Nejcennější fotbalové týmy na světě si pořád užívají masivního přílivu peněz, kterého se jim dostává, protože dokážou na stadiony a před televizní obrazovky přilákat obrovské množství diváků. A to platí zejména pro Ligu mistrů.

Sponzoři slintají blahem a vynakládají čím dál větší sumy na to, aby se právě s těmito týmy spojili. Jsou si vědomi toho, že jejich špičkoví hráči jsou chodící globální reklamní poutače, které mají zaryté hluboko v srdcích miliardy fanoušků.

Real Madrid údajně nedávno prodal svá sponzorská práva investiční společnosti Providence Equity, která měla předem zaplatit 224 milionů dolarů jen za první čtyři roky spolupráce. Barceloně zase od loňské sezony běží sponzorská smlouva s japonskou e-commerce skupinou Rakuten za 246 milionů dolarů a zároveň desetiletý kontrakt na dodávky vybavení od Nike za minimálně 174 milionů dolarů ročně. Na konci roku 2018 také Juventus oznámil prodloužení smlouvy na vybavení s Adidasem o osm let za 457 milionů.

Stoupají i částky za mediální práva, opět zejména v případě Ligy mistrů. V roce 2017 na ni koupila americká vysílací práva televize Univision. Za tříletý kontrakt zaplatila bezmála 100 milionů dolarů, tedy skoro dvojnásobek toho, co vysílací práva stála televizní síť Fox.

Také odměny pro samotné kluby v Lize mistrů rostou. V sezoně 2018/2019 si týmy rozdělily rekordní 2,28 miliardy dolarů, o 30 procent víc než o rok dříve. Letošní finalisté, Liverpool a Tottenham, si přišli na 117, respektive 104 milionů dolarů.

Rostou i výnosy televizních přenosů z domácích soutěží a mezinárodních balíčků. Podle nedávné zprávy Deloittu poskočí příjmy z domácích i mezinárodních vysílacích práv Premier League na následující tři roky o osm procent. Televizní síť ESPN loni údajně zaplatila 165 milionů dolarů za tříletá práva na balíček zahrnující italskou Serii A a anglický FA Cup. Streamování zápasů také něco málo vydělá (v případě Amazonu), případně slouží k rozšíření diváckého zásahu (v případě Facebooku).

Stále větší přísun financí pro fotbalové kluby je také důvodem, proč rostou i výdělky hráčů a jejich manažerů.

Kluby vydělávají dokonce i na názvech stadionů. Společnost Duff & Phelps nedávno zveřejnila zprávu, že šestice týmů z anglické Premier League (Bournemouth, Arsenal, Brighton & Hove Albion, Huddersfield Town, Leicester City a Manchester City) minulou sezonu podepsala smlouvy na názvy svých stadionů dohromady za 57 milionů dolarů. Podle odhadů společnosti tak zbývajících 14 týmů v soutěži může na takovýchto smlouvách vydělat celkem 127 milionů dolarů, přičemž nejvyšší cenovku má na sobě stadion Manchesteru United, za jehož název by klub mohl zkasírovat až 35 milionů.

Podtrženo a sečteno: 20 nejcennějších týmů má nyní průměrnou hodnotu 1,75 miliardy dolarů (1,56 miliardy eur), což je o 3,4 procenta víc než loni. Průměrný příjem během sezony 2017/2018 byl pro nejsilnější dvacítku týmů 499 milionů dolarů a zisk před zdaněním 77 milionů dolarů.

Top 5 nejhodnotnějších fotbalových klubů světa

PořadíKlubZeměHodnota v miliardách dolarů
1.Real MadridŠpanělsko4,24
2.BarcelonaŠpanělsko4
3.Manchester UnitedAnglie3,8
4.Bayern MnichovNěmecko3
5.Manchester CityAnglie2,68

Po dvouleté pauze se do čela tabulky nejcennějších týmů vrací Real Madrid s hodnotou 4,24 miliardy dolarů. Klub loni vydělal 100 milionů za svoje třetí vítězství v Lize mistrů v řadě a údajně má před podpisem nejlukrativnější smlouvy na vybavení v historii kopané – a to s Adidasem na 1,8 miliardy dolarů během 12 let.

Celou tabulku nejcennějších klubů včetně detailního rozboru výpočtů najdete tady.