skip to main content
Byznys

Four Seasons za hubičku. Luxusní pražské hotely jsou prázdné, lákají české klienty

Chcete si spolu se snídaní do postele vychutnat i jeden z nejkrásnějších výhledů na Pražský hrad? Dřív by vás takový zážitek v hotelu Four Seasons vyšel v letní sezoně alespoň na tisíc eur. Tedy pokud byste se spokojili se standardním pokojem. U prezidentského apartmá, které bylo před krizí nejdražším dostupným hotelovým pokojem v Praze, začínala dynamická cenotvorba téměř na pětinásobku.

Dnes vás noc ve Four Seasons vyjde na zlomek původní ceny. „Pro klienty jsme připravili časově limitovaný balíček Praha na dlani, který je cenově nastavený tak, abychom byli schopni konkurovat hotelům zacíleným na domácí klientelu,“ říká ředitelka komunikace Four Seasons Veronika Tamchynová.

Podle zjištění Forbesu stojí aktuálně pokoj 230 eur, apartmán o velikosti 73 metrů čtverečních vás vyjde na 330 eur. Běžná cena před krizí přitom byla 2000 eur. Klienti, kteří si balíček můžou zarezervovat hned od 25. května, navíc získají bonusy na kredity do restaurace či slevy na služby hotelového spa.

Podobnou cestou se vydává řada dalších pražských hotelů. Zatímco hoteliéři v regionech hlásí plné stavy a dle průzkumů až 35 procent z nich ceny zvýšilo, v hlavním městě je situace jiná. Osmdesát procent turistů přijíždí do Prahy z ciziny, a uzamčené hranice tak znamenají drastické propady v rezervacích.

„Loni jsme měli touto dobou obsazenost 90 procent, aktuální rezervace na červen nepřekračují 10 procent,“ říká ředitelka hotelu Carlo IV Teresa Mattos s tím, že její očekávání míří o prázdninách nanejvýš ke 30procentní obsazenosti. Management pražských hotelů tak stojí před volbou, zda vůbec otevřít, a pokud ano, jak oslovit zcela novou, domácí klientelu.

Jeden z pokojů v hotel Four Seasons | Foto Four Seasons

Většina Forbesem oslovených expertů na cestovní ruch ovšem varuje před strategií, která upřednostní obsazenost na úkor cen. „Z dlouhodobé perspektivy by bylo opravdu nežádoucí, kdyby se z Prahy stal evropský slevomat, jako tomu bylo po finanční krizi v roce 2008,“ upozorňuje Petr Slepička, pověřený šéf městské příspěvkové organizace Prague City Tourism.

Podle odborného serveru Hospitality Net patřila Praha k desítce měst světa, kde se hotelové ceny na sklonku krizového roku propadly nejvýrazněji, o celých 26 procent. V Evropě zaznamenal srovnatelný pokles Hamburk a ještě dramatičtěji klesly ceny pouze v Reykjavíku (-36 procent). „Praha tím potvrdila pověst lowcostové destinace a například ve srovnání s nedalekou Vídní se jí dodnes nedaří přilákat bonitnější klientelu, přestože jí rozhodně má co nabídnout,“ konstatuje Slepička.

Reklama

Podle Prague City Tourismu je v Praze v současnosti přes 280 hotelů ve čtyř- a pětihvězdičkovém standardu, přičemž noc v dvoulůžkovém pokoji ve čtyřhvězdičkovém hotelu v centru vyjde v průměru na 150 eur, tedy kolem čtyř tisíc korun.

Pomoci hoteliérům přilákat české turisty, aniž by museli sáhnout k radikálnímu snížení cen, hodlá pražský magistrát skrze program V Praze jako doma. Nalít do něj plánuje 100 milionů korun. „Hotelovým hostům nabídne benefitní systém, který jim umožní si pobyt více užít,“ vysvětluje Slepička.

Jak to bude v praxi fungovat? Za každou noc v hotelu získá turista kredit ve výši 400 korun, který pak bude moct uplatnit například v pražské zoo, v místních muzeích, galeriích či jiných turistických atrakcích. Prague City Tourism vyjednává se státními, církevními i soukromými institucemi, a pokud projekt příští pondělí projde městskou radou, budou se do něj moct hoteliéři zapojit od 1. července. Přinést by mohl až 160 tisíc přenocování.

Řada hotelů zatím spouští vlastní benefitní programy. Síť Czech Inn Hotels, vlastnící dvacítku podniků v čele s pětihvězdičkovým The Grand Mark Praha, klientům nabízí kartu Praha Tobě. Vedle slev na kulturu, restaurace či nákupy láká na setkání s šéfkuchařem Emanuelem Ridim či fotbalovými legendami.

Výhled z hotelového pokoje ve Four Seasons | Foto Four Seasons

Zmíněný Carlo IV sází na hotelovou verzi home officu, která byznys klientům zajistí hotelový komfort a jedno z největších hotelových wellness ve městě pro jejich dočasnou kancelář, globální řetězec Marriott na parkovací karty v centru za přátelské ceny, butikový rodinný hotýlek Casa Marcello zase na komunitní akce typu společných grilování či filmových projekcí.

Jisté je, že hoteliéři, již se v posledních osmi letech mohli spolehnout na pravidelný každoroční nárůst hostů, budou muset nově hledat kreativní cesty, jak zákazníka získat. „Přes všechna omezení a negativní dopady nabízí tato doba ideální podmínky pro potřebnou kultivaci trhu,“ míní Slepička z Prague City Tourismu.

Město už dlouho deklaruje zájem o regulaci ubytovacích platforem typu Airbnb, jež v současnosti v Praze nabízí přes 13,5 tisíce bytů, nebo o očištění centra města od všemožných pouťových atrakcí, které obtěžují rezidenty i movitější turisty. Při boomu jsou regulace politicky výbušné téma. Šance tedy přichází teď.

Reklama
Reklama
Reklama