme původně chtěli být,“ dodal.

Aby ale nějaká sezona 2021 vůbec proběhla, musejí nejdřív všechny zúčastněné strany – tedy vedení formule 1, deset inkriminovaných stájí a Mezinárodní automobilová federace (FIA) coby organizátor celého mistrovství světa – podepsat takzvanou Concordskou dohodu, která upravuje podmínky účasti v šampionátu a řeší finanční stránku celé věci.

Platnost současné dohody vyprší na konci letošního roku, přičemž nová má s sebou přinést celou řadu změn. Ty se budou týkat především zcela překopaného klíče pro přerozdělování prize money. Například Mercedes – tým úřadujících mistrů světa, který za posledních deset let slavit titul hned šestkrát a letos má nakročeno k dalšímu – se však ústy svého šéfa Tota Wolffa nechal v uplynulých dnech slyšet, že s návrhem dohody není spokojen a rád by v něm prosadil určité změny, jež by lépe reflektovaly přínos jeho týmu do F1 jako takové.

„Jsme v rámci toho všeho, řekl bych, největší obětí, pokud jde o příjmy z prize money. Ferrari si udrželo výhodnou pozici. Red Bullu to samozřejmě vyváží (sesterský tým) Alpha Tauri. Takže jsme to my, kdo tím trpí nejvíce,“ postěžoval si Wolff minulý víkend na Silverstonu, kde se konal teprve pátý závod letošní netradiční sezony.

„Myslíme si, že přínos Mercedesu tomuto sportu byl během posledních let velký. Kromě toho, že jsme konkurenceschopní na trati, máme také nejpopulárnějšího jezdce na světě Lewise Hamiltona. A cítíme, že v průběhu těchto vyjednávání s námi nebylo zacházeno tak, jak bychom si zasloužili,“ dodal Rakušan.

Nová Concordská dohoda měla být původně podškrtnuta nejpozději ve středu 12. srpna, z toho ale nakonec sešlo. Zástupci Ferrari, McLarenu a Williamsu, tedy tří nejúspěšnějších týmů v historii formule 1 vůbec, už mají dávno pera v ruce a jsou připraveni tak učinit – lidé od Mercedesu zatím nikoliv. Ve vzduchu ale visí úterý osmnáctého, potažmo pondělí jednatřicátého srpna.

Má-li tedy příští rok být z pohledu Liberty Media skutečným návratem k normálu, budou si muset Carey s Wolffem znovu sednout k jednacímu stolu a rozpory bleskurychle vyřešit. Protože o peníze jde ve formuli 1 především a další odklad podepsání smlouvy prý podle vedení šampionátu nesnese.